شناسه خبر : 24841 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

علت تفاوت فاحش ویرانی زلزله در ایران و عراق

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: ایرج رهبر، عضو هیات ‌مدیره انجمن انبوه‌سازان، می‌گوید: مشکلی که در کشورمان داریم این است که ساخت‌وساز را به صاحب صلاحیت‌ها نمی‌سپاریم. متاسفانه در مسکن مهر این مساله بیشتر نمود پیدا کرد و صلاحیت مهندسی و وجدان حرفه‌ای به کمترین میزان ممکن رسید. آنچه موجب خرابی کمتری در ساختمان‌ها و خانه‌های اربیل و سلیمانیه عراق در زلزله دو هفته پیش شد، شاید این موضوع است که نظارت‌ها در این کشور بر ساخت‌وسازها سختگیرانه‌تر از کشور ماست و هر فرد فاقد صلاحیتی این اجازه را ندارد که وارد مقوله ساخت‌وساز شود و این نکته‌ای است که ما در کشورمان از آن غافل بوده‌ایم و هستیم و هنوز قانون مشخص و محکمی در این رابطه نداریم.

♦♦♦

تخریب مزارعی که با آب آلوده آبیاری می‌شوند

تجارت فردا- لوگو همشهریبه نقل از هدایت‌الله جمالی، فرماندار شهرستان ری، نوشت: به دلیل شیب تهران به سمت ری، آب‌های مصرفی تهران که آلوده می‌شود در قالب انهار از طریق دو رود سرخه‌حصار و فیروزآباد به شهر ری وارد می‌شود. در سال‌های اخیر، بخش کشاورزی با کمبود آب، به مصرف آب این رودها روی آورد. در ابتدای سال ۹۲ چنین مزارعی نزدیک به 900 هکتار بود. با حساسیتی که دولت به خرج داد، این رقم کاهش یافته است. سال گذشته 60 هکتار از این مزارع تخریب شد. هر مزرعه‌ای با آب آلوده آبیاری شود، به‌خصوص مزارعی که محصولات آنها مصرف انسانی دارد، تخریب و متخلف به دستگاه قضایی سپرده می‌شود. قرار است تا پایان سال 98 دو تصفیه‌خانه بر رودخانه‌های سرخه‌حصار و فیروزآباد تاسیس شود. 

♦♦♦

توافق برای دوباره ساختن پلاسکو

تجارت فردا- لوگو خبرآنلایننوشت: محمدعلی نجفی، شهردار تهران، در صفحه اینستاگرام خود، از توافق با بنیاد مستضعفان درباره سرنوشت ویرانه به‌جامانده از پلاسکو خبر داد. شهردار تهران نوشته است: یکی از دغدغه‌های من وضعیت کسبه پلاسکو و آن ساختمان بود. در جلسه‌ای با مهندس سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان، در این خصوص به توافق نهایی دست یافتیم. بنیاد مستضعفان در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو زمینی به متراژ چهارهزار و 300 متر را تملک کرده است، توافق کردیم با قید فوریت و با رعایت ضوابط شهرسازی یک بنا با معماری فاخر در محل ساختمان پلاسکو ساخته شود. شهرداری متعهد است مجوز و پروانه‌های لازم را صادر کند و بنیاد مستضعفان هم متعهد است به فوریت عملیات اجرایی ساخت این بنا را آغاز کند.

♦♦♦

پاکبانی با مدرک کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

تجارت فردا- لوگو قانوننوشت: مرد نارنجی‌پوش که نیمه‌های شب تنها عابر خیابان جهاد و میدان صنعت است و صدای خش‌خش جاروی او سکوت شب‌های سرد را می‌شکند، دل پررنجی دارد و از اینکه نتوانسته به آرزویش برسد، ناراحت و دل‌شکسته است. از اینکه دیگران تصور می‌کنند او برای نداشتن تحصیلات این شغل را انتخاب کرده ناراحت می‌شود. وقتی با او همکلام می‌شوی باور اینکه پاکبان یزدی دانشجوی نمونه و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری است برایت آسان نیست. اما «محمد خانی»، مرد زحمتکش سیستانی که از دو سال قبل برای پیدا کردن کار به یزد آمده، تنها پاکبانی است که با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد برای تامین هزینه‌های زندگی رخت پاکبانی به تن کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها