شناسه خبر : 32638 لینک کوتاه

خدا یکی، یار یکی

آلودگی هوا، قفل بی‌کلید این روزهای کلانشهرهای ایران

خدا یکی، یار یکی

هوای تهران و بسیاری از شهرهای کشور آلوده است. تشدید آلودگی هوا در شهر تهران در این روزها سبب برخی تصمیمات از جمله طرح همگانی دوچرخه شده است؛ اما به اعتقاد کارشناسان اجرای چنین طرح‌هایی نیازمند زیرساخت‌هایی است که هنوز فراهم نیست. به گزارش ایرنا، انتشار برخی از اخبار در خصوص آلودگی هوا این روزها سبب اتخاذ شماری از تصمیمات نظیر تعطیلی مدارس شهر ری و تهران؛ افزایش عوارض ورود به طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا و کاهش قیمت بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی شد. حسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز از اتخاذ محدودیت‌هایی برای تردد کامیون‌ها و همچنین رشد ۵۰درصدی عوارض خودرو در ورود به محدوده طرح ترافیک به دلیل وضع اضطرار (افزایش میزان آلایندگی‌ها) در این روزها خبر داده است. برخی کارشناسان روانشناسی و اجتماعی اما در جهت کاهش این آسیب (آلودگی هوا) به وفاق جامعه با دولت برای اجرای سیاست‌ها؛ آموزش و فرهنگ‌سازی بیش از این ترغیب و تشویق و توبیخ‌ها تاکید می‌کنند. به گفته این تحلیلگران استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه نقشی اساسی در کاهش و رفع این پدیده ایفا می‌کند که جز با شرح علمی و اجتماعی محقق نمی‌شود. مهدی عسکری‌پور، کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت اتحاد جامعه با دولت (به منظور دستیابی به اهداف) فرهنگ‌سازی است و وزارت آموزش و پرورش در خصوص این فرهنگ‌سازی نقشی اساسی ایفا می‌کند؛ به عبارت دیگر فرهنگ‌سازی باید از دوران کودکی در مراکز علمی و آموزشی انجام پذیرد. این روانشناس با اشاره به آلودگی هوا در این روزها و همچنین برخی از سیاستگذاری‌های دولت به منظور کاهش این آسیب افزود: به عنوان مثال استفاده از وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و مترو) و دوچرخه نیازمند آموزش در رابطه با آسیب‌های این آلودگی از دوران خردسالی است و آموزش و شرح این آسیب‌ها در دوران سالخوردگی به‌طور حتم فاقد اثر است. وی احساس امنیت را یکی از مهم‌ترین عوامل استفاده از خودروهای شخصی دانست و گفت: افزایش احساس امنیت در استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه نیز به‌طور حتم استفاده از خودروهای شخصی را کاهش می‌دهد؛ چراکه امروزه یکی از دلایل اصلی استفاده از خودروهای شخصی تامین امنیت است.

نظر رهبر انقلاب درباره چندهمسری

به گزارش فارس به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، پیرو انتساب برخی دیدگاه‌ها و تعبیرات در موضوع «چندهمسری مردان» به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و با توجه به تاثیر آن بر مسائل خانوادگی و شئون اجتماعی، بخش زن و خانواده Khamenei.ir (ریحانه) فتوا و نگاه معظم‌له به این مساله را به شکل مختصر بیان می‌کند. در نظر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بنا بر ادله معتبر دینی چندهمسری مردان، مباح اما غیرمستحب است، اما از آنجا که مطابق دلایل قرآنی جواز آن مشروط به اطمینان از رعایت عدالت بین همسران شده است، بنابراین هر گاه از نظر عقلایی عدم تحقق رعایت عدالت بین همسران محتمل باشد، ازدواج مجدد شوهر جایز نیست. همچنین در نگاه کلان معظم‌له به خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی در زندگی انسان و ضرورت شکل‌گیری خانواده و مراقبت و حفاظت از آن، عواملی در استحکام این بنیان الهی و شکل‌گیری آن موثر است از جمله: حفظ محبت و اعتماد متقابل زوجین، اصالت نقش مادری و تربیتی بانوان، پرهیز از راه یافتن نگاه مادی به خانواده و تجمل‌گرایی و رقابت‌های مادی خانواده‌ها، ترویج ازدواج آسان و نقش مهم و موثر والدین در آن، وظیفه دستگاه‌های حکومتی و رسانه‌ها در تسهیل امر ازدواج جوانان.  بر این اساس از آنجا که در جامعه و کشور ما ازدواج مجدد مردان غالباً به ضرر استحکام خانواده و موجب تضعیف محبت زوجین و گاه فروپاشی خانواده است، نگاه معظم‌له به آن خوش‌بینانه و مثبت نیست و از این‌روست که این جمله در بیان ایشان تکرار شده است که: «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی».

چندهمسری به استحکام خانواده ضربه می‌زند

مدرس حوزه و مشاور سبک زندگی اسلامی و ایرانی تاکید کرد: چندهمسری نه‌تنها مشکلی را در خانواده‌ها و جامعه کم نمی‌کند، بلکه مشکلات خانواده را افزایش می‌دهد و به استحکام آن ضربه می‌زند. حجت‌الاسلام سیدعلی علامه به ایرنا گفت: درست است که در قرآن تعدد زوجات مطرح شده و جایز است، اما بعضی کاملاً در این مطالب بیان‌شده در قرآن دقت نمی‌کنند، چراکه در قرآن آمده است که در چندهمسری باید عدالت رعایت شود، حال باید پرسید چه مردی در این شرایط سخت اقتصادی می‌تواند عدالت را بین همسران خود رعایت کند. وی ادامه داد: مردم شاهد هستند که با چندهمسری اختلاف خانوادگی چند برابر می‌شود و به‌خصوص به دلیل اینکه فرزندان از یک پدر و مادر نیستند و فرزندان هم بیشتر تحت تاثیر مادران هستند، اختلاف بین فرزندان خیلی بیشتر می‌شود و به این ترتیب یک زندگی چندوجهی در چارچوب خانواده ایجاد می‌شود. علامه گفت: جدای از اینکه چندهمسری خوب یا بد است، بر اساس آنچه در قرآن آمده، گفته شده که جایز است، اما نیامده است که مستحب است یا اینکه ثواب دارد. قرآن در صورتی به چندهمسری اشاره کرده است که عدالت بین همسران برقرار شود و شرایط ایده‌آل زندگی برای آنها فراهم شود، موضوعی که در زمان حاضر قابل توجه است این است که آیا با شرایط سخت زندگی امروزی، برقراری عدالت و تامین زندگی ایده‌آل ممکن است؟

نمکی بازداشت سه مدیر سابق وزارت بهداشت را تایید کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازداشت سه مدیر برکنارشده این وزارتخانه را که در هیات امنای ارزی و معاونت توسعه منابع این وزارتخانه اشتغال داشتند، به اتهام تخلفات مالی تایید کرد. سعید نمکی با تایید بازداشت این افراد گفت: این افراد روز گذشته با دستور مقام قضایی و با حضور ضابطان بازداشت شدند. دو نفر از افراد بازداشت‌شده از اعضای هیات امنای ارزی وزارت بهداشت بودند که شرکت آوای سلامت زیرمجموعه این نهاد است و یک نفر دیگر از افراد بازداشت‌شده از مدیران سابق حوزه مالی-اداری وزارت بهداشت است. به گفته او، افراد بازداشت‌شده در زمینه خریدهای ارزی وزارت بهداشت، تعاونی مسکن و پالایشگاه نفت اصفهان (که مالکیت آن با وزارت بهداشت است) فعالیت‌های اقتصادی داشتند. وی گفت: این افراد در همان روزهای اول حضور من در وزارت بهداشت برکنار شدند و پرونده آنها به قوه قضائیه ارجاع شد و دیروز بازداشت شدند. سعید نمکی، وزیر بهداشت از زمان شروع فعالیت در این سمت برخی از این مدیران را برکنار کرده بود و انحلال شرکت آوای سلامت نیز از جمله اقداماتی است که وزیر بهداشت اعلام کرده، انجام می‌دهد.

فرونشست تهران را تهدید نمی‌کند

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه فرونشست یک موضوع جدی در شهر تهران است، گفت: وضعیت موجود نشان می‌دهد در داخل شهر تهران اتفاق جدی‌ای در فرونشست ناشی از کاهش آب‌های زیرزمینی شاهد نیستیم. رضا کرمی‌محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست تخصصی کاهش خطرپذیری پدیده فرونشست ناشی از تغییرات آب زیرزمینی در شهر تهران با تاکید بر اینکه پدیده فرونشست موضوعی جدی است که در شهر تهران گسترش پیدا کرده است، اظهار کرد: توسعه و بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی یکی از دلایلی است که باعث بروز پدیده فرونشست شده است. البته فرونشست انواع مختلفی دارد که به عنوان مثال یکی از آنها فروچاله است. وی با اشاره به اینکه در دهم مهر سال 95 به منظور بررسی این موضوع جلسه‌ای در وزارت کشور تشکیل شده است، اضافه کرد: صورت‌جلسه این جلسه نشان می‌دهد که برای همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع وظایف مشخص تعیین شده است که عمده این وظایف برعهده سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است.

 بازار فقرا یا بازار مکاره؟

فعالان محیط زیست می‌گویند کشتار پرندگان در آسمان شمال کشور شدت گرفته است. شکارچیان که به اعتقاد برخی مسوولان افراد فقیری هستند، پرندگان حرام‌گوشت مهاجر را با قیمت‌های نجومی در بازار فریدون‌کنار می‌فروشند. اصلاً لازم نیست درباره اوضاع بازار پرندگان فریدون‌کنار صحبتی کنیم. کافی است عکس‌ها و فیلم‌هایی را که از بازار فروش پرندگان در این شهر منتشر می‌شود از نظر بگذرانیم تا بفهمیم اوضاع آسمان مازندران برای پرندگان سیاه است. این بازار ویترین و آیینه‌ای تمام‌قد از وضعیت کشتار پرندگان در شهرهای شمالی است که هر روز به تعداد این شهرها افزوده می‌شود. به گفته کارشناسان وضعیت سال جاری بازار فروش پرندگان در فریدون‌کنار نسبت به سال‌های گذشته بسیار وخیم‌تر است، چون سازمان محیط زیست روش‌هایی برای مقابله با این کشتار پیش گرفته که انجامش از همان شروع محکوم به شکست است. پرندگانی همچون «خوتکای ابروسفید»، «خوتکای معمولی»، «فیلوش»، اردک سرسبز»، «اردک نوک پهن»، «اردک گیلار» و «چنگر معمولی» در این بازار به چشم می‌خورد، پرندگان حرام‌گوشتی همچون «باکلان» که نوعی پرنده ماهی‌خوار است هم دیده می‌شود، اینها تازه پرندگانی است که در ملأعام قرار دارد، یکی از فعالان محیط زیست که عکس‌های این بازار را برای خبرگزاری فارس تهیه و ارسال کرده است درباره اوضاع بازار فریدون‌کنار این‌طور توضیح داد که وقتی از یکی از فروشندگان درخواست پرنده زنده کردم او به زیر میزش اشاره کرد، در آنجا دو پرنده زنده داخل کیسه پلاستیک مشکی دست و پا می‌زدند.

سموم حشره‌کش و دفع آفات در توتون‌های معطر

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن بیان عوارض ناشی از مصرف توتون و تنباکوی معطر، نسبت به وجهه تبلیغاتی این نوع از توتون‌ها انتقاد کرد و گفت: وزارت صنعت در زمینه اجرای ممنوعیت تولید و مصرف توتون‌های معطر همکاری مناسبی ندارد. به گزارش ایسنا، چندی پیش فیلمی مبنی بر کشف کارگاه تولید توتون و تنباکو با فضولات حیوانی در فضای مجازی دست به دست شد. این موضوع علاوه بر آنکه بحث‌برانگیز بود اما این سوال را به ذهن می‌آورد که مصرف این نوع توتون که برای از بین بردن بوی بد آن از انواع رایحه‌ها و اسانس‌ها استفاده می‌شود، چه عوارضی برای بدن انسان دارد؟ و مهم‌تر از آن بالاخره سرنوشت قانون ممنوعیت استفاده از عطر و طعم در توتون و تنباکو به کجا رسید؟ مهندس بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مشابه فیلمی را که در چند روز گذشته مبنی بر تهیه توتون با فضولات حیوانی دست به دست شده است در گذشته نیز داشته‌ایم، گفت: اساساً نگرانی ما بابت اضافه کردن عطر و طعم به توتون‌ها به همین جهت است. کاربرد عطر و طعم باعث نرمی تنباکو و از بین رفتن بوهای نامطبوع فضولات حیوانی می‌شود، اما این نرمی به معنی بی‌خطر شدن آن نیست. ضمن اینکه دود بیشتری تولید می‌کند و خطرات و مضرات آن هم بیشتر می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها