شناسه خبر : 32487 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قفل دوباره بر در «خانه پدری»

قانون شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان اصلاح می‌شود

قفل دوباره بر در «خانه پدری»

فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری بعد از 10 سال و پس از گذشت یک هفته از اکران به دستور دادستانی توقیف شد و بعد از آن گفته شد؛ توقیف مجدد این فیلم به این دلیل بوده که صحنه‌های خشن آن تغییر داده نشده یا حذف نشده، در نتیجه دادسرای فرهنگ و رسانه حکم به توقیف فیلم داده است. دادسرای عمومی و انقلاب تهران البته ساعاتی بعد از انتشار خبر توقیف فیلم در رسانه‌های منتقد دولت، در خصوص توقیف فیلم خانه پدری اطلاعیه‌ای صادر کرد. در اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه اکران فیلم خانه پدری بازتاب بسیار منفی و گسترده‌ای در اذهان جامعه به دنبال داشته و به نحوی توهین به اعتقادات مذهبی جامعه ایران و ترویج خشونت علیه زنان و زیر سوال بردن سنن، رسوم و فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی و ارائه تصویر وارونه و کذب از خانواده ایرانی در این فیلم مشهود است و پخش آن سلامت روحی و روانی جامعه را به مخاطره انداخته به نحوی که با واکنش منفی اقشار و گروه‌های مختلف در جامعه همراه بوده بنابراین از باب پیشگیری از هرگونه اخلال در نظم عمومی و صیانت از سلامت روح و روان جامعه، بر اساس گزارش‌های واصله از دستگاه‌های ضابط پرونده، موضوع به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع و طبق دستور دادستان تهران دستور جلوگیری از ادامه اکران فیلم مذکور و پخش آن صادر شد. لازم به ذکر است بنا به گزارش مراجع نظارتی، به‌رغم اینکه مقرر شده بود فیلم یادشده مورد اصلاح و بازسازی قرار گیرد ولی در این خصوص اقدام اصلاحی انجام نگرفته است از این‌رو حسب دستور دادستانی علاوه بر جلوگیری از پخش فیلم مذکور، کلیه مرتکبان و مقصران نیز تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند. خانه پدری به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی کیانوش عیاری کارگردان نام‌آشنای ایرانی است که با ساخت آثار متعدد سینمایی چون آبادانی‌ها، شاخ گاو، خانه به خانه، بودن یا نبودن، سفره ایرانی و بیدار شو آرزو و سریال روزگار قریب کیفیت فیلمسازی خود را بارها به علاقه‌مندان هنر هفتم اثبات کرده است. این فیلم در اولین روزهای نمایش با استقبال بینندگان روبه‌رو شد و در نخستین روز روی پرده نقره‌ای در ۱۹ سالن سینما و ۱۲۰ سانس اکران ۶۶ میلیون و ۳۶۲ هزار تومان فروخت. این فیلم که قصه یک قتل ناموسی در یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند با بازیگرانی همچون، مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی و نازنین فراهانی در چند اپیزود ساخته شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را در 70 سال اخیر به تصویر کشیده است. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی) شخصیت اصلی را بازی می‌کنند که روایت زندگی‌اش از 15 تا 80سالگی به تصویر کشیده شده است.

اصلاح قانون شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در حاشیه نشست هیات دولت در هفته گذشته، درباره تصویب شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان گفت: ما برای تصویب این شیوه‌نامه با تشکل‌های دانشجویی صحبت کرده و نظر وزرا را می‌گیریم و اگر موردی وجود داشته باشد که مغایر با قانون اساسی یا سایر قوانین باشد یا با منشوری که رئیس‌جمهوری ابلاغ کردند، مغایرتی داشته باشد، آن را اصلاح می‌کنیم. وی افزود: شیوه‌نامه قبلی را اصلاح می‌کنیم. چون شیوه‌نامه انضباطی در همه کارها وجود دارد. مثلاً من عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستم و یک قانون انتظامی در دانشگاه وجود دارد که باید قوانین و دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم. بنابراین برای کسی که کارمند است قانون تخلفات اداری وجود دارد که باید آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری را رعایت کند. معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: کسی که در صنفی قرار دارد مانند وکیل، دارای مقررات انضباطی و انتظامی است و مثلاً اگر هنگام یک کار تحقیقی که باید به استاد تحویل دهید، کار فرد دیگری را کپی کنید، در واقع از لحاظ انضباطی تخلف کرده‌اید و باید رسیدگی شود. وی افزود: ما نمی‌خواهیم محیط دانشگاهی و اصالت کار علمی و فعالیت‌های ما که اعتبار دانشگاه و دانشجو است از بین برود و باید یک نظام انضباطی وجود داشته باشد تا این اعتبارها از بین نرود. جنیدی افزود: ما از تشکل‌های دانشجویی دعوت می‌کنیم و با وزرا نیز در میان گذاشتم و گفتم که ملاحظاتی وجود دارد که وزرا نیز با رویی گشاده قبول کردند.

آسمان خوزستان؛ قتلگاه پرندگان مهاجر

صدای پرندگان مهاجر را که در آسمان می‌شنوند، دامگاه‌هایشان را پهن می‌کنند و هر هفته حدود 100 پرنده حلال‌گوشت و حرام‌گوشت را به دام می‌اندازند و میلیون‌ها تومان به جیب می‌زنند و آن‌وقت می‌گویند «فقیریم». به گزارش فارس، همزمان با شروع شهریورماه، پیش از آنکه صدای کشتار پرندگان در یکی از شمالی‌ترین عرض‌های جغرافیایی ایران در فریدون‌کنار بلند شود، بساط کشتار پرندگان مهاجر در جنوب کشور گسترده می‌شود. رضا نیک‌فلک، فعال محیط‌زیست خوزستانی که چند سالی است در تلاش است که صدای مظلومیت پرندگان مهاجر آسمان خوزستان را به گوش مردم برساند، به خبرنگار فارس در این ‌باره می‌گوید: اگر از مسوولان بپرسید علت عدم برخورد جدی با این کشتار چیست، مطمئن باشید در جوابتان می‌گویند فقر. در حالی که هر دامگاهداری در این منطقه آنقدر باید از لحاظ مالی توانا باشد که حداقل 30 هکتار از منطقه تالابی را قرق کند، دانه بپاشد و برای فرود این پرندگان محیط امنی تدارک ببیند. این فعال محیط زیست توضیح می‌دهد که عمده این زمین‌ها در داخل تالاب‌های حافظت‌شده در «هورالعظیم» و «بامدژ» هستند و هر دامگاهدار (محمیه‌دار) باید حدود پنج تا شش ماه در فصل صید برای این دامگاه هزینه کند که هزینه آن چیزی حدود 50 تا 60 میلیون تومان است. محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط‌زیست خوزستان از جدیت برخورد با شکارچیان در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: چند روز پیش چند متخلف شکارچی دستگیر و حدود 40 قطعه پرنده شکار شده از سوی این شکارچیان ضبط شده است. وی آمار عملکرد نیروهای تحت مدیریتش را در این خصوص مثبت ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: نیروهای محیط‌بانی به سرعت متخلفان را شناسایی می‌کنند و به مراجع قضایی ذی‌ربط معرفی می‌شوند. مدیرکل محیط‌زیست خوزستان، وجود دامگاه‌ها و دامگاهداری را در این استان محدود و تحت کنترل خواند اما نیک‌فلک معتقد است: سازمان محیط زیست کوچک‌ترین برخوردی با این متخلفان نمی‌کند و حتی تا چند سال پیش این افراد مجوز شکار هم دریافت می‌کرده‌اند.

گوگرد بنزین در تهران قابل قبول است

 رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران درباره منشأ بوی تهران که سال گذشته در صدر اخبار قرار گرفت، گفت: سناریوهای مختلفی در این خصوص بررسی شد؛ اما هیچ‌یک تایید نشد و منشایی برای بوی نامطبوع تهران مشخص نشد. زهرا صدراعظم‌نوری درباره انتشار بو در سطح شهر تهران که سال گذشته منتشر شد و شناخت منشأ آن گفت: این موضوع پیگیری شد و تمام سناریوها مورد بررسی قرار گرفت حتی در این مورد وزارت نیرو و آبفا ورود پیدا کردند و شهرداری هم همکاری کرد و تمام سناریوها و پیش‌بینی‌ها مورد بررسی قرار گرفت؛ اما هیچ یک تایید نشد و منشایی معرفی نشد و شاید تنها سناریو اتفاقی شبیه به حادثه اصفهان و بوی منتشرشده ناشی از ماده‌ای شیمیایی است. وی همچنین درباره منشأ بوی نامطبوع تهران در محدوده فرودگاه امام خمینی(ره) نیز تصریح کرد: گفته شد که منشأ بوی نامطبوع در این محدوده مجموعه آرادکوه است؛ اما بر اساس مطالعات نشان داده شد 20 فاکتور در انتشار این بو موثر است که آرادکوه فاکتور 12 بوده و در این محدوده دامداری‌ها و کارخانه‌هایی وجود دارند که پساب آنها در انتشار این بو موثر است.

افزایش ۵۸درصدی بارش باران در تهران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران از افزایش ۵۸درصدی بارش باران در استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. احد وظیفه با بیان اینکه میزان بارش در استان تهران از ابتدای مهرماه تا ششم آبان 6 /43 میلی‌متر بود، گفت: این مقدار طی مدت مشابه سال گذشته 5 /27 میلی‌متر گزارش شده است که نشان می‌دهد بارش‌ها در استان تهران نسبت به سال گذشته بیش از ۵۸ درصد افزایش داشت. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران با اشاره به اینکه استان گیلان از ابتدای مهرماه تا ششم آبان بیشترین بارش را در کشور داشت، اظهار کرد: مقدار بارش‌ها در این استان طی این بازه زمانی 9 /127 میلی‌متر بود که نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. وی افزود: استان مازندران رتبه دوم پربارش‌ترین استان از ابتدای سال آبی جاری را دارد، به‌طوری که میزان بارش‌ها در این استان 4 /102 میلی‌متر بود که نسبت به سال گذشته حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران ادامه داد: استان قزوین پس از استان‌های گیلان و مازندران بیشترین میزان بارش از ابتدای مهرماه تا ششم آبان را دارد. میزان بارش در این استان طی این بازه زمانی 9 /54 میلی‌متر گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با بیش از ۲۰۰ درصد افزایش روبه‌رو بود. به گفته وظیفه میانگین بارش‌ها در کل کشور نیز از ابتدای مهرماه تا ششم آبان، 8 /16 میلی‌متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش و نسبت به بارش بلندمدت حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

آمبولانس خصوصی حق جابه‌جایی بیمار بدحال را ندارد

رئیس مرکز اورژانس پایتخت گفت: بیمار بدحال فقط با اورژانس تهران به مراکز درمانی منتقل می‌شود و آمبولانس‌های خصوصی حق جابه‌جایی بیمار بدحال را ندارد. پیمان صابریان توضیح داد: به همین دلیل وقتی آمبولانس تهران آژیر می‌کشد به معنای آن است که بیمار بدحال دارد یا آنکه بر سر بالین بیمار بدحال می‌رود. وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت داروها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه بهداشت و درمان گفت که تمام نیازهای دارویی اورژانس در داخل تولید می‌شود و تحریم‌ها بر این بخش اثری نداشته است. صابریان همچنین با تاکید بر اینکه یکی از نهادهای مهم در حوزه سلامت، اورژانس کشور است اما هنوز تعداد نیرو، پرسنل و آمبولانس‌های اورژانس تهران استاندارد نیست، اظهار کرد: بر اساس استانداردهای جهانی هر ۲۰ هزار نفر یک کُد آمبولانس نیاز دارد که در تهران به ۵۰۰ کُد آمبولانس نیاز است که تا رسیدن به این آمار هنوز فاصله زیادی داریم. وی با بیان اینکه ماموریت‌های اورژانس نسبت به قبل ۳۸ درصد افزایش داشته، تصریح کرد: هیچ نیرویی به این ارگان اضافه نشده و روزانه تکنسین‌های اورژانس تهران بیش از سه هزار و ۲۰۰ ماموریت انجام می‌دهند. رئیس مرکز اورژانس تهران با اشاره به حمله فیزیکی به نیروهای اورژانس حین خدمت‌رسانی نیز اظهار داشت: حمله به نیروهای امدادی به هر حال وجود دارد زیرا اصولاً نیروهای اورژانس در صحنه‌های اضطراب‌زا حاضر می‌شوند و گاهی اتفاقاتی اینچنینی می‌افتد اما در درجه اول باید فرهنگ‌سازی کنیم زیرا فردی که دچار حادثه می‌شود ابتدا باید فکر کنیم آیا کسی می‌تواند کاری انجام دهد یا خیر و باید انتظارات خود را معقول کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها