شناسه خبر : 30940 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رئیسی: فساد فراگیر نیست

ورود دادستانی به ماجرای رفتار نژادپرستانه یک مغازه‌دار در البرز و خوانندگی یک زن در ابیانه

رئیسی: فساد فراگیر نیست

رئیس جدید قوه قضائیه در اولین نشستش با خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در ایام ماه مبارک رمضان میزبان جمعی از فعالان این حوزه بود تا خبرهای خوبی از تغییر رویه قضایی با مطبوعات بدهد و از سوی دیگر برخی از مهم‌ترین موضوعات کشور را از دریچه ریاست قوه قضائیه کشور تشریح کند. رئیس قوه قضائیه گفت: فساد در کشور ما فراجناحی است و اصلاً مربوط به یک جناح و جریان خاص نیست. حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: این جلسه برای من جلسه مغتنمی بود و دیدگاه‌ها، نظرات و صحبت‌های اصحاب رسانه و مطبوعات را شنیدم.

تلقی فساد فراگیر در جامعه یک تلقی بسیار غلط است

رئیسی با ابراز اینکه تلقی فساد فراگیر در جامعه یک تلقی بسیار غلط است، گفت: ما باید خبرهایی را در جامعه منتشر کنیم که برای مردم ایجاد اطمینان کند. اینکه بگوییم مجرمی محاکمه شد یا زمینه‌ای فسادزا در کشور اصلاح شد، برای مردم اطمینان ایجاد می‌کند؛ اما اینکه مدام بگوییم فساد، فساد، این برای کشور اطمینان ایجاد نمی‌کند؛ اطمینان ایجاد کردن در گرو اقدام و عمل است.

رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم

رئیسی اضافه کرد: ما باید اجرای عدالت کنیم و تمام سازمان اداری کشور باید اجرای عدالت کند و مجموعه رسانه‌ای کشور باید در جامعه بسترسازی کند و زمینه‌سازی‌های ذهنی و اقناع عمومی نسبت به اجرای عدالت انجام دهد. رئیسی با بیان اینکه «ما رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم؛ نه در مقابل خود» گفت: اصلاً فلسفه این جلسه برای این است که ما مجموعه رسانه‌ای کشور را همکاران اجرای عدالت می‌بینیم و حتماً لسان نقد شما هم می‌تواند در جهت اجرای عدالت کمک کند. کسی با نقد هیچ مخالفتی ندارد؛ خصوصاً زمانی که آن نقد، نقد منصفانه است. حتماً نقد منصفانه می‌تواند در جهت کمک به دستگاه‌ها، نظام اداری کشور و مجموعه دستگاه قضایی موثر باشد.

از نقد منصفانه استقبال می‌کنیم

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: نقد منصفانه حتماً می‌تواند کمک کند و ما نیز حتماً از آن استقبال می‌کنیم. نقد منصفانه می‌تواند در بهتر دیدن ما نسبت به مسائل و در جهت رفع مشکلات کمک کند و دوستان از همین موضع اگر نکاتی را مطرح می‌کنند، حتماً مورد استقبال هستند و مشکلی در این جهت وجود ندارد. وی ادامه داد: حال، آنهایی که نسبت به دستگاه قضایی حرفی زده‌اند و نسبت به ایشان احیاناً کیفرخواستی صادر شده، از آنها هم گذشت می‌کنیم؛ اما مساله ما حق نظام و حقوق مربوط به اصل نظام و اجرای مقررات و قوانین است و ان‌شاءالله حتماً عزیزان با توجه به قانون مطبوعات به آن پایبند هستند و پایبند باشند تا کار به دادگستری و بخش‌های دادسرای ما کشیده نشود. ما می‌گوییم به نحوی عمل شود که آن خط قرمزهایی که قانون برای حفظ آزادی قرار داده و حفظ رسانه و مطبوعات در گرو آن خطوط قرمز است، رعایت شود.

سقف توقیف نشریه در قانون جدید مطبوعات دو ماه شد

همچنین سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به موضوع توقیف مطبوعات گفت: توقیف یک نشریه به سبب تخلف از مصوبه شورای عالی امنیت ملی، موقت است و سقف این توقیف نیز در قانون جدید دو ماه در نظر گرفته شده است. غلامحسین اسماعیلی در نشست مسوولان و اصحاب رسانه با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، افزود: تبصره 2 ماده 5 قانون مطبوعات صراحت دارد که مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم‌الاتباع است و در صورت تخلف؛ دادگاه می‌تواند نشریه متخلف را به‌طور موقت تا دو ماه توقیف کند.

نشریه صدا رفع توقیف می‌شود

اسماعیلی گفت: در مورد نشریه صدا نیز قرار شد همین اتفاق رخ دهد؛ بنابراین این نشریه رفع توقیف خواهد شد و به حیات خود ادامه می‌دهد؛ البته رسیدگی به تخلفات آن در دادگاه و با حضور هیات منصفه انجام خواهد شد. وی اضافه کرد: شورای نگهبان الزام قاضی به متابعت از نظر هیات منصفه را غیرشرعی می‌داند، با وجود این در سال‌های اخیر که من در دادگستری تهران حضور داشتم، بیش از 95 درصد، نظرات هیات منصفه را دادگاه مراعات کرده است؛ یعنی مغایرت نظرات هیات منصفه با دادگاه‌ها کمتر از پنج درصد بوده است.

پلمب یک مغازه نژادپرست در نظرآباد البرز

همچنین یکی از خبرهای مهم اجتماعی هفته گذشته برخورد با مغازه‌داری است که به اتهام رفتار نژادپرستانه تحت پیگرد قرار گرفت. فرمانده انتظامی نظرآباد در استان البرز از پلمب مغازه‌ای که ورود اتباع افغانستانی را ممنوع کرده بود، خبر داد و گفت برای مغازه‌دار هم پرونده قضایی تشکیل شده است. به گزارش خبرآنلاین، مغازه‌ای که از چندی پیش کلیپی از آن پخش شد و در آن صاحب مغازه از ورود شهروندان افغانستانی به مغازه جلوگیری می‌کرد، پلمب شد. سرهنگ علی سلیمانی در این خصوص گفت: ماموران پلیس امنیت و اطلاعات شهرستان طی گشت‌زنی‌های هدفمند در سطح شهر نظرآباد، با تبلیغات یک باب مغازه مبنی بر «ورود افراد تبعه افغان به داخل مغازه ممنوع است» برخورد کردند. او ادامه داد: طی بررسی به عمل آمده مشخص شد مالک مغازه با یک اقدام غیراخلاقی ضمن نصب برگه بر روی شیشه مغازه از ورود تبعه افغان به داخل مغازه ممانعت به عمل می‌آورده است. سلیمانی رفتارهای نژادپرستانه را محکوم کرد و گفت: مهاجران افغانی همواره به عنوان برادران دینی ما در خاک این کشور در کمال امنیت، آرامش و احترام زندگی می‌کنند و همواره در نبرد با گروهک‌های منافق از جمله داعش، هم‌رزمان نیروهای مدافع حرم ایرانی بودند و پلیس و دستگاه قضایی هرگونه بی‌احترامی به اتباع خارجی را با جدیت مورد پیگیری قرار می‌دهد.

ورود دادستانی به موضوع کلیپ روستای ابیانه

از سوی دیگر یکی از خبرهای جالب هفته گذشته، انتشار ویدئو کلیپی از آواز خانمی در یک منطقه از ابیانه بود که دادستان شهرستان نطنز در خصوص کلیپ منتشرشده از روستای ابیانه گفت: هنوز مشخص نیست که این افراد در چه قالبی به ابیانه سفر کرده بودند و منتظر تکمیل شدن گزارش در این زمینه هستیم. مرتضی باصریان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کلیپ منتشرشده از روستای ابیانه، اظهار کرد: این گروه با دو اتوبوس به ابیانه سفر کرده‌اند و تا این لحظه آنها احضار شده‌اند. وی افزود: هنوز مشخص نشده که این افراد به چه عنوانی به این روستا سفر کرده‌اند، ولی به مراجع قضایی عنوان ‌شده که در قالب دو تور وارد روستا شده بودند و در برهه‌ای آنجا حضور و سپس ترک روستا کرده‌اند. دادستان شهرستان نطنز ادامه داد: حساسیت  روی این موضوع به این دلیل است که ظاهراً تصاویری از مکان‌های دیگر از این گروه وجود دارد و بررسی‌ها به این لحاظ در حال انجام است. باصریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر منتظر گزارش تکمیلی هستیم و در روند تحقیقات می‌توانیم اطلاعات کامل‌تری در اختیار داشته باشیم.

سیلاب اخیر هیچ ارتباطی به تغییر اقلیم ندارد

برخی از مسوولان کشورمان، یکی از دلایل سیلاب‌های اخیر را «تغییرات اقلیم» دانسته‌اند اما برخی اقلیم‌شناسان با تذکر نسبت به سوءاستفاده از مساله تغییر اقلیم، دلایل این سیلاب‌ها را توضیح داده‌اند. به گزارش تسنیم برخی از مسوولان از ارتباط سیلاب‌های اخیر با تغییرات اقلیم سخن گفتند از آن جمله می‌توان به اظهارات وزیر نیرو اشاره کرد. رضا اردکانیان دراین‌باره گفته بود: «سال گذشته در همین مقاطع زمانی کشور ما یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی نیم‌قرن اخیر خود را سپری می‌کرد اما بلافاصله پس از پشت سر گذاشتن این پدیده سخت ... با چنین سیلاب‌های بزرگی روبه‌رو می‌شویم؛ این مساله نتیجه تغییرات اقلیمی است که بر کره زمین در حال تحمیل شدن است.» در نقطه مقابل نظرات مطرح‌شده، برخی اقلیم‌شناسان معتقد هستند که سیلاب‌های اخیر با تغییرات اقلیم ارتباطی نداشته است؛ در همین راستا، علی‌اکبر شمسی‌پور؛ استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران در این باره می‌گوید: «این صحبت‌ها غیرمسوولانه و غیرموجه است چراکه این اتفاقات هیچ ارتباطی با تغییرات اقلیم ندارد؛ با نیم ساعت بارندگی یک سیلاب شکل می‌گیرد، این گویای تغییر اقلیم نیست.»

تمام بارندگی‌های اخیر طبیعی بوده

در سوی دیگر، دکتر محمدتقی زمانیان؛ رئیس سابق پژوهشکده هواشناسی و عضو سابق کمیته مشترک علمی سازمان هواشناسی جهانی نیز در این باره می‌گوید: «آنچه در ایران در ماه‌های اخیر تغییر کرده است مربوط به وضع هواست نه اقلیم؛ اقلیم مساله دیگری است... با قاطعیت می‌گویم تمامی بارندگی‌های اخیر طبیعی بوده است.»

حوادث جاده‌ای؛ این آمار فاجعه است

در حالی ‌که نهادهای مختلف مرتبط با حوادث جاده‌ای سال‌هاست که بر لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی برای کاهش این حوادث برنامه‌ریزی می‌کنند اما هنوز اتفاق خوبی در این باره نیفتاده و آن‌طور که استاندار تهران خبر داده، میزان مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای در سال گذشته 7 /6 درصد افزایش داشته است. آماری که بندپی آن را یک فاجعه خوانده است. به گزارش خبرآنلاین، انوشیروان محسنی‌بندپی در جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان تهران گفت: هر جلسه‌ای که به نجات جان انسان‌ها ختم شود بسیار اثربخش و ارزشمند است بی‌تردید ارائه برنامه برای کاهش ترافیک در استان تهران از سوی دستگاه‌های اجرایی با امکانات حداقلی موجود تنها از طریق تلاش شبانه‌روزی آنها امکان‌پذیر بوده که این اقدامات جای تقدیر دارد.

مبارزه با ملخ صحرایی در هشت استان

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: سطح مبارزه با ملخ صحرایی در کشور ۲۹۵هزار و ۴۱۴ هکتار از اراضی مرتعی هشت استان کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار با اشاره به اینکه تاکنون آفت ملخ صحرایی خسارت جدی به باغات و مزارع کشور وارد نکرده است، افزود: به‌رغم حجم بالای آفت ملخ صحرایی در هشت استان کشور، اما اقدامات به موقع سازمان حفظ نباتات در جهت کنترل و مبارزه با این آفت بسیار موثر بوده است.

شهرها برای معلولان مناسب‌سازی نیست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز تاسف از وضعیت مناسب‌سازی شهرها گفت: هنوز بعد سال‌ها موفق نشده‌ایم شهرها را برای معلولان و افراد کم‌توان مناسب‌سازی کنیم. به گزارش مهر، محمد شریعتمداری گفت: زمانی که این مسوولیت بزرگ به بنده محول شد یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های ما برای پذیرفتن این وزارتخانه خدمت به سازمان بهزیستی بود که در ایجاد آن زحمات زیادی کشیده شده است. وی افزود: امروز افتخار می‌کنیم که ۹۰ درصد از خدمات این سازمان توسط خیرین و مردم انجام می‌شود چراکه معتقدیم سپردن کار مردم به خود مردم یکی از ثروت‌های جمهوری اسلامی است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها