شناسه خبر : 37685 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقتصاد سیاسی پاندمی بعدی

آیا مداخله دولت‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا امری ضروری بود؟

فصل تحقیق این هفته میزبان چهار مقاله مهم اقتصادی است. «چرا سرمایه‌گذاری روی کودکان مهم‌تر از سرمایه‌گذاری روی بزرگسالان است؟» این بخشی از مقاله‌ای است که ناتانیل هِندرن و بن اسِپرونگ کیسر در «مجله فصلی علم اقتصاد» از معتبرترین ژورنال‌های اقتصادی دنیا به چاپ رسانده‌اند. یافته‌های این مقاله حاکی از آن است که سیاستگذاری‌ها (‌سرمایه‌گذاری‌ها)‌ی دولت روی آموزش و سلامت کودکان خانوار کم‌درآمد به طور تاریخی بازدهی‌های قابل‌توجهی به ارمغان آورده است.

مقاله دوم این بخش مربوط به مالکوم راثرفورد است. او در مقاله‌ای که در سال 2001 با عنوان «اقتصاد نهادگرایی، گذشته و حال» به چاپ رساند، توضیح می‌دهد که اقتصاد نهادگرایی چیست و از گذشته تاکنون چه تغییراتی کرده است.کارولین چیساتزا، استاد اقتصاد دانشگاه پورتوریا و متیو کلنتس و رینجان گاپتا استادان اقتصاد در دانشگاه پورتوریا در آفریقای جنوبی نویسندگان مقاله‌ای هستند که به این پرسش پاسخ می‌دهد که «آیا مداخله دولت‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا امری ضروری بود؟»

مقاله چهارم نیز «اقتصاد سیاسی پاندمی بعدی» است که پیتر فون برگیک اقتصاددان هلندی به بررسی این موضوع پرداخته که چه راهکارهایی باید برای آماده‌سازی جامعه جهانی برای مواجهه با پاندمی بعدی مدنظر قرار گیرد. فون برگیک بیان می‌کند که وقوع پاندمی بعدی اجتناب‌ناپذیر است و تنها زمان آن مشخص نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها