شناسه خبر : 19545 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار رقابت گجت‌های پوشیدنی گرم می‌شود

دنیایی دور دستان شما

زمانی استفاده از تلفن همراه یک ضرورت نبود بلکه وسیله‌ای بود برای نمایش موقعیت اجتماعی افراد.

محمدرضا ازلی‌صفت - سیدامیر اشراقی
زمانی استفاده از تلفن همراه یک ضرورت نبود بلکه وسیله‌ای بود برای نمایش موقعیت اجتماعی افراد. زیرا تعداد تلفن‌های همراه بسیار کم و قیمت آنها نیز بسیار بالا بود. افراد به راحتی می‌توانستند کارهای خود را با تلفن ثابت انجام دهند و نیاز چندانی هم به وجود این وسیله احساس نمی‌شد. اما با پیشرفت تکنولوژی افق‌های جدیدی در برابر بشر نمایان شد.
اولین تلفن‌های همراه پا به عرصه وجود گذاشتند و کم‌کم بازار بزرگی را برای خود ایجاد کردند. اکثر محصولات جدید تکنولوژی‌محور ممکن است در ابتدا نیازی به آنها احساس نشود اما به مرور زمان و استفاده از آنها این نیاز در جوامع ایجاد می‌شود و تبدیل به یک بازار جدید و نوظهور می‌شوند. در واقع این‌گونه از محصولات بر اساس رویا‌های بشر ایجاد می‌شوند و مرزهای تکنولوژی را درمی‌نوردند و سپس کاربردهای متعددی برای آنها تعریف می‌شود. این امر را می‌توان در بسیاری از محصولات جدید تکنولوژی‌محور دید.
برای مثال تلفن همراه در ابتدا وسیله‌ای برای برقراری ارتباط سیار بود اما چیزی که ما در حال حاضر از تلفن همراه می‌شناسیم با آن چیزی که در ابتدا برای آن متصور شده بودیم کاملاً متفاوت است. امکانات و قابلیت‌هایی که برای تلفن همراه به وسیله تکنولوژی ایجاد شده است شاید ۲۰ سال پیش قابل پیش‌بینی نبود. تصور کنید وسیله‌ای که در ابتدا تنها می‌توانست تماس تلفنی برقرار کند، به شبکه اینترنت متصل شود و تمام دانش بشر را در جیب شما قرار دهد یا یکپارچه‌سازی این وسیله با سنسورهای مختلف مانند دوربین، شتاب‌سنج یا حتی سنسور ضربان و بسیاری از موارد دیگر که تا به امروز کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی بوده‌اند. این امر را می‌توان در بسیاری از موارد دیگر مانند پهپادها، لپ‌تاپ‌ها و دیگر گجت‌ها مشاهده کرد. به‌طوری که در حال حاضر آمازون و بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند برای تحویل کالاهای سفارش داده شده از پهپادها استفاده کنند.
با این مقدمه می‌توان فهمید که آینده ساعت‌های هوشمند هم شاید چندان قابل پیش‌بینی نباشد. این وسیله در واقع کامپیوتری است که دور دست شما به عنوان ساعت بسته می‌شود و قابلیت‌های فراوانی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. تصور کنید ساعت شما دارای دوربین، حافظه، قابلیت اجرای فایل‌ها، برقراری تماس و بسیاری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگر باشد. تمام این اتفاقات ناشی از پیشرفت تکنولوژی و توانایی بشر در ساخت این‌گونه ابزارهای هوشمند است.
مانند هر تکنولوژی نوظهور دیگری شاید در ابتدای کار نیازی به این ابزار احساس نشود و هنوز موارد استفاده از آن کاملاً مشخص نشده باشد و شرکت‌ها هنوز در حال تعریف وظایف و ویژگی‌های جدید برای این ابزار باشند. اما مانند تلفن‌های هوشمند ممکن است این وسیله نیز آینده بسیار روشنی را پیش‌رو داشته باشد، یکی از دلایل عمده آن نیز حضور شرکت‌های بزرگی مانند اپل، سونی و سامسونگ و بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در تولید این ابزار هوشمند است.
اما باید به این نکته نیز توجه کرد که مانند هر محصول دیگری که هنوز در دوران اولیه خود به سر می‌برد و نسل‌های اول آن در حال تولید است، نباید انتظار محصولی کامل با وظایف کاربردی و مشخص از ساعت‌های هوشمند داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها