شناسه خبر : 21621 لینک کوتاه

ربنای شجریان ثبت ملی شد

رقابت دو لیست بر سر کرسی‌های شورای شهر تهران

هفته گذشته لیست‌های نهایی‌شده اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران منتشر شد.

رقابت دو لیست بر سر کرسی‌های شورای شهر تهران

هفته گذشته لیست‌های نهایی‌شده اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران منتشر شد. پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار است روز جمعه 29 اردیبهشت‌ماه همزمان با دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار شود. در جریان این انتخابات در تهران نامزدها برای کسب 21 کرسی شورای شهر رقابت می‌کنند و بر همین اساس اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به عنوان دو جریان اصلی رقیب، دو لیست 21نفره منتشر کرده‌اند تا هواداران هر جناح روز جمعه در کنار انتخاب رئیس‌جمهوری، به لیست 21‌نفره شورای شهر نیز رای دهند. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به عنوان جناح رسمی اصلاح‌طلبی در ایران لیست نهایی جریان اصلاحات برای شورای شهر را اعلام کرد. فهرست اسامی ۲۱‌نفره شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به ترتیب الفبا به این شرح اعلام شده است: بهاره آروین، علی اعطا، مرتضی الویری، شهربانو امانی، ابراهیم امینی، افشین حبیب‌زاده، محمدجواد حق‌شناس، ناهید خداکرمی، حسن خلیل‌آبادی، سیدحسن رسولی، محمد سالاری، زهرا صدراعظم‌نوری، محمد علیخانی، الهام فخاری، مجید فراهانی، احمد مسجدجامعی، سیدمحمود میرلوحی، آرش میلانی، زهرا نژادبهرام، حجت نظری و محسن هاشمی. اصولگرایان نیز اسامی نامزدهای خود را برای شورای شهر تهران در لیستی موسوم به «لیست خدمت» به این شرح اعلام کردند: رضا تقی‌پور، جلال ملکی، محسن پیرهادی، پرویز سروری، مهدی چمران، اقبال شاکری، بابک نگاهداری،‌ هادی ذاکری،‌ سیدعلی ریاضی، مجتبی شاکری، سوده نجفی، ابوالفضل قناعتی، مرتضی طلایی، حمزه شکیب، حجت‌الاسلام عبدالمقیم‌ناصحی، مهدی اقراریان، علیرضا دبیر، حبیب کاشانی، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، زهره‌سادات لاجوردی و الهه راستگو.

♦♦♦

اخبار تازه درباره شجریان

هفته گذشته اخباری درباره محمدرضا شجریان، هنرمند نامی آواز و موسیقی ایران که چندی است با بیماری سرطان مبارزه می‌کند، در رسانه‌ها مطرح شد. همایون شجریان، فرزند این هنرمند، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از پدر، نوشت: «چندی پیش قولی از من گرفته بودند که همین روزها به باغ هشتگرد برویم و با آن پشتکار مخصوص به خودشان مصرانه پیگیری می‌کردند، تا سرانجام با صلاحدید پزشکان امروز در بهار یک روز آفتابی هجدهم اردیبهشت‌ماه 96 پس از یک سال و چند ماه دوری از باغ دست‌پرورده‌شان این دیدار میسر شد.» این خبر در فضای مجازی و مطبوعات چاپی با استقبال مواجه شد. در واپسین روزهای سال 1394 اعلام شد که این هنرمند از 15 سال پیش دچار بیماری سرطان شده است. از آن روز اخبار مربوط به روند درمانی این هنرمند در داخل و خارج از کشور ایران که اغلب از جانب فرزندانش منتشر می‌شود، مورد پیگیری رسانه‌ها و علاقه‌مندان این استاد آواز است. هفته گذشته خبر دیگری هم درباره یکی از کارهای ماندگار شجریان منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. خبر این بود که ربنای شجریان ثبت ملی شد. زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، لوح ثبت ملی دعای مشهور به «ربنا» با اجرای محمدرضا شجریان را به همایون شجریان، فرزند این هنرمند اهدا کرد و گفت: «در آستانه ماه مبارک رمضان، ربنای استاد محمدرضا شجریان که یکی از میراث ناملموس فرهنگی کشور است ثبت ملی شده است.» معاون رئیس‌جمهوری با آرزوی سلامت و طول عمر برای شجریان، درباره او اظهار کرد: «استاد شجریان یکی از سرمایه‌های ملی ایران است و سازمان میراث‌فرهنگی به دلیل علاقه و اهمیتی که مردم ایران برای ربنای شجریان قائل هستند و خاطرات‌شان در ماه مبارک رمضان با این نوای آسمانی گره خورده است، اهتمام خود را معطوف به ثبت این اثر در فهرست میراث ناملموس کرد.» 

♦♦♦

عذرخواهی وزیر ارشاد به جای شهردار

هفته گذشته رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، محل نمایشگاه کتاب تهران، حاضر شد، از عملکرد شهردار تهران در این دوره از نمایشگاه به‌شدت انتقاد کرد و گفت به جای او عذرخواهی می‌کند. خبرسازترین مشکل سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این بود که با بارش شدید باران در روز 15 اردیبهشت‌ماه، که سومین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب بود، آب وارد سالن‌ها شد و به سازه‌های موقت و نیمه‌موقت نمایشگاه و به برخی غرفه‌ها و کتاب‌ها خسارت‌هایی وارد کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر از این خسارت‌ها، «در پی بارش شدید باران، آب به غرفه کشور ایتالیا هم نفوذ کرد که این مساله موجب شد مسوولان غرفه ایتالیا (مهمان ویژه نمایشگاه) مبادرت به جمع‌آوری اقلام و محصولات خود بکنند و این غرفه را با نصب استندهای جداکننده تعطیل کردند. در همین حال بر اثر بارش باران غرفه سایر ناشران و مهمانان خارجی از جمله مهمانان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نمایشگاه کتاب پکن و نیز کشورهای حوزه اسکاندیناوی نیز متحمل خساراتی شدند.» این خبرگزاری در بخش دیگری از گزارش خود تاکید کرد: «امسال مسوولان اجرایی نمایشگاه کتاب تهران که پیش‌بینی این بارش‌های شدید را در اردیبهشت کرده بودند، پایه سازه‌های موقت را در بخش ناشران کودک، ناشران دانشگاهی و آموزشی به میزان حدود ۲۰ سانتیمتر ارتفاع داده بودند با این هدف که در صورت نامساعد شدن شرایط جوی، حداقل آب به داخل سالن‌ها نفوذ نکند؛ اما به نظر می‌رسد این تمهیدات کافی نبوده است.» اما انتقادات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود به مساله باران روز جمعه و خسارت‌های آن نبود. بر اساس گزارش ایسنا، صالحی‌امیری با حضور در نمایشگاه کتاب تهران از آنچه عمل نکردن شهرداری به تعهداتش در شهر آفتاب خواند، انتقاد کرد و پس از بازدید از غرفه‌های ناشران بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران و شنیدن گله‌های آنها از کمبود امکانات رفاهی شهر آفتاب، گفت: «به جای شهردار تهران از ملت و ناشران که به خاطر باران و شرایط آب‌گرفتگی دچار سختی شدند عذرخواهی می‌کنم، همچنین از ناشران و مهمانان خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران. متاسفانه حتی زیرساخت‌های دائمی نمایشگاه شهر آفتاب دچار مشکلات عدیده‌ای است و شهرداری در قبال رفع مشکلات شهر آفتاب به تعهدات خود عمل نکرده است. انتظار ما این است که خسارت‌های واردشده به ناشران داخلی و خارجی از طریق شهرداری پرداخت شود.‌ انتظار داشتیم مسوولان شهرداری با تعهد بیشتری با این مشکلات مواجه شوند اما امروز در بازدیدم از نمایشگاه و ناشران، آنها از نبود سیستم‌های سرمایشی و آب آشامیدنی گله داشتند. انتظار داریم مسوولان شهرداری صدای ما را بشنوند و به این مشکلات پایان دهند. عمده گله‌مندی ناشران کودک از گرما بود. سیستم‌های خنک‌کننده این قسمت خوب نیست و با صحبت‌هایی که انجام شد قرار شد مسوولان شهرداری این مساله را پیگیری کنند. همچنین اقدام به توزیع آب معدنی کنند و دسترسی به آب رایگان در روزهای باقی‌مانده امکان‌پذیر شود.‌ متاسفانه از سال گذشته تاکنون اقدامات جدی در توسعه این نمایشگاه انجام نشده و انتظار داشتیم شهرداری به تعهدهایش عمل کند.»

♦♦♦

تصویب قانون هوای پاک

خبر دیگری که هفته گذشته در رسانه‌ها منعکس شد،‌ خبر تصویب و لازم‌الاجرا شدن قانون هوای پاک بود. معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، از تصویب قانون هوای پاک خبر داد و گفت: یکی از دستاوردهای سازمان محیط زیست تصویب قانون هوای پاک با همکاری مجلس دهم بوده است. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، ابتکار اعلام کرد: «بعد از نزدیک سه سال تلاش با همکاری مجلس دهم لایحه هوای پاک را ارائه دادیم. ما الان قانون هوای پاک در ایران داریم که اتفاق بسیار خوبی برای ما است و ابعاد مختلفی از این موضوع را در بر می‌گیرد. امیدواریم بتوانیم با اجرایی کردن این قانون که ابعاد مختلفش در حال اجرایی شدن است هوای پاک را برای همه مردم ایران به ارمغان بیاوریم.»

♦♦♦

«زهرا» ممنوع‌الخروج شد

خبر دیگری که هفته گذشته در رسانه‌های مختلف منعکس شد، خبر ممنوع‌الخروجی زهرا نعمتی، پرچمدار بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیر و کمان، بود. زهرا نعمتی، دارنده دو مدال طلا و یک نقره پارالمپیک است که اسفندماه سال گذشته به عنوان بهترین کماندار زن معلول در جهان شناخته شده، اما حالا از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شده است. ایسنا با اعلام این خبر به نقل از رهام شهابی‌پور، همسر زهرا نعمتی، نوشت: «بعد از بازی‌های پارالمپیک ریو زهرا نعمتی بنا به دلایلی منزل را ترک کرده و تا این لحظه با وجود اینکه چندین‌بار خواستار بازگشت او به منزل بودم از زندگی با من امتناع کرده و حتی درخواست طلاق داده است. پس از این اتفاق او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی شرکت کند. اگرچه نمی‌دانم با چه مجوزی توانست به عنوان نماینده سازمان ملل کشور را ترک کند و عازم سوئیس شود. به هر صورت یکسری مسائل و مشکلات خانوادگی پیش آمده که قابل حل است و نیاز نیست تا حد طلاق به آن دامن زده شود.» بنا بر گزارش این خبرگزاری این مرد همسرش را تهدید کرده که بهتر است این مسیر را ادامه ندهد. به نظر می‌رسد منظور همسر زهرا نعمتی از این مسیر، اختلافات خانوادگی است، اما آنچه باعث توجه افکار عمومی به این خبر می‌شود این است که این خبر اگرچه عجیب است، اما متاسفانه در عرصه ورزش زنان ایران تازگی ندارد و پیش از این هم مشابه این مساله برای زنان ورزشکار اتفاق افتاده است. مساله اصلی این است که اگرچه افکار عمومی به‌شدت رفتار شوهران این زنان ورزشکار را تقبیح می‌کند، اما متاسفانه در حال حاضر قانون به آنها و سایر مردان ایرانی این اجازه را می‌دهد که به زنان خود اجازه سفر به خارج از کشور را ندهند و تا به حال تغییری در این قانون ایجاد نشده است؛‌ قانونی که هرچند گاه یک بار با انتشار خبر ممنوع‌الخروجی یک ورزشکار مطرح در رسانه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد به صورت موقت رفع و سپس به‌سرعت فراموش می‌شود.

♦♦♦

حمایت «ترانه» از دولت

در عین حال دولت یازدهم برای کاهش تبعیض‌های جنسیتی گام‌های موفقی هم برداشته است. در همین زمینه هفته گذشته روزنامه «شهروند» به نقل از ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، نوشت: «آنچه در چهار سال گذشته در حوزه زنان رخ داده، به مسائل روز زنان، نزدیک‌تر بود و مسوولانی که در این زمینه ورود پیدا کردند، از نظر دغدغه‌ها، دغدغه‌هایی نزدیک‌تر به زنان داشتند، نمونه آن هم خانم مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری است. هر چند که جنس رسیدگی به مسائل زنان به‌گونه‌ای است که تحقق آنها، کارهای زیادی را می‌طلبد اما برای رسیدن به آنها باید گام‌های کوچک و درعین حال پیوسته برداشته شود. اگر بخواهیم نگاهی به چهار سال گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم کارهایی که در این مدت برای زنان انجام شد، با دولت‌های قبلی قابل مقایسه نیست. نه فقط در حوزه زنان بلکه در همه بخش‌ها تغییرات قابل توجهی را دیدیم.»  

 

دراین پرونده بخوانید ...