شناسه خبر : 25434 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

کانال‌خواب‌ها

تجارت فردا- لوگو شهروند در گزارشی از زندگی شبانه گروهی از معتادان بی‌سرپناه در کانال‌های آب شهری تهران نوشت: داخل کانال‌های تنگ، تاریک و سرد، پُر از موش و سوسک است. زیر این کانال‌ها، سفیدی چشم‌ها پیداست. معتادان بی‌خانمان، در کانال‌های آب شهری زندگی می‌کنند. کانال‌هایی در همسایگی بزرگراهی در شمال شهر. اکبر با دست به ادامه مسیر کانال اشاره می‌کند که روباز است: «یه مدت برامون غذا می‌آوردن اما دیگه نمیارن.» امین هم حرف می‌زند: «اصلاً می‌دونی چیه آبجی. فاضلاب مال انسان نیست. شما اگه پتوی گلبافت هم بیاری، اینجا جای زندگی نیست. من به شما قول میدم اگه گرمخونه‌ای باشه که اذیتمون نکنن، ما می‌ریم. درسته که ما عملی هستیم، اما هرکس اندازه خودش آبرو داره.» 

♦♦♦

محاکمه سه مامور پلیس به اتهام قتل یک جوان 

تجارت فردا- لوگو ایران نوشت: بهمن سال 90 به دنبال تماس اهالی نارمک که از اذیت و آزارهای پسر جوانی به ستوه آمده بودند، ماموران او را دستگیر و پس از بازجویی به زندان منتقل کردند اما پسر جوان فوت کرد. با انتقال جسد به پزشکی قانونی مشخص شد او در اثر ضرب‌وشتم جان‌ باخته است. صبح دیروز (19 دی) سه مامور پلیس به اتهام مباشرت در قتل، پای میز محاکمه ایستادند اما هر سه منکر قتل شدند. سپس قضات از والدین پسر جوان پرسیدند آیا راضی هستند ادامه جلسه با اجرای مراسم قسامه و ادای سوگند متهمان برگزار و دیه مقتول از صندوق بیت‌المال پرداخت شود که مادر مقتول این پیشنهاد را نپذیرفت و گفت قاتلان فرزندم باید قصاص شوند.

♦♦♦

بیش از نصف زمین‌های مشهد متعلق به آستان قدس است

تجارت فردا- لوگو شرق به نقل از قاسم تقی‌زاده‌خامسی، شهردار مشهد، نوشت: بیش از نیمی از اراضی در مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است و آستان هم هیچ‌وقت هیچ زمینی را به کسی نمی‌فروشد یا واگذار نمی‌کند مگر در مواردی که اجاره‌های بلندمدت می‌دهد. هر مدیر و شهرداری باید آستان را به عنوان مجموعه‌ای که ظرفیتی بزرگ در شهر دارد، بشناسد. چنین ظرفیتی وجود دارد و می‌تواند در جهت بهتر شدن زندگی مردم استفاده شود... حاشیه‌نشینی در مشهد حادتر از همه شهرهاست. تقریباً یک‌سوم جمعیت در حاشیه شهر هستند. مساله مهم این است که با ابلاغ طرح جامع شهر مشهد دیگر حاشیه نخواهیم داشت و همه آنها داخل شهر محسوب می‌شوند و باید برای آنها فکری کنیم.

♦♦♦

خواب کودکانه با قرص‌های اسکیزوفرنی

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایران در گزارشی از یک خانواده چهارنفره مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی نوشت: امیررضا و امیرحسین به ترتیب ۱۳ و ۶ سال سن دارند و در یکی از محله‌های کاشان با پدر و مادرشان زندگی می‌کنند. روانشناس آنها می‌گوید سه سال است با خوردن قرص‌های پدر و مادرشان که هر دو آنها هم از اسکیزوفرنی حاد رنج می‌برند به خواب رفته‌اند. تاول‌های روی دست‌های امیرحسین، به خاطر سوختگی با آب جوش است. مادرش می‌گوید: «کتری و قوری خراب است و مدام می‌سوزیم.» امیررضا روزها که پدر و مادر خسته از توهمات شبانه خوابیده‌اند، غذا درست می‌کند و ظرف‌ها را می‌شوید. مادر خانواده سابقه طولانی‌تری در ابتلا به اسکیزوفرنی دارد و بعد از آن هم ابوالفضل گرفتار شد.

دراین پرونده بخوانید ...