شناسه خبر : 27659 لینک کوتاه

«بیراهه» رفتن صدا و سیما

انتقاد گسترده از اعترافات تلویزیونی دختران اینستاگرامی

صدا و سیما در برنامه‌ای تلویزیونی به نام «بیراهه» به پخش اعترافات چند نفر از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام پرداخت. این برنامه شامگاه جمعه 15 تیرماه پخش شد و بلافاصله بخش‌های کوتاهی از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که شامل صدا و تصویر دو دختر جوان در حال اعتراف بود.

صدا و سیما در برنامه‌ای تلویزیونی به نام «بیراهه» به پخش اعترافات چند نفر از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام پرداخت. این برنامه شامگاه جمعه 15 تیرماه پخش شد و بلافاصله بخش‌های کوتاهی از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که شامل صدا و تصویر دو دختر جوان در حال اعتراف بود. این دو دختر در پاسخ به سوال‌های پیاپی مجری، فعالیت‌های خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام را شرح می‌دادند. یکی از این دختران در حال اعتراف کردن به ‌شدت گریه می‌کرد. او می‌گفت: «رقصیدن جرم بود ولی من چیز بدی توی اینستاگرام منتشر نکردم هیچ‌وقت.» مائده هژبری دختر کم‌سن و سال دیگری بود که پس از پخش اعترافاتش به‌ شدت مورد توجه قرار گرفت. او در این برنامه تلویزیونی می‌گفت با گروه یا کسان دیگری همکاری نکرده و قصدش فریب یا ترویج بی‌بند و باری نبوده است. فقط با آهنگ‌های مختلف می‌رقصیده، فیلم آن را در اینستاگرام خود منتشر می‌کرده، افرادی از او خوششان آمده و صفحه‌اش مورد توجه قرار گرفته است. نام مائده هژبری که پیش از این برنامه تلویزیونی یکی از کاربران پرطرفدار اینستاگرام بود که اصطلاحاً «شاخ» نامیده می‌شوند، پس از این اعترافات به یکی از هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف با هشتگ‌های «مائده هژبری» و «برقص تا برقصیم» از صدا و سیما برای پخش این اعترافات انتقاد کردند. چهره‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نیز در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها از این اعتراف‌گیری انتقاد کردند و گفتند و نوشتند که صدا و سیما باید به‌جای اعتراف‌گیری از این دختران، به انتقاد از اختلاس‌ها و مفاسد اقتصادی، کودک‌آزاری و تجاوز می‌پرداخت. حتی روزنامه «کیهان» نیز در یادداشتی انتقادی درباره این ماجرا نوشت: «یک دختر نوجوان در صفحه اینستاگرام، تصاویر رقصش را منتشر می‌کند. مسوول یا مسوولان مربوطه با طی مراحل قانونی، ایشان را احضار می‌کنند. تلویزیون مستندی با عنوان «بیراهه» پخش کرده و چنددقیقه‌ای از زمان نیم‌ساعته این مستند را هم به «ابراز پشیمانی» این خانم نوجوان که در حال گریه است، اختصاص می‌دهد. این تمام آن اتفاقی است که افتاده. نه قتلی صورت گرفته، نه تجاوزی رخ داده، نه کسی را به دار آویخته‌اند و نه به کسی سیلی زده و شکنجه‌اش کرده‌اند. فقط یک دختر گریه کرده و از روی ترس یا از ته دل گفته از انتشار تصاویر رقص‌هایش پشیمان است. اما این اتفاق، طی یکی دو روز گذشته تبدیل به «مهم‌ترین مساله کشور» و حتی یکی از مسائل مهم دنیا شده است. شاید باورش سخت باشد اما اکنون که در حال مطالعه این وجیزه‌اید، سی‌ان‌ان، آسوشیتدپرس، دیلی میل، بی‌بی‌سی، یورونیوز، تایم، ایندیپندنت، رادیو فردا، دویچه وله، کلمه و ده‌ها رسانه خارجی دیگر در کنار تمام رسانه‌های مدعی اصلاحات (در فضای مجازی و کاغذی) در حال حمله به صدا و سیما، جمهوری اسلامی ایران و مسوولان کشورمان هستند. حتی کنگره آمریکا وارد میدان شده و با اشاره به گریه این خانم نتیجه گرفته باید ایران را تحریم کرد... صدا و سیما با آن عریضی و طویلی به قول رهبر انقلاب که خطاب به کارکنان قوه قضائیه فرمودند باید در حوزه رسانه «هنرمندانه» فعالیت کند، در این مستند، غیرهنرمندانه وارد شد و بدسلیقگی کرد. انتخاب آن قسمت از صحبت‌های دختر نوجوان که گریه‌کنان ابراز پشیمانی می‌کند برای مستند، دل هر انسانی را می‌رنجاند و همین حس گاهی، برای پیدا شدن سر و کله کفتارهای سیاسی که نه انسانیت سرشان می‌شود نه حقوق زن و دختر می‌فهمند کافی است.»

دفاع روابط عمومی صدا و سیما از «بیراهه»

در پاسخ به انتقادات مردم و چهره‌های مختلف از پخش اعترافات دختران اینستاگرامی، مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما به دفاع از پخش برنامه «بیراهه» پرداخت و پخش چنین برنامه‌هایی را وظیفه ذاتی رسانه اعلام کرد. محمدحسین رنجبران گفت: مردم و به ویژه خانواده‌ها خواهان برنامه‌های آگاهی‌بخش در حوزه آسیب‌های فضای مجازی هستند و بر مبنای این درخواست‌ها و وظیفه ذاتی رسانه، برنامه‌ها و مستندهای فراوانی در این زمینه در آینده روی آنتن خواهد رفت. آن‌طور که خبرگزاری ایسنا از روابط عمومی سازمان صدا و سیما نقل کرده، رنجبران گفت: نباید فضای مجازی افسارگسیخته باشد. منتشرکنندگان محتواهای نامناسب در این فضا بدانند که چه هزینه‌هایی در انتظارشان است. او با تاکید بر اینکه این مستند تولید معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بوده، گفت: یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌های مشترک ما و ناجا حرکت در مسیر پیشگیری است و بسیاری از خانواده‌ها با ما تماس می‌گیرند و مطالبه جدی در زمینه برنامه‌های آگاهی‌بخش در حوزه فضای مجازی دارند. همکاران ما را قسم می‌دهند که برنامه‌هایی بسازید تا جلوی این عرصه افسارگسیخته فضای مجازی را بگیرد و به خانواده‌ها آگاهی دهد. رنجبران همچنین ادعا کرد: بر اساس صحبتی که با مسوولان ناجا داشتم برای این افراد حکم قضایی صادر شده و حتی مقام قضایی درخواست کرده موضوع این افراد حتماً رسانه‌ای شود.

واکنش قوه قضائیه و پلیس به اعترافات تلویزیونی

طرح این ادعا از سوی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در حالی صورت گرفت که قوه قضائیه مسوولیت پخش اعترافات مائده هژبری را نپذیرفت. سایت خبری «عصر خبر» به نقل از یک منبع مطلع هرگونه ارتباط پخش اعترافات دختر اینستاگرامی با قوه قضائیه را رد کرد و به نقل از این منبع نوشت: پخش اعترافات دختر اینستاگرامی در تلویزیون ارتباطی با قوه قضائیه نداشته و درخواستی نیز جهت پخش از سوی مسوولان قضایی و قاضی وجود نداشته است.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس نیز درباره یکی از بخش‌های برنامه «بیراهه» که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده توضیحاتی ارائه کرد. آن‌طور که خبرگزاری ایلنا گزارش داده، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد: فیلم پخش‌شده در شبکه‌های اجتماعی متعلق به خانم یادشده نیست و صدای گریه از جای دیگری روی تصویر گذاشته شده است. فرد مورد نظر مبتنی بر دستور مقام قضایی و درخواست‌های مردمی احضار و بعد از ابراز ندامت، در همان روز بلافاصله رها شد و به هیچ‌وجه بازداشت نشده بود.

همه می‌توانند از صداوسیما شکایت کنند

در پی واکنش‌های گسترده صورت‌گرفته، یکی از اعضای هیات نظارت بر صداوسیما نیز اعلام کرد قطعاً این هیات موضوع پخش مستند بیراهه و اعترافات چند دختر جوان را بررسی خواهد کرد. احسان قاضی‌زاده تاکید کرد: لازم است صداوسیما اگر بنایی برای پخش کارهای سفارشی از سوی هر ارگان و نهادی دارد، استقلال رسانه‌ای خود را حفظ کرده و دقت نظر بیشتری داشته باشد. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، قاضی‌زاده گفت: بررسی‌های بنده نشان می‌دهد که در این مستند به دلیل اطمینان به محتوای ارگان تولیدکننده برنامه ضریب دقت به اندازه کافی وجود نداشت. اینکه صرفاً چند، یک یا دو نفر در این موارد آن برنامه را مورد بررسی قرار دهند پذیرفتنی نیست آن هم با این توجیه که ارگانی مثل ناجا چنین برنامه‌ای را تولید کرده است و تنها صداوسیما پخش‌کننده آن است. این عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر صداوسیما یادآوری کرد: چنانچه هر شخص حقیقی و حقوقی نسبت به برنامه‌های صداوسیما شکایت داشته باشد می‌تواند آن را به شورای نظارت بر صداوسیما برای بررسی منعکس کند.

غلامرضا کاتب، دیگر عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما، نیز گفت: اقدام صداوسیما در پخش مستند «بیراهه» و نمایش اعترافات، اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی بود که موجب به وجود آمدن فضای بسیار منفی در جامعه شد و شکایت‌های متعددی توسط انجمن حمایت از کودکان و گروه‌های اجتماعی گوناگون از صداوسیما به شورا رسیده که به این شکایات و آثار بسیار منفی به وجود آورده در داخل و خارج از کشور رسیدگی می‌کنیم.

فروش مانتوی جلوباز ممنوع

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اعلام کرد در فروشگاه‌ها مانتوهای جلوباز که متاسفانه مورد استقبال مصرف‌کننده‌ها نیز قرار گرفته است، جمع‌آوری می‌شود. جام‌جم آنلاین با اعلام این ممنوعیت به نقل از ابوالقاسم شیرازی نوشت: در حال حاضر مانتوهای جلوباز به گونه‌ای عرضه می‌شوند که جلوی آن از زیر کاملاً پوشیده است، درواقع از یک زیرپوش بلند و تا زانو در این مدل مانتوها استفاده می‌شود. در گذشته مانتوهای جلوباز به‌تنهایی با شلوار استفاده می‌شد اما امروز جزو محدودیت‌های کار اتحادیه است. به گفته وی هر روز 30 گشت سه‌نفره در سطح شهر تهران بر واحدهای تولید و عرضه‌کننده پوشاک بازرسی و نظارت دارند و بازدیدهای انجام‌شده، صورت‌جلسه می‌شود. در این گشت‌زنی‌ها، فروشگاه‌ها در هر سه ماه یک‌مرتبه مورد بازرسی دوره‌ای قرار می‌گیرد. او با اشاره به فعالیت فروشگاه‌های غیرمجاز پوشاک به صورت زیرزمینی اعلام کرد: برخی از این فروشگاه‌ها در خانه و به صورت مزون‌های خانگی فعالیت دارند که دسترسی به آنها سخت و از دید بازرسان پنهان است اما به‌محض اینکه مردم اطلاع دهند یا شناخته شوند، این فروشگاه‌های غیرمجاز را به اداره اماکن معرفی خواهیم کرد.

دستگیری متهم اصلی پرونده تجاوز به دختران ایرانشهر

فرمانده انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان از دستگیری متهم اصلی پرونده تجاوز به عنف در ایرانشهر خبر داد. خبرگزاری ایسنا با انتشار این خبر به نقل از محمد قنبری نوشت: پس از طرح موضوع تجاوز به عنف در ایرانشهر، همکاران ما تلاش زیادی جهت دستگیری متهمان به کار گرفتند. متهم اصلی این پرونده دستگیر شد و جزئیات این موضوع از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. پیش از این دو متهم دیگر دستگیر شده بودند. تلاش برای دستگیری متهم چهارم ادامه دارد. چندی پیش خبر ربوده شدن چند زن و تجاوز به آنها در ایرانشهر خبرساز شد. مسوولان مربوطه با رد تعداد قربانیان که در گزارش‌های اولیه، 40 نفر اعلام شده بود، گفته بودند دو متهم را بازداشت کرده‌اند و چند زن نیز برای شکایت مراجعه کرده‌اند. مقامات محلی و دینی از جمله مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، از قربانیان احتمالی دیگر هم خواسته بودند حتماً برای شکایت مراجعه کنند و جامعه از آنها در این مورد حمایت خواهد کرد.

مدیر از ارتباط ناظم با دانش‌آموزان فیلم داشت

روز شنبه شانزدهم تیرماه جلسه رسیدگی به پرونده ناظم مدرسه غرب تهران در دو نوبت صبح و عصر انجام و ختم رسیدگی اعلام شد، اما موارد اتهامی متهم اصلی بیان نشد. با این حال چند روز بعد خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که این شعبه برای ناظم مدرسه معین، «تشویق به فساد و فحشا» را در نظر گرفته که مجازات آن طبق قانون یک تا ۱۰ سال حبس است. این خبرگزاری یک روز بعد نیز نوشت: در کنار پرونده ناظم مدرسه معین که به تشویق به فساد و فحشا و کودک‌آزاری متهم است، پرونده‌ای هم برای مدیر و مسوولان این مدرسه تشکیل شده است. مدیر مدرسه معین در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه فیلم ارتباط ناظم با دانش‌آموزان را در اختیار داشته اما به مرجع قضایی اطلاع نداده است. این خبرگزاری مدعی شد که یک منبع مطلع در دادسرای ارشاد تاکید کرده که در پرونده ناظم مدرسه معین، بحث تجاوز به هیچ وجه مطرح نیست و نه موضوع شکایت اولیاست و نه بچه‌ها. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها