شناسه خبر : 25812 لینک کوتاه

پلاسکوی دوم سوخت

عبور آلودگی هوای تهران از مرز خطر

با آتش‌سوزی چند‌روزه ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو و آلودگی شدید هوا هفته ناخوشایندی بر تهران گذشت. ساعت 10 و شش دقیقه صبح روز دوشنبه 16 بهمن‌ماه آتش‌سوزی در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو که کمی بالاتر از میدان ولیعصر واقع است، به سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شد، اما مهار آتش در این ساختمان دارای سازه فلزی، 48 ساعت به طول انجامید.

پلاسکوی دوم سوخت

با آتش‌سوزی چند‌روزه ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو و آلودگی شدید هوا هفته ناخوشایندی بر تهران گذشت. ساعت 10 و شش دقیقه صبح روز دوشنبه 16 بهمن‌ماه آتش‌سوزی در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو که کمی بالاتر از میدان ولیعصر واقع است، به سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شد، اما مهار آتش در این ساختمان دارای سازه فلزی، 48 ساعت به طول انجامید. خبرگزاری میزان درباره جزئیات عملیات اطفای حریق در ساعات اولیه پس از حادثه به نقل از جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، نوشت: بلافاصله نیروهای سه ایستگاه سازمان آتش‌نشانی به همراه امکانات کافی در محل حادثه حضور پیدا کردند. در طبقه منفی چهار ساختمان که دارای چهار طبقه زیرزمین بود، در قسمت بایگانی آتش‌سوزی رخ داده بود. این حریق سبب فعال شدن سیستم اطفای حریق ساختمان شده بود و مقدار قابل توجهی پودر سراسر ساختمان را فرا گرفته بود. آتش‌نشان‌ها موفق شدند ۵۰ شهروند گرفتار در این ساختمان اداری را که محبوس شده بودند، به سلامت از ساختمان خارج کنند. در این حادثه تنها دو شهروند دچار مشکلات تنفسی شده بودند که از سوی آتش‌نشان‌ها به نیروهای اورژانس تحویل داده شدند. خبرگزاری ایسنا نیز از قطع گاز ۲۰۰ مشترک اطراف این ساختمان برای ایمنی بیشتر شرکت ملی گاز ایران خبر داد و به نقل از سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نوشت: گاز ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو روز گذشته به محض آتش‌سوزی قطع شد. از صبح امروز (17 بهمن‌ماه) گاز دو کوچه بالا و پایین این ساختمان که شامل ۲۰۰ مشترک می‌شود برای ایمنی بیشتر قطع شد. درباره وضعیت ایمنی ساختمان مربوطه، خبرگزاری فارس از دادن سه اخطاریه از سوی سازمان آتش‌نشانی مبنی بر ناایمن ‌بودن این ساختمان خبر داد و به نقل از مسوول تاسیسات شرکت برق حرارتی وزارت نیرو نوشت: بله، اخطاریه‌ها داده شده که آخرین اخطاریه مربوط به شش ماه پیش است که ما ساختمان را بهینه کردیم.

در حین آتش‌سوزی درباره وضعیت ایمنی و علت آتش‌سوزی اظهارات ضدونقیض مختلف منتشر شد، اما آنچه وضعیت ساختمان را نگران‌کننده می‌کرد روند طولانی اطفای حریق و ایجاد شدن ترک‌هایی در ساختمان بود. بیم آن می‌رفت که بار دیگر حادثه‌ای مشابه حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو تکرار شود، خصوصاً اینکه طبق گزارش ایلنا، شهردار تهران در جریان بازدید از محل حادثه گفت: قدمت این ساختمان مانند پلاسکو ۵۱ سال است و سازنده آن نیز همان سازنده ساختمان پلاسکو است. محمدعلی نجفی شامگاه سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه در جریان بازدید از محل حادثه گفت: در حال حاضر مقداری از دمای طبقه منفی چهار این ساختمان کاسته شده و خوشبختانه نسبت به صبح که درجه حرارت به ۴۲۰ درجه رسیده بود، الان به زیر ۲۰۰ درجه رسیده است. در بازدید صبح از محل حادثه مقابل در ورودی پارکینگ شکاف‌هایی را مشاهده کردم که در بازدید دوم این شکاف‌ها بیشتر شده، از این‌رو احتمال فروپاشی بخشی از ساختمان وجود دارد، اما با توجه به تدابیر در نظر گرفته‌شده، در صورت فروپاشی بخشی از ساختمان تلفات جانی نخواهیم داشت. او درباره بازدید از ساختمان‌های شهر و تامین ایمنی آنها گفت: قطعاً ساختمان‌های دولتی و غیردولتی تفاوتی نمی‌کنند و برای همین ساختمان نیز از سوی شهرداری منطقه 6 هشدار آتش‌سوزی داده شده بود. اقداماتی نیز توسط مالک انجام شده بود اما کافی نبوده است. باید در مورد مشخص شدن منشأ آتش‌سوزی و عمدی یا غیرعمدی بودن آن پس از اطفای کامل آتش‌سوزی اظهار نظرکنیم. در حال حاضر، وجود حجم زیادی از مقوا و کاغذ در طبقه منفی چهار منجر به افزایش آتش در این حادثه شده است. او افزود: به علت احتمال فرو ریختن بخشی از ساختمان، ساختمان‌های مجاور مانند هتل کوثر، خوابگاه دانشجویی و ادارات به‌طور کامل تخلیه شده‌اند.

در نهایت حدود ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 18 بهمن‌ماه ایرنا از مهار آتش در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو به ویژه در طبقه منهای چهار خبر داد و به نقل از سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نوشت: در حال حاضر شعله آتش آشکار و هویدا در این ساختمان وجود ندارد و دقایقی قبل آتش‌نشانان وارد عملیات لکه‌گیری و تخلیه دود شدند. این خبرگزاری همچنین به نقل از مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران خبر داد که تا ساعت 9 امروز (18 بهمن‌ماه) 16 آتش‌نشان در این حادثه مصدوم شدند که پنج نفر از آنان به مراکز درمانی منتقل شدند و مابقی در محل درمان شدند.

دو ایرانی در آتش‌سوزی هتلی در نجف قربانی شدند

اگرچه آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو خوشبختانه بدون قربانی مهار شد، اما این تنها آتش‌سوزی هفته گذشته نبود. 15 بهمن‌ماه رسانه‌ها از وقوع آتش‌سوزی در هتلی واقع در مرکز نجف و وقوع حالات خفگی بین زائران ایرانی خبر دادند. طبق گزارش خبرگزاری مهر یک منبع عراقی اعلام کرد که آتش‌سوزی در این هتل یکشنبه‌شب روی داده و بیش از ۱۳۰ زائر ایرانی که برخی از آنها به دلیل دود و آتش دچار حالت خفگی شده بودند از هتل تخلیه شدند. در همین حال مرتضی آقایی، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات، گفت: در حادثه آتش‌سوزی هتل ایرانیان در نجف اشرف، دو زن به دلیل خفگی ناشی از دودگرفتگی فوت کردند و یک زن دیگر نیز در بیمارستان بستری است. ایسنا نیز به نقل از همین مقام مسوول نوشت: کلاً حدود 170 مسافر از استان مرکزی در این هتل اسکان داده شده بودند که سه نفر دچار حادثه جدی شدند. وی علت فوت دو زائر را خفگی و علت بستری شدن یک زائر را مشکلات تنفسی عنوان کرد و گفت: ثبت‌نام در کاروان‌های خارج از پوشش حج و زیارت که عموماً به کیفیت و امنیت این سفر توجه چندانی نمی‌کنند باعث بروز چنین حوادثی می‌شود.

یک طلبکار دفتر شهردار را به آتش کشید

در همین روز 15 بهمن‌ماه مورد دیگری از آتش‌سوزی در دفتر شهرداری شادگان (شهری در استان خوزستان) رخ داد که البته این آتش‌سوزی عمدی بود. رئیس شورای اسلامی شهر شادگان در شرح به آتش کشیده شدن دفتر کار شهردار شادگان به دست یک فرد گفت: این فرد که در دوره چهارم شورای اسلامی خودرو استیجاری در اختیار شهرداری شادگان قرار داده بود به دلیل پرداخت نشدن طلبش صبح امروز با حضور در شورای شهر شادگان اعضای شورا را تهدید به آتش زدن محل شورا کرده بود. این فرد سپس به دفتر شهردار مراجعه و با ورود به دفتر شهردار مواد نفتی را روی دفتر شهردار ریخته و اقدام به آتش زدن محل می‌کند. پس از آتش‌سوزی نیروهای آتش‌نشانی در محل حضور پیدا کرده و اقدام به خاموش کردن مکان کردند ولی متاسفانه کل دفتر شهردار شادگان در آتش سوخت. فرد خاطی پس از آتش زدن دفتر شهردار از محل متواری شد که ماموران انتظامی تلاش برای دستگیری وی را آغاز کردند. طبق گزارش ایرنا رئیس شورای اسلامی شهر شادگان دلیل پاسخگو نبودن شهردار را آتش گرفتن تلفن همراه وی در آتش‌سوزی اعلام کرد.

انفجار مرگبار در شهرک صنعتی شیراز

در حادثه‌ای دیگر نیز انفجار دیگ بخار در کارخانه فوم‌سازی شهرک صنعتی شیراز دو کشته و پنج مصدوم بر جای گذاشت. طبق گزارش خبرگزاری مهر، آتش‌نشانی شیراز اعلام کرد که دیگ بخار غیراستاندارد به علت نامعلومی دچار انفجار شدید شد و بر اثر این حادثه سقف و دیوارهای کارخانه کاملاً تخریب شد و کارکنان را در زیر آوار فرو برد.

گذر از مرز خطر

آلودگی هوای تهران و چند شهر دیگر هفته گذشته باز هم به تعطیلی پی‌درپی مدارس انجامید. هفدهم بهمن‌ماه آلودگی هوای تهران از مرز خطر هم گذشت. خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر نوشت: دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های سطح تهران نشان می‌دهد که کیفیت هوای استان تهران صبح امروز سه‌شنبه (هفدهم بهمن‌ماه) با نمایش عدد 177 در وضعیت ناسالم برای همه افراد قرار گرفته است و بیماران قلبی، کودکان، زنان باردار و افراد میانسال به هیچ عنوان نباید در سطح شهر و مراکز پرترافیک تردد داشته باشند. در این میان اعداد شاخص‌های آلایندگی چهار منطقه استان تهران از وضعیت ناسالم برای همه افراد نیز فراتر رفته و «مرز خطر» را هم پشت سر گذاشته است. عدد شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 5 /2 میکرون در مناطق نارمک، دانشگاه شریف، شهر ری و منطقه6 از شاخص خطر 200 نیز عبور کرده و در چنین شرایطی باید تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود. کیفیت هوای پایتخت که در یک هفته گذشته به‌صورت مستمر آلوده بوده است امروز به شرایط ناسالم برای همه افراد رسید و حتی ساکنان برخی از مناطق تهران در شرایط خطر قرار دارند. معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز اعلام کرد:‌ آمار مرگ منتسب و غیرمستقیم آلودگی هوا در سال ۹۵، پنج هزار مورد در تهران و بیش از ۲۰ هزار مورد در کشور گزارش شده است. همچنین محمدحسین مقیمی، استاندار تهران، اظهار کرد: بیشتر آلودگی هوای استان تهران ناشی از خودروهای فرسوده، کارخانه‌ها، سیستم‌های گرمایش و سرمایش است و بیشترین سهم را خودروهای فرسوده دارند. استاندار تهران با اشاره به پیش‌بینی انجام‌شده در زمینه عملیات جایگزینی خودروهای فرسوده عنوان کرد: با اجرای این طرح ۷۰ درصد آلودگی هوای استان تهران کاهش می‌یابد. معاون دادستان کل کشور هم گفت: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه‌های استاندارد و محیط زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و کلانشهرها به دلیل استفاده از بنزین، گازوئیل و گاز مایع غیراستاندارد است. بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، خودروسازها را مقصر اصلی آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها عنوان کرد و گفت که آنها باید به خاطر صدماتی که به خاطر آلودگی هوا به کشور وارد می‌کنند محاکمه شوند. او همچنین اظهار کرد: آلودگی هوا عوامل متعددی دارد ولی در کلانشهرها طبق گزارش‌ها بالغ بر ۸۰ درصد آلایندگی مربوط به خودروهاست. متاسفانه خودروهای ما خصوصاً خودروهای ملی هم مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و هم این سوخت را به صورت ناقص می‌سوزانند و این امر باعث آلایندگی می‌شود.

در این میان اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی به کاهش تامین منابع مالی برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کمیسیون تلفیق اعتراض کردند و با توجه به وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها و ضرورت تقویت حمل‌ونقل ریلی به عنوان مهم‌ترین راهکار برای غلبه بر این معضل، درخواست کردند در مصوبه کمیسیون تلفیق بازنگری شود. اما در زمینه حمل‌ونقل ریلی هفته گذشته یک تفاهمنامه همکاری میان وزارت نفت و شهرداری تهران امضا شد که بر اساس آن وزارت نفت بازپرداخت هزینه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومانی خرید یک هزار واگن مترو شهری را برعهده گرفت. خبرگزاری مهر با اعلام این خبر، به نقل از محسن پورسید‌آقایی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران، نوشت: تعداد واگن‌های کنونی مترو تهران یک هزار و ۳۰۰ دستگاه است و با خرید یک هزار واگن جدید، تعداد واگن‌های مترو به دو هزار و ۳۰۰ واگن افزایش می‌یابد. بر اساس گفته‌های این مقام مسوول، فاصله حرکت هر دو قطار در مترو تهران چهار دقیقه است که در نتیجه خرید این هزار واگن جدید این فاصله به دو دقیقه کاهش می‌یابد.  

دراین پرونده بخوانید ...