شناسه خبر : 31015 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صدور کیفرخواست برای نجفی

موافقت مشروط شورای نگهبان با اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی

صدور کیفرخواست برای نجفی

اعلام موافقت شورای نگهبان با اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی ولو مشروط، از آن دسته خبرهایی است که مخاطبان بسیاری دارد. چه آنها که در چنین موقعیتی هستند و از این قانون و مفاد آن بهره‌مند خواهند شد و چه کسانی که به مسائل حقوقی به‌خصوص حقوق زنان و حقوق بشر علاقه‌مند و پایبند هستند. بعد از آنکه مرحوم مریم میرزاخانی نابغه ریاضیات جهان خواسته بود که دخترش آناهیتا که از پدری غیرایرانی است، به خاطر مادرش، شناسنامه و پاسپورت ایرانی داشته باشد اما این اتفاق عملاً به دلیل خلأ قانونی شدنی نبود. غیر از آناهیتا دختر مریم میرزاخانی، هزاران زن ایرانی همسران خارجی دارند و هزاران فرزند در این خانواده‌ها خواهان شناسنامه ایرانی هستند. حالا بعد از چند ماه کش و قوس و رفت و برگشت قانون، شورای نگهبان با دو ایراد جزئی با اصل اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کرد. شورای نگهبان به صورت مشروط با لایحه اصلاح قانون تابعیت تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کرد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادهای مطرح‌شده به این لایحه به ایرنا گفت: ایرادات شورای نگهبان به این لایحه در حوزه نادیده گرفتن سوابق کیفری افرادی بود که می‌توانند مشکل امنیتی ایجاد کنند ولی شورای نگهبان با اصل این لایحه مخالفتی نداشت. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری دوم اردیبهشت‌ماه جاری از ارسال لایحه اصلاح قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از سوی دولت به مجلس خبر داد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با کلیات و در روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه با جزئیات این لایحه موافقت کردند. به موجب این لایحه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا قبل از ۱۸سالگی به درخواست مادر و پس از آن به درخواست خود می‌توانند تقاضای تابعیت و شناسنامه ایرانی کنند.

ارجاع پرونده قتل میترا استاد به دادگاه کیفری

مهم‌ترین خبر تکان‌دهنده روزهای گذشته بی‌تردید ماجرای قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران بود. حادثه‌ای که موجی از تاسف و نگرانی در بالاترین سطح جامعه ایرانی به وجود آورد. دادستان تهران در کمتر از یک هفته بعد از اعتراف به قتل از صدور کیفرخواست محمدعلی نجفی دایر بر قتل عمد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی) خبر داد. به گزارش مهر، علی ‌القاصی مهر با بیان اینکه پرونده مطروحه از جهت قانونی یک پرونده قتل خانوادگی محسوب می‌شود که متاسفانه نظایر آن در طول سال اتفاق می‌افتد، متذکر شد که در خصوص این قبیل پرونده‌ها از اظهارنظرهای حاشیه‌ساز و غیرکارشناسی خودداری شود. وی افزود: تمام اخبار مرتبط با دستگاه قضایی از مراجع رسمی و مجاری قانونی اعلام خواهد شد. همچنین سخنگوی قوه قضائیه نیز از صدور کیفرخواست متهم پرونده قتل میترا استاد و ارجاع پرونده به دادگاه کیفری خبر داد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در حاشیه نشست مسوولان عالی قضایی گفت: پرونده قتل مرحومه میترا استاد در دادسرای عمومی و انقلاب تهران رسیدگی شد و کیفرخواست متهم این پرونده صادر و اول هفته آینده این پرونده به دادگاه کیفری یک استان جهت رسیدگی ارجاع می‌شود. وی ادامه داد: از منظر قوه قضائیه این پرونده یک پرونده جنایی و صرفاً با موضوع قتل مرحومه میترا استاد است و اهتمام قوه قضائیه رسیدگی سریع، دقیق و ویژه به این پرونده و پرونده‌های مشابه است. سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: متاسفانه در نحوه اطلاع‌رسانی این پرونده، اشکالاتی ایجاد شد که بلافاصله تذکر داده شد و روند اطلاع‌رسانی اصلاح شد. اسماعیلی بیان کرد: ما شاهد این هستیم که همزمان با رسیدگی به این پرونده، فضاسازی و غوغاسالاری در برخی از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی رخ می‌دهد. صراحتاً اعلام می‌کنم که این قبیل از امور در رسیدگی قضایی پرونده اثری نخواهد داشت. ما موضوع پرونده و اتهامات را رسیدگی می‌کنیم و البته موکدا اعلام می‌کنم که افراد غیرمسوول حق مداخله، داوری و اظهارنظر در مورد این پرونده و به ویژه تشویش اذهان عمومی را ندارند.

۲۶ مورد مغایرت اصلی در تفریغ بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران

اخبار دیگر البته در طول هفته‌های گذشته به اهمیت خبر قتل نبود اما رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران از انجام حسابرسی تفریغ بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران خبر داد و گفت: در تفریغ بودجه سال ۹۶ در مجموع ۲۶ مورد مغایرت اصلی وجود دارد. مجید فراهانی با بیان اینکه حسابرسی تفریغ بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران که نیمی از سال در دوران آقای قالیباف و نیم دیگر در دوران آقای نجفی بوده است انجام شده و گزارش حسابرسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شده است به مهر گفت: این موضوع در کمیته بودجه و نظارت مالی شورا بحث و بررسی شد و باید در کمیسیون برنامه و بودجه نیز به تصویب برسد تا پس از آن در دستور کار صحن علنی شورا قرار بگیرد. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بعد از تصویب بودجه شهرداری تهران، مشکلاتی که شهرداری تهران و انحرافات و مغایرت‌هایی که در عملکرد بودجه وجود دارد در تفریغ بودجه از سوی حسابرسان مستقل و معتمد شورا بررسی شده است و در بندهای متعددی مغایرت و انحراف مشاهده شد به طوری که ۲۶ مورد مغایرت اصلی وجود دارد.

قزوین و گیلان مقصد پسماندهای پتروشیمی هستند

خبر مهم محیط‌زیستی هفته پیش البته در مورد انتقال پسماند پتروشیمی به قزوین و گیلان بود. بخش مازاد بر ظرفیت زباله‌سوزهای واحدهای پتروشیمی خوزستان به منظور بازیافت به قزوین و گیلان منتقل می‌شوند که این انتقال علاوه بر مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با هماهنگی و مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست استان مقصد یعنی قزوین و گیلان انجام می‌شود. به گزارش تسنیم، دو هفته از انتشار خبر بازیافت شبهه‌برانگیز 17 هزار تن از پسماندهای پتروشیمی خوزستان در استان‌های قزوین و گیلان می‌گذرد اما مسوولان محیط زیست نه‌تنها موفقیتی در رفع شبهات و پاسخ به پرسش‌ها حاصل نکرده‌اند بلکه با اظهارات ضدو‌نقیض و تکذیب بدیهیات، نگرانی‌های بیشتری را درباره سرنوشت پسماندهای کلره در قزوین و گیلان به وجود آورده‌اند. محمدرضا قانع رئیس محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تاکید بر اینکه ضایعات EDC با هماهنگی و مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیریت می‌شوند به تسنیم گفت: قاطعانه می‌گویم که حتی یک کیلو از ضایعات اتیلن دی‌کلراید، بدون مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خارج نمی‌شود.

تبلیغات دارویی کلاً ممنوع است

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه اکثر پزشکانی که در برنامه‌های صدا و سیما حضور پیدا می‌کنند در سطح متوسط هستند، گفت: تبلیغات دارویی کلاً ممنوع است. به گزارش تسنیم؛ ایرج حریرچی درباره تبلیغات خارج از عرف پزشکان در فضای مجازی با اشاره به اینکه تبلیغات دارویی کلاً ممنوع است و این موضوع دو زمینه اخلاقی و فلسفی و زمینه قانونی دارد، اظهار کرد: بازار طبی و مسائل پزشکی مصداق شکست بازار است و در آن تقاضای القایی و القای خدمات غیرضروری به دلیل اختلاف سطح آگاهی که بین ارائه‌کننده خدمت و دریافت‌کننده آن وجود دارد و بیمار معمولاً تجربه‌ای در خرید خدماتی که به آن پیشنهاد می‌شود ندارد، روی می‌دهد؛‌ برای مثال بیمار در رابطه با ضروری بودن انجام آزمایش یا سونوگرافی که تجویز می‌شود تجربه‌ای ندارد. حریرچی بیان کرد: موضوع دیگر، تعارض منافع در حوزه پزشکی بین گروه‌های مختلف است که بیش‌درمانی و بیش‌تشخیصی از جمله این مراحل محسوب می‌شود که در کشورهای غربی هم شایع هستند؛ برای مثال، با اینکه آنژیوگرافی لازم نیست ولی تجویز می‌شود.

کمبودی در مورد داروهای اساسی وجود ندارد

همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: باز هم بر این تاکید می‌کنم که کمبود دارویی جدی نداریم و با وجود همه فشارهایی که آمریکایی‌ها وارد کردند، به دلیل مشکلات بسیار جدی که در نقل و انتقال پولی ایجاد شده در بسیاری از موارد قفل شدیم. سعید نمکی در پاسخ به سوالی درباره کمبودهای دارویی در کشور  افزود: اما با تمهیداتی که اندیشیده شده، خوشبختانه تاکنون توانستیم اقلام دارویی مورد نیاز را به هر روشی که بوده وارد کنیم و اگر در برخی موارد داروهایی موجود نیست به این دلیل نیست که نتوانستیم داروهای اساسی را تولید کنیم، بلکه درباره داروهای تولید داخل به شدت ایستادگی کردیم که وارد نشود. اعتقاد داریم صنعت داروسازی نباید لگدمال واردات شود. وی ادامه داد: در حال حاضر اقلام دارویی که در بازار دچار کمبود است از روز مشابه سال قبل کمتر است. کمبود در داروهای اساسی وجود ندارد و کمبودها اصولاً مربوط به داروهای وارداتی است. مواردی که مربوط به بیماران صعب‌العلاج است، حتی در صورت وجود مشابه خارجی وارد می‌شود.

پرخطرترین استان‌ها از نظر ۱۰ سرطان شایع

معاون تحقیقات وزیر بهداشت ضمن تشریح نتایج دومین گزارش «ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران» پرخطرترین استان‌های کشور در ۱۰ سرطان شایع را معرفی کرد. به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده، رئیس پژوهشکده گوارش و کبد علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه تازه‌ترین آمار ثبت‌شده موارد جدید بروز سرطان، تحت «نظام ثبت سرطان ایران»، مربوط به سال ۱۳۹۴ (دومین سال ثبت سرطان با پوشش ۷۷ میلیون و ۵۳۹ هزارنفری کل جمعیت در ۳۰ استان) است، توضیح داد: به دنبال ایجاد شبکه ملی ثبت سرطان در ایران، نخستین نتایج گزارش ثبت سرطان در کشور که مربوط به آمار ثبت‌شده سرطان‌ها در سال ۹۳ بوده، پس از تجزیه و آنالیز داده‌ها، طی سال گذشته نهایی و اعلام شد و امروز شاهد اعلام نتایج دومین گزارش آن هستیم.

آخرین آمار بروز سرطان در ایران

مجری اصلی بزرگ‌ترین مطالعه کوهورت(Cohort) خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران از بروز ۱۰۸ هزار و ۷۹۸ مورد جدید سرطان در ایران شامل ۵۸ هزار و ۹۲ مرد (39 /53 درصد) و ۵۰ هزار و ۷۰۶ زن (6 /46 درصد) در سال ۹۴ خبر داد و گفت: این رقم در سال پیش از آن، ۱۱۲ هزار مورد شامل ۶۰ هزار و ۴۳۲ (9 /53 درصد) مرد و ۵۱ هزار و ۶۲۸ (1 /46 درصد) زن بوده است. به گفته ملک‌زاده، شمار سرطان‌های بروزیافته بر اساس نرخ استانداردشده سنی در هر دو جنس کل کشور طی سال ۹۴، شامل 74 /149 در هر ۱۰۰ هزار نفر (حدود 95 /156 مرد از هر ۱۰۰ هزار و 43 /134 زن از هر ۱۰۰ هزار) بوده است.

شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران را بر اساس آخرین آمار به‌روز استانداردشده سنی آنها در سال ۹۴ شامل: سرطان پستان با 9 /32، سرطان پروستات با 93 /16، سرطان پوست (غیرملانوم) با 68 /14، سرطان معده با 70 /13، سرطان روده بزرگ با 31 /13 در هر ۱۰۰ هزار نفر برشمرد. وی افزود: این رتبه‌بندی شایع‌ترین سرطان‌های ایران در سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ حفظ شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها