شناسه خبر : 36672 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روایت قوام

آیا سیاست از اقتصاددانان اعتبار‌زدایی می‌کند؟

کافه اقتصاد این هفته به استقبال جشن تولد اقتصاددانانی رفته که سری در سیاست هم داشته‌اند. ظاهراً رابطه اقتصاد و سیاست مثل رابطه زن و شوهر است. هیچ‌کدام بدون دیگری نمی‌توانند به شکل مطلوبی زندگی را اداره کنند اما همیشه هم این پیوند میان آنها نمی‌تواند ضامن مطلوبیت باشد. عملکرد اقتصاددانانی که سمت‌های سیاسی کلان داشته‌اند گاه چنان با اصل هویتی خودشان ناسازگار است که توصیف و تحلیل آن حیرت‌انگیز است.

در بخش دیگری از کافه اقتصاد این هفته، سراغ احمد قوام رفته‌ایم. نخست‌وزیری که تاریخ ایران از او به خوبی یاد کرده و خواهد کرد. در هفتادوپنجمین سال پایان غائله آذربایجان و پایان اشغال ایران توسط روس‌ها با درایت نخست‌وزیر قوام، به واکاوی نقشه استالین برای جدایی آذربایجان و کردستان پرداخته شده است. نقشه‌ای که البته راه به جایی نبرد و و در 4 فروردین 1325 ارتش روسیه موظف شد در یک ماه‌و‌نیم ایران را تخلیه کند.

در بخش دیگری از کافه اقتصاد به مردانه بودن صنعت و خلأ حضور زنان پرداخته‌ایم و به ناکامی بنگلادش در مقابله با فقر ورود کرده‌ایم. همچنین در این بخش مقاله‌ای درباره پاندمی و چگونگی تغییر در نظام ارزش‌گذاری مشاغل و گزارشی در مدح روایت‌های اقتصادی نوشته‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...