شناسه خبر : 38725 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پرسش از مهاجرت

متغیرهای فرهنگی چه تاثیری از الگوهای اقتصادی می‌پذیرند؟

پرونده این هفته تحقیق با مقاله‌ای درباره «فرهنگ و اقتصاد» آغاز می‌شود و به این پرسش که «آیا ورود متغیرهای فرهنگی به الگوهای اقتصادی امکان‌پذیر است؟» پاسخ می‌دهد. پیام اصلی این مقاله این است که «این پژوهش نشان می‌دهد استفاده از عوامل فرهنگی در تحلیل‌های اقتصادی و مالی مفید است. مورد دوم؛ میزان تاثیر فرهنگ بر پس‌انداز است که محققان نشان می‌دهند بحران‌های اقتصادی اهمیت درک بهتر پس‌انداز را به خوبی روشن می‌کنند.»

مقاله دوم درباره این موضوع است که «افراد چرا مهاجرت می‌کنند؟» یافته‌های تجربی مقاله حاکی از آن است؛ مردمی که از زندگی خود راضی نیستند تمایل بیشتری به مهاجرت دارند. در این مقاله شواهدی یافت نشد که عوامل کلان اقتصادی و سیاسی کشور به‌طور مستقیم روی تصمیم‌گیری مهاجرتی افراد اثر می‌گذارند، بلکه اثرگذاری آنها از کانال رضایت زندگی افراد می‌گذرد.

مقاله سوم این فصل تحقیق به این پرسش پاسخ می‌دهد که «آیا رانت یا سود اضافی برای توسعه مفید است؟» سیاستگذاران اقتصاد سیاسی تلاش‌های ضدتراست را تشویق کرده و تراست را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موانع در جهت رقابت‌پذیری اقتصاد، تضعیف می‌کنند. یافته‌های این تحقیق مزایای بالقوه ارتقای رقابت در اقتصاد را خاطرنشان ساخته و توجه به حضور رانت در سطح صنایع و نیز اقتصاد کشور را ضروری نشان می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها