شناسه خبر : 32256 لینک کوتاه

رد خبر ابتلای مردم روستایی در لردگان به HIV

شورای نگهبان لایحه تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی را تایید کرد

رد خبر ابتلای مردم روستایی در لردگان به HIV

سخنگوی شورای نگهبان، از تایید لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی در این شورا خبر داد. ابتدای ماه جاری در جریان رفع ایراد شورای نگهبان از این لایحه، نمایندگان مجلس تبصره2 ماده یک این لایحه را اصلاح کردند و نظر اطلاعات سپاه را برای تشخیص سابقه کیفری و مشکل امنیتی متقاضی اضافه کردند. پیشتر باوجود پیش‌بینی تایید وزارت اطلاعات، سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که مسائل امنیتی از این لایحه حذف شده و با آن موافقت نشده بود. عباس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با انتشار یادداشتی از تایید لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی در این شورا خبر داد. پیشتر شورای نگهبان اعلام کرده بود در ماده اول این لایحه مسائل امنیتی حذف شده و موارد دیگری نیز در رابطه با این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. در جریان رفع این ایراد، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دوم مهرماه ۹۸، تبصره ۲ ماده واحده این لایحه را به این شرح اصلاح کردند: «افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدینشان در ایران متولد شده باشند می‌توانند پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.» در مصوبه پیشین مجلس تنها تایید وزارت اطلاعات پیش‌بینی شده بود و نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان اطلاعات سپاه را نیز به آن اضافه کردند. در حال حاضر بر اساس قانون ایران، فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی نمی‌توانند شناسنامه ایرانی بگیرند. به موجب این لایحه جدید، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا قبل از ۱۸سالگی به درخواست مادر و پس از آن به درخواست خود می‌توانند تقاضای تابعیت و شناسنامه ایرانی کنند. گفته می‌شود ۴۹ هزار کودک بی‌شناسنامه دارای مادر ایرانی در سطح کشور شناسایی شده‌اند. افراد بدون شناسنامه و دوتابعیتی از خدمات بهداشتی، آموزشی و حتی دریافت یارانه محروم هستند.

وزارت بهداشت انتقال ایدز با سرنگ را در لردگان تکذیب کرد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت شایعه انتقال ویروس ایدز از طریق سرنگ آلوده در لردگان چهار محال و بختیاری را تکذیب کرد اما گفت: ابتلای عده‌ای از شهروندان این منطقه به ویروس ایدز صحت دارد. در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر ابتلای ۲۰۰ نفر از اهالی لردگان به ویروس ایدز از طریق سرنگ آلوده محمدمهدی گویا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این خبر دروغ است البته عده‌ای مبتلا به این ویروس گزارش شده‌اند که راه انتقال آن سرنگ آلوده نبوده است. وی افزود: در مورد روش انتقال ویروس فعلاً نمی‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم اما تعداد مبتلایان نیز قطعاً ۲۰۰ نفر نبوده و بسیار کمتر است. گویا اضافه کرد: راه ابتلای این بیماران موضوعی محرمانه بین بیمار و پزشک است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت به زودی درباره این خبر اطلاعیه رسمی منتشر می‌کند. همچنین نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ابتلای بیماران روستای «چنار محمودی» به اچ‌آی‌وی را تایید کرد و گفت: ابتلا به ویروس از طریق حجامت یا تست دیابت صحت ندارد. به گزارش ایلنا، در پی انتشار خبری در شبکه‌های مجازی در خصوص روستای «چنار محمودی» از روستاهای شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، مبنی بر احتمال ابتلای حدود 10 نفر به ویروس اچ‌آی‌وی، سیدراشد جزایری رئیس مرکز بهداشت و درمان استان در گفت‌وگویی کوتاه با ایلنا گفت: موضوع در دست بررسی است. همچنین ایلنا نوشت: به گفته یک منبع آگاه صبح امروز- چهارشنبه 10 مهرماه- جلسه‌ای به منظور بررسی بیشتر در این خصوص در فرمانداری لردگان، با حضور فرماندار، معاون بهداشت و درمان استان و برخی از مسوولان درمانی و شهری استان برپا شده است. این منبع آگاه افزود: برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دو ماه پیش، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که تعدادی از آنها مشکوک به داشتن بیماری اچ‌آی‌وی ایدز هستند.

تعداد مبتلایان انگشت‌شمار هستند

همچنین نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص آمار تعداد افرادی که به ویروس HIV مبتلا شده‌اند، گفت: آمار را باید مسوولان ذی‌ربط اعلام کنند، اما به نقل از منبع آگاه این آمار تعداد انگشت‌شماری را شامل می‌شود. وی افزود: وقتی چنین بیماریابی می‌شود، ممکن است افرادی علت آن را بر مبنای دیگری حمل کنند که این مساله در جریان نمونه‌گیری اتفاق افتاده است.

شناسایی افراد مبتلا یک ماه پیش آغاز شده بود

همچنین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از مردم خواست ضمن حفظ آرامش و خویشتنداری، اخبار مربوط به انتشار خبر ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای این استان به ویروس HIV را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند. مجید شیرانی با بیان این مطلب، اظهار داشت: از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد. وی تصریح کرد: در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایش‌های تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

تخصیص تمام بودجه ستاد مقابله با گرد و غبار به خوزستان

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به بودجه این ستاد گفت: در سه سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی مبالغی دریافت شد که در سال ۹۷ تمام آن به دلیل وضعیت استان خوزستان به این استان اختصاص پیدا کرد. به گزارش ایسنا علی‌محمد طهماسبی بیرگانی در چهارمین نشست تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با موضوع بررسی ابعاد جدید زیست‌محیطی آلودگی هوای کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی که با حضور معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسوولیت اجتماعی، کارشناسان و جمعی از نمایندگان سازمان‌های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به کارگروه‌های به وجود آمده در ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: در این ستاد چهار کارگروه منشأیابی، برنامه عمل، ارزیابی تثبیت‌کننده‌های خاک و کارگروه بین‌المللی فعالیت می‌کنند. دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به بودجه این ستاد گفت: در سه سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی مبالغی دریافت شد که در سال ۹۷ تمام آن به دلیل وضعیت استان خوزستان به آن استان اختصاص پیدا کرد اما در این سه سال فعالیت‌های خوب زیادی را انجام دادیم از جمله منشأیابی داخلی و حتی منشأهای بین‌المللی کاملاً مشخص شده و در حال رایزنی با مراجع بین‌المللی هستیم. از طرف دیگر تهیه برنامه اقدام، به تفکیک استان و دستگاه تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان می‌رسد.

رشد نرخ جمعیت سالمندان از رشد جمعیت کشور پیشی گرفت

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید به سمتی برویم که دیگر وجود محلی به نام آسایشگاه سالمندان بی‌معنا باشد و سالمندان در خانه‌های کوچک سالمندی، کنار یکدیگر و بدون وابستگی به بستر زندگی کنند. دکتر وحید قبادی‌دانا در همایش روز جهانی سالمند، ضمن تبریک این روز گفت: امروزه ۱۰ درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می‌دهند. نرخ رشد جمعیت کشور در حالی ۱ /۲۴ درصد است که نرخ رشد جمعیت سالمندی ۳ /۶ درصد بوده و انتظار می‌رود تا سال ۱۴۳۰ شاهد جمعیت ۲۶درصدی سالمندان در کشور باشیم. وی با اشاره به وظیفه سازمان بهزیستی که به موجب قانون برنامه ششم توسعه به این سازمان محول شده است، افزود: طبق برنامه باید تا ۲۵ درصد از جمعیت هدف را که سالمندان هستند تحت پوشش قرار دهیم. هدف اصلی ما این است که به این افراد درون خانواده خدمات ارائه دهیم و به ارتقای سطح اجتماعی آنها بپردازیم. وی با تاکید بر نقش زندگی مستقل در حفظ روحیه سالمندان، ادامه داد: این استقلال در کنار مشارکت فعال در جامعه می‌تواند به عدم افسردگی و سایر مشکلات این گروه از افراد کمک کند. موضوعی که بر آن تاکید داریم این است که استقلال با احترام اشتباه گرفته نشود. قبادی دانا افزود: پوشش بیمه و بازنشستگی برای سالمندان باید در حالت حداکثری خود باشد تا زندگی راحتی داشته باشند، این موضوع باید در سطح مدیریت شهری نیز مشاهده شود. امروزه تا چه میزان ادارات، بانک‌ها و... برای حضور سالمندان مناسب‌سازی شده است؟

«کودکِ کار ایرانی» زیادتر شده است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از افزایش «کودکِ کار ایرانی» و ورود تعداد انبوه کودکان خارجی به کشور در سال جاری خبر داد. حبیب‌الله مسعودی‌فرید (معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور) در پاسخ به این سوال که چرا آمار دقیقی از کودکان کار وجود ندارد، گفت: در رابطه با آسیب‌های اجتماعی نمی‌توانیم آمار دقیقی به دست بیاوریم، چراکه پدیده‌هایی مخفی است. در تمام آسیب‌های اجتماعی اعم از کودکان کار، شیوع‌شناسی اجتماعی کودکان کار و بسیاری دیگر از آسیب‌هایی از این دست، آمارهای تخمینی بیان می‌شود. مسعودی‌فرید بیان کرد: کودکی ممکن است، فقط تابستان‌ها برای کار به خیابان بیاید و یکی هم ممکن است کل سال بیاید. چند سال قبل، تحقیقی در این زمینه انجام دادیم که آماری حدود ۱۴ هزار کودک در تهران و ۷۰ هزار نفر برای کشور به ما اعلام شد. البته این اقدام هم برآورد بود و حتی شیوع‌شناسی هم در آن منظور نشد. به‌طور مثال آماری که در شیوع‌شناسی اعتیاد وجود دارد، خوداظهاری است. به‌طور مثال دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آمار مصرف مواد برای یک‌بار را هم که داشتیم، نتیجه خوداظهاری بود. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که آیا راهکار ممکنی برای رسیدن به آمار مشخص درباره کودکان کار وجود دارد، گفت: باید کودکان را جمع‌آوری و آنها را نشان‌دار کنیم. بعد از یکی دو ماه دوباره تعدادی دیگر از آنها را جمع‌آوری کنیم تا ببینیم از این تعداد جمع‌آوری‌شده چند نفر جدید هستند.

ورود خودرو به تنها شبه‌جزیره خزر ممنوع شد

مدیرکل محیط زیست استان مازندران از آغاز ورود گردشگر به منطقه حفاظت‌شده میانکاله از 10 روز آینده خبر داد و گفت: ورود خودرو به این منطقه ممنوع شد. حدود چهار ماه پیش اداره روابط عمومی محیط زیست استان مازندران خبر ممنوعیت ورود گردشگر به منطقه حفاظت‌شده میانکاله را منتشر کرد. مسوولان محیط زیست مازندران دلیل این ممنوعیت را عدم مدیریت صحیح پسماندها و وقوع آتش‌سوزی‌های پی‌درپی و خطر آسیب رسیدن به زیستگاه حساس پناهگاه اعلام کردند و از گردشگران خواستند تا اطلاع ثانوی از مراجعه به ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله خودداری کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها