شناسه خبر : 27663 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

جمعیت ۱۰۰میلیونی ایران طی سه دهه آتی

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از محمدباقر عباسی، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال، نوشت: زنان ازدواج‌کرده ایرانی به طور متوسط بیش از سه فرزند به دنیا می‌آورند. زوج‌های جوان در زمان ازدواج به ‌طور متوسط خواستار 3 /2 فرزند بودند و این یعنی بیش از سطح جانشینی. در مسائل جمعیتی باید صریح بود، وضعیت حال چنان‌که گفته می‌شود تیره و تار نیست. ما جمعیت نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر را در 30 سال آینده تجربه خواهیم کرد. ما در حال گذار از پنجره طلایی جمعیت هستیم. اگر در این دوران به سود جمعیتی حاصل از حضور حدود ۷۰ درصد جمعیت در سن فعالیت دست پیدا کنیم،‌ انگیزه‌های شکل‌گیری خانواده‌های بزرگ‌تر را ایجاد کرده‌ایم.

♦♦♦

اجاره مراتع کشور به قطری‌ها

تجارت فردا- لوگو شرقنوشت: به گواه آمارهای سازمان جنگل‌ها میزان دام موجود در مراتع کشور، سه برابر ظرفیت این اکوسیستم است. در چنین شرایطی یدالله رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، از گفت‌وگو با قطر برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و اجرای طرح پرورش دام در ایران خبر می‌دهد. مهرزاد بوستانی، رئیس اداره کل منابع طبیعی این استان، هم از تصمیم‌گیری برای اختصاص بخشی از مراتع به سرمایه‌گذاران قطری سخن می‌گوید. مسوولان استانداری می‌گویند در مذاکرات ایران و قطر متولیان سازمان جنگل‌ها حضور داشته‌اند، اما مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها به‌طور کامل انجام این مذاکرات را رد می‌کند. در میان تایید و تکذیب‌ها، دامداران عرفی استان فارس به افزایش جمعیت گله‌های شتر در مراتع‌شان اعتراض دارند.

♦♦♦

تصمیم‌گیری درباره حجاب توریست‌ها را بر عهده خودشان بگذاریم

تجارت فردا- لوگو ایلنابه نقل از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن غرویان، فعال سیاسی اصولگرا، نوشت: باید به توریست‌ها گفته شود فرهنگ ایران مذهبی است اما اجباری در اجرای آن برای شما نیست. توریست‌ها از نظر شرعی و فقهی جبری در اجرای موازین دینی ما ندارند، آنها می‌توانند خودشان حجاب اختیار کنند و از نظر مذهبی اجباری برای آنها وجود ندارد. فقه ما با مسیحیان در مواردی همچون معاملات مغایرت‌هایی دارد اما احکام فقه و حتی ازدواج آنها برای ما محترم است. برای عملی کردن این مباحث باید همواره آنها را در جامعه مطرح کنیم. باید بدانیم که نمی‌توانیم احکام فقهی خود را بر توریست‌ها الزام کنیم. صاحب‌نظران باید در این خصوص سخن بگویند تا به مرحله تصمیم و قانون برسد.

♦♦♦

بگذارید قیمت ادبیات را بازار تعیین کند

تجارت فردا- لوگو جام جمبه نقل از رضا امیرخانی، نویسنده، نوشت: حلقه مفقوده در ارتباط ادبیات با سینما و تلویزیون اقتصاد است. تا زمانی که رقم خرید رایت را نه بازار که یک تهیه‌کننده مشخص کند این چرخه شکل نخواهد گرفت. وقتی هنرپیشه‌ها می‌توانند دستمزد کارشان را مشخص کنند، این اختیار باید به نویسنده هم داده شود. تا روزی که کتاب‌ها قیمت واقعی خودشان را پیدا نکنند، نویسندگان به ‌راحتی مجاب نمی‌شوند آثارشان را در اختیار تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون قرار بدهند تا آنها آثار اقتباسی بسازند. وقتی کتاب‌ها را به قیمت بخرند، مجبورند به آن وفادار باشند؛ ولی اگر دو تا سه میلیون برای یک کتاب هزینه کنند، نمی‌توانند به آن وفادار باشند و پیوندی که مدنظر است ایجاد نمی‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها