شناسه خبر : 21803 لینک کوتاه

مدیریت شهری جدید با مشکلات و نیازهای پایتخت چه خواهد کرد؟

پوست‌اندازی تهران

مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شوراها یک لیست 21‌نفره از اصلاح‌طلبان را راهی شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش کرده‌اند.

پوست‌اندازی تهران

مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شوراها یک لیست 21‌نفره از اصلاح‌طلبان را راهی شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش کرده‌اند. حالا فقط خیابان بهشت نیست که منتظر استقرار اعضای جدید شورا در ساختمان شورای شهر تهران و سپس ورود شهردار انتخابی به ساختمان مرکزی شهرداری است، بلکه همه شهر در انتظار مدیریتی تازه است. فهرستی بلندبالا از مشکلات تهران آماده است تا مدیران تازه از شدت وخامت آنها بکاهند و اگر تبدیل کردن این شهر به بهشت میسر نباشد، دست کم گام‌هایی بردارند برای حل مشکلات حادی مانند ترافیک و آلودگی هوا که در روزهایی از سال تهران را به وضعیتی جهنمی دچار می‌کنند. مردم تهران منتظر مدیرانی هستند که با تخصص و تجربه، ذهن شهر را از خطر تکرار تصاویر هولناکی مانند آنچه سال 95 در چهارراه استانبول از ساختمان سوخته پلاسکو ثبت شد، دور نگه دارند. تهران که به گفته کارشناسان در معرض خطر وقوع یک زلزله شدید قرار دارد، چشم‌انتظار مدیرانی است که قلبش را از وحشت فجایعی که در این زلزله احتمالی در پیش دارد، خالی کند و آرامش حاصل از رعایت شدن حداقل‌های ایمنی را نصیب ساکنانش کند.

مردم تهران چشم‌انتظار مدیرانی هستند که در کنار تخصص و تجربه، آنقدر به اخلاق متخلق باشند که از منافع آنی شخصی و گروهی به نفع منافع بلندمدت پایتخت چشم بپوشند و تراکم‌فروشی و زمین‌خواری خبر تکراری و پنهانی شهرشان نباشد و حاشیه‌نشینی هموطنان اندوه آشکار وطنشان باقی نماند. مردم تهران به لیست امید رای داده‌اند تا چنارها از خاطره خیابان‌های کهنسال شهر پاک نشود. شهری که روزی «چنارستان» لقب داشت، به امید مدیرانی است که محیط زیست اصلی‌ترین اولویت‌شان باشد تا باغ‌ها شبانه سر بریده نشوند و به جای درختان کهنسال، ساختمان‌های بلندمرتبه سر نکشند. تهران منتظر مدیرانی است که با گسترش فضای سبز ریه‌های سوخته‌اش را از اکسیژن پر کنند نه اینکه با مجوز دادن به ساخت برج‌های بلندمرتبه راه نفسش را مسدود کنند. مردم تهران امروز در روزهای بسیاری، از هوای پاک و تازه برای تنفس هم محروم می‌مانند، اما از اطلاعات سرشماری سال 95 چنین برمی‌آید که همین مردم امروز نیازهای تازه‌تری داشته باشند. از جمعیت 2 /13میلیونی تهران ۹۳درصد باسواد هستند. بیشترین مردان و زنان تهران 30 تا 34 سال دارند. شهری که عمده جمعیتش جوان و باسواد هستند، سرشار از نیازهای بی‌پاسخ‌مانده فرهنگی و ورزشی، در انتظار مدیرانی است که برای پاسخ به این نیازها ایده‌های تازه داشته باشند. تهران فقط سکونتگاه خیل مردمی نیست که از سراسر ایران برای به دست آوردن شغل و موفقیت‌، این شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، تهران شهر خاطره‌های تاریخی مردم ایران هم هست. در حافظه این شهر گنج خاطرات بسیار نهفته است و گنجینه‌هایی که این خاطرات را در قلب‌شان نهفته‌اند، ساختمان‌ها و خانه‌های تاریخی هستند که سازمان میراث فرهنگی به‌تنهایی نمی‌تواند از آنها محافظت کند،‌ اگر مدیران شهری همراهی نکنند. تهران در انتظار مدیرانی است که در کنار اندیشیدن به توسعه شهر، غم پاسداری از خاطرات تهران را نیز در دل داشته باشند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها