شناسه خبر : 22892 لینک کوتاه

سیل تابستانی و آمارهای ضدونقیض از شمار قربانیان

نجات فلامینگوها در پهنه خشک بختگان

وقوع سیل در پنج استان کشور به کشته و ناپدید شدن بیش از 10 تن منجر شد. این سیل تابستانی به دنبال بارش باران در استان‌های گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان رخ داد.

وقوع سیل در پنج استان کشور به کشته و ناپدید شدن بیش از 10 تن منجر شد. این سیل تابستانی به دنبال بارش باران در استان‌های گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان رخ داد. هفته گذشته رسانه‌ها اعداد مختلفی درباره شمار قربانیان این حوادث منتشر کردند. خبرگزاری ایسنا بیستم مردادماه به نقل از اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، نوشت: «متاسفانه در پی این حوادث ۱۲ تن در سه استان جان خود را از دست داده‌اند. ‌هفت نفر در خراسان رضوی، چهار نفر در گلستان و یک نفر در خراسان شمالی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین دو تن در روستای شیرین‌آباد علی‌آباد کتول مفقود شده‌اند که جستجوها برای نجاتشان همچنان ادامه دارد.» اما همین خبرگزاری روز 21 مرداد، به نقل از مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، تعداد کشته‌شدگان را 11 تن اعلام کرد و نوشت: «تاکنون در جریان این اتفاق 11 نفر فوت کرده‌اند که هشت نفر در خراسان رضوی، دو نفر در استان گلستان و یک نفر در استان خراسان شمالی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین دو نفر در روستای شیرین‌آباد شهرستان علی‌آباد همچنان مفقود هستند.» 

در همین روز خبرگزاری مهر تعداد مفقودی‌های سیل را تنها در استان خراسان رضوی  38 نفر اعلام کرد و به نقل از مجتبی محمودی، سخنگوی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، نوشت: «طبق آخرین آمار و اطلاعات ۳۸ نفر همچنان بر اثر سیل روز جمعه مفقود هستند که عملیات جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد. از این تعداد ۲۵ نفر مربوط به روستاهای کلات، ۱۲ نفر مربوط به روستاهای سرخس و یک نفر مربوط به یکی از روستاهای فریمان هستند. تعداد کشته‌ها هشت نفر است و هنوز تغییری در این تعداد ایجاد نشده است.»

خبرگزاری ایرنا نیز که 22 مردادماه از پیدا شدن یکی از مفقودی‌های سیل خبر داد، در همین خبر تعداد مفقودی‌ها را سه نفر اعلام کرد و به نقل از حسین احمدی، مدیرعامل هلال احمر گلستان، نوشت: «جسد دومین عضو از خانواده سه‌نفره مفقود‌شده در سیل علی‌آباد کتول مقارن ساعت 19 عصر امروز یکشنبه پیدا شد. جسد این کودک سه‌ساله که زیر پل روستای زرین گل در لابه‌لای چوب‌ها و تنه درختان پنهان بود با تلاش ماموران هلال احمر پیدا شد. جنازه کودک متلاشی نشده است. تلاش برای یافتن جسد پدر این خانواده همچنان ادامه دارد.»

در همین روز روزنامه «ایران» نیز در گزارشی از حادثه آمارهای مختلفی از قربانیان سیل به نقل از رسانه‌ها و مقامات مختلف نقل کرد و از جمله به نقل از حسن نوری، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور، نوشت: «سیل و توفان در چهار استان گلستان، گیلان، خراسان‌های شمالی و رضوی 18 نفر مصدوم، فوتی و مفقود برجای گذاشته که در این میان تعداد فوتی‌های اعلام‌شده در گلستان چهار نفر، خراسان شمالی یک نفر و خراسان رضوی هشت نفر بودند.»

درباره خسارت‌های این حادثه نیز مسوولان برآوردهایی درباره نقاط مختلف سیل‌زده ارائه کردند. از جمله طبق گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در بازدید از مناطق سیل‌زده گلستان گفت خسارت سیل روزهای 19و 20 مرداد سال جاری در این استان یک‌ هزار و 440 میلیارد ریال برآورد شد. این مقام مسوول همچنین در نشست شورای استانی مدیریت بحران خراسان رضوی در مشهد، گفت: براساس برآورد اولیه، سیل در خراسان رضوی هزار و 490 میلیارد ریال خسارت برجا گذاشته است.

♦♦♦

نشت گاز کلر و مسمومیت بیش از 500 دزفولی

حادثه دیگری که هفته گذشته چندین نفر را درگیر کرد، حادثه عجیب نشت گاز کلر در دزفول بود که بیش از 500 نفر از مردم این شهر را به بیمارستان کشاند. ایسنا صبح روز یکشنبه 22 مرداد درباره علت این نشت گاز که از انبار شرکت آبیاری قدیم دزفول در محدوده پل سوم دزفول نشات گرفته بود، به نقل از حبیب آصفی، معاون استاندار خوزستان، نوشت: «شیر یک کپسول حدود 700 کیلویی گاز کلر ظاهراً به علت فرسودگی یا دستکاری انسانی مثلاً یک فرد سارق، دچار مشکل و نشتی شد که مسمومیت تعدادی از شهروندان را به دنبال داشت. در اثر استنشاق گاز کلر، تعداد زیادی از شهروندان دچار مسمومیت شدند و در مراکز بیمارستانی تحت مداوا قرار گرفتند که با توجه به حال عمومی خوب مصدومان این حادثه، احتمالاً همگی تا صبح امروز (یکشنبه) از بیمارستان‌ها ترخیص خواهند شد.» اما تعداد مسمومان رو به افزایش بود. در همان روز یکشنبه، یوسف پریدار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، با بیان اینکه آمار مسمومان حادثه نشت گاز کلر در دزفول به‌صورت ساعتی در حال افزایش است، گفت: «تاکنون بیش از 350 نفر بر اثر استنشاق این گاز دچار مسمومیت شده‌اند و به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.» او از درگذشت یکی از مسمومان نیز خبر داد و گفت: «در حادثه شب گذشته یک مرد 42‌ساله، قبل از رسیدن به بیمارستان گنجویان، فوت کرد که هنوز به صورت رسمی مرگ این فرد به علت مسمومیت گاز کلر قطعی نشده است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول سپس اظهار کرد: «با توجه به توقف نشت گاز کلر، انتظار افزایش قابل محسوسی در مراجعات بیمارستانی به علت مسمومیت ناشی از گاز کلر نداریم و ممکن است تنها افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی که در معرض استنشاق این گاز قرار دارند، تا ساعات آینده به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.» متاسفانه پس از این اظهار نظر باز هم شمار مسمومان دزفولی بیشتر شد و تا حوالی ظهر 23 مردادماه، به گفته مهرداد کلانتریان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول، آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دزفول بر اثر مشکلات ناشی از نشت گاز کلر به 507 نفر رسید.

اما درباره جزئیات علت نشت گاز در این شهر، خبرگزاری مهر به نقل از حبیب آصفی، فرماندار دزفول، نوشت: «با توجه به اینکه علت حادثه نشت گاز کلر در دزفول تلاش برای سرقت سیلندر عنوان شده، پرونده‌ای در این خصوص در دادگستری تشکیل شد. بعد از وقوع حادثه نشت گاز کلر در دزفول بررسی‌های اولیه نشان داد عوامل انسانی در این حادثه دخیل بوده است. تعدادی افراد معتاد و بعضاً ولگرد در منطقه محل نشت گاز تردد می‌کردند که پیش‌بینی اولیه ما بر این است که یکی از افراد به قصد سرقت اقدام به خارج کردن شیر سیلندر کرده و محل کپسول‌های گاز کلر را دستکاری کرده باشد.»

♦♦♦

دو حادثه تکان‌دهنده در قم

هفته گذشته استان قم نیز با دو حادثه تکان‌دهنده در مرکز توجه رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفت؛ یکی مرگ یک مرد دستفروش و دیگری خودسوزی پیمانکار شهرداری. درباره علت مرگ مرد دستفروش اخبار ضدونقیضی در فضای مجازی منتشر شد. خبرگزاری میزان 22 مردادماه درباره این حادثه نوشت: از صبح امروز خبری با عنوان «مرگ مرد دستفروش در درگیری با ماموران شهرداری قم در فضای مجازی» در حال انتشار است. بر اساس آنچه در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی منتشر شده، عنوان می‌شود که یک میوه‌فروش وانتی بعد از درگیری با ماموران سد معبر شهرداری قم جان خود را از دست می‌دهد و فوت می‌کند. با انتشار فیلم درگیری ماموران سد معبر شهرداری قم با این فرد روابط عمومی شهرداری قم نسبت به این حادثه واکنش نشان داد. براساس گفته روابط عمومی شهرداری قم: «ساعت ۱۹:۳۰ ماموران سد معبر شهرداری قم به یک راننده وانت میوه‌فروش به خاطر سد معبر تذکر می‌دهند که منجر به واکنش وی می‌شود و راننده وانت اقدام به شکستن شیشه خودرو خود می‌کند.» به گفته روابط عمومی شهرداری قم: «هیچ برخوردی با این راننده نمی‌شود و پس از اخذ تعهد بدون هیچ مشکلی راننده وانت از محل دور می‌شود. اما پس از مدتی حال راننده وانت بد شده و سرش به جدول کنار خیابان برخورد می‌کند که با حضور اورژانس به بیمارستان الزهرا منتقل می‌شود. با وجود این راننده پس از دو ساعت فوت می‌کند.» در همین رابطه مهدی کاهه، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم، اظهار کرد: در پی انتشار خبری مبنی بر فوت یکی از دستفروشان خیابان شاهد به علت درگیری با ماموران شهرداری موضوع برای بررسی در دستور کار قرار گرفت. در این رابطه پرونده قضایی تشکیل و پنج نفر از ماموران شهرداری احضار و بازجویی شدند. همچنین بازپرس ویژه قتل از همان لحظات اولیه حادثه در محل حضور یافته و در حال بررسی جزئیات و عوامل دخیل در فوت این دستفروش است. بر اساس بازرسی و تحقیق از شاهدان عینی و همچنین بررسی مستندات، موضوع قتل عمد در این حادثه مطرح نیست. صدیقی‌آخا، مدیر کل پزشکی قانونی استان قم، نیز با اشاره به اینکه در بررسی‌های اولیه آثار ضرب و جرح ناشی از نزاع دیده نشده است گفت: به نظر می‌رسد به دنبال نزاع لفظی، احتمالاً علت مرگ سکته قلبی بوده باشد. نمونه‌برداری‌های لازم انجام و نتیجه قطعی پس از وصول نتیجه آزمایشات اعلام می‌شود.

حادثه تلخ دیگری که در این استان رخ داد، خودسوزی منجر به مرگ یک پیمانکار در حیاط شهرداری منطقه 2 قم بود که به گفته سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم، در پی برخی اختلافات و موضوعات میان پیمانکار و شهرداری منطقه 2 قم، انجام شد. ایسنا در این باره به نقل از فریدون عابدینی، رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان، که مصدوم از قم به آنجا منتقل شده بود، نوشت: این فرد با سوختگی 95 درصد به این بیمارستان منتقل شده بود و جان خود را از دست داد.

♦♦♦

نجات فلامینگوها به دست روستاییان

هفته گذشته هزار جوجه فلامینگوی گیرافتاده در تالاب خشکیده بختگان نجات پیدا کردند. نجات آنها طبق گفته سرپرست اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس، با کمک  ٥٠نفر از روستاییان انجام شده است. البته او فقط آمار نجات‌یافته‌ها را اعلام کرده و عددی برای تلفات نداده است. طبق گزارش روزنامه «شهروند»، نبی‌الله مرادی، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، گفته است: «‌هزار فلامینگوی نابالغ که در پهنه خشک تالاب بختگان به دام افتاده بودند، از مرگ نجات یافتند.» به گفته او، اوایل مردادماه محیط‌بانان پارک ملی بختگان در حین پایش منطقه متوجه حضور بیش از ‌هزار فلامینگو شدند که در پهنه خشک تالاب بختگان به دام افتاده بودند. پس از بازدید کارشناسان از منطقه مشخص شد در پی بارندگی‌های ‌سال زراعی جاری و جمع‌شدن آب در سمت شرقی تالاب بختگان در فصل بهار، فلامینگوها در این منطقه جوجه‌آوری داشته‌اند اما با گرمای هوا و خشک‌شدن آب تالاب، جوجه‌ها که هنوز آمادگی پرواز نداشتند، در نمکزار به دام افتاده‌اند. ادامه ماجرا را روزنامه «ایران» به نقل از مرادی این‌طور روایت کرده است: «ابتدا پیشنهاد شد که همچون سال 86 داخل شوره‌زارها برویم و جوجه‌ها را بیرون کشیده و بعد از شست‌و‌شو در بخش‌های غربی دریاچه یا دریاچه طشک که هنوز مقداری آب دارد رها کنیم اما این پرسش مطرح بود که اگر جوجه‌ها را از محل اصلی خارج کنیم شاید والدین‌شان دیگر سراغ‌شان نیایند و از گرسنگی تلف شوند و احتمال آسیب‌دیدگی و تکرار تجربه سال‌های قبل هم بود. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که در محوطه اطراف لانه فلامینگوها کانال‌هایی حفر کنیم.» بر اساس گزارش این روزنامه، حفر کانال‌ها با کمک حدود 40 تا 50 نفر از اهالی روستای بستروم در حدود دو هفته انجام شد و چون روزها هوا بسیار گرم بود و امکان کار وجود نداشت، این افراد شب‌ها به دریاچه می‌رفتند و با بیل و ادوات سبک دستی اقدام به گودبرداری در کف دریاچه می‌کردند. در نهایت پس از حفر کانال‌ها و رسیدن آب به جوجه فلامینگوها، آنها فعلاً نجات پیدا کرده‌اند. 

 

 

دراین پرونده بخوانید ...