شناسه خبر : 18985 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به ۱۰ کتاب پرفروش جوزف استیگلیتز

خروش اقتصاددان

جوزف استیگلیتز اقتصاددان آمریکایی برنده جایزه نوبل اقتصاد، در حال حاضر استاد دانشگاه کلمبیا‌ست. کتاب‌های استیگلیتز در بیشتر موارد در رده کتاب‌های پرفروش جای گرفته‌اند. در ادامه توضیح مختصری در مورد کتاب‌های او آمده است.

حسین حسینی

جوزف استیگلیتز اقتصاددان آمریکایی برنده جایزه نوبل اقتصاد، در حال حاضر استاد دانشگاه کلمبیا‌ست. کتاب‌های استیگلیتز در بیشتر موارد در رده کتاب‌های پرفروش جای گرفته‌اند. در ادامه توضیح مختصری در مورد کتاب‌های او آمده است.

index:1|width:100|height:152|align:right هزینه نابرابری؛ چگونه جامعه طبقاتی امروز آینده ما را به خطر می‌اندازد (2012)
جامعه آمریکا در حال حاضر در میان کشورهای توسعه‌یافته به لحاظ توزیع ثروت در شرایط نابرابری شدیدی به سر می‌برد. اگرچه نیروهای بازار در ایجاد این تصویر خشن دخیل بوده‌اند اما این سیاست است که این نیروهای بازار را شکل داده است. در پرفروش‌ترین کتاب اقتصاددان برنده جایزه نوبل جوزف استیگلیتز، سعی شده است نشان داده شود چگونه طبقه ثروتمند ثروت خود را در راه‌هایی هزینه می‌کنند که سرمایه‌داری پویا را از بین ببرند. همزمان او به بررسی‌هایی جهت نشان دادن تاثیر نابرابری بر اقتصاد، دموکراسی و سیستم قضایی پرداخته است. استیگلیتز در این کتاب توضیح می‌دهد نابرابری چگونه تاثیر می‌گذارد و چگونه از تمام جنبه‌های سیاست عمومی تاثیر می‌پذیرد. در ادامه این کتاب او، پیشنهادها و برنامه‌های مدون خود را برای دست یافتن به آینده‌ای بهتر و عادلانه‌تر ارائه داده است. این کتاب با عنوان بهای نابرابری توسط آقایان علی‌اکبر دیلمانی‌زاد و فرزاد اسکندرزاده‌یزدی ترجمه شده است.

index:2|width:100|height:153|align:right جهانی‌سازی و ناخشنودی‌های آن (2003)
این کتاب خوب در یک نگاه نادر و اجمالی به مسائل پشت پرده موسسات مالی جهانی می‌پردازد. زمانی که این کتاب منتشر شد به سرعت به پرفروش‌ترین کتاب در آمریکا و موضوع بحث اندیشمندان در سراسر جهان تبدیل شد. جوزف استیگلیتز طی دهه گذشته همواره در جایگاه‌های مختلف نظاره‌گر اتفاقات اقتصادی بوده است، از جمله او مدتی به عنوان رئیس شورای مشاوران اقتصادی و اقتصاددان ارشد در بانک جهانی مشغول بوده است. او با نگرانی در مورد وضعیت اسفناک کشورهای در حال توسعه، زمانی که مشاهده می‌کند صندوق بین‌المللی پول و سایر نهادهای برجسته منافع وال‌استریت را بر منافع کشورهای فقیر مقدم می‌دانند اظهار سرخوردگی می‌کند. کسانی که به دنبال یافتن دلایل و چرایی مخالفت و خصومت معترضان با جهانی‌سازی در شهرهایی همچون سیاتل و جنوآ هستند می‌توانند پاسخ خود را در این کتاب پیدا کنند. در حالی که در این کتاب در مورد نحوه جهانی شدن اشاره به ساز و کار ساده‌ای نشده است استیگلیتز مباحث مربوط به اصلاح این ساز و کارها را مطرح می‌سازد. به ندرت کتابی را می‌توان یافت که همانند این کتاب نافذ، به تجزیه و تحلیل(درونی ساز و کارهای) نهادهای بین‌المللی بپردازد. این کتاب توسط آقای حسن گ‍ل‍ری‍ز با نام ج‍ه‍ان‍ی‌سازی و مسائل آن به فارسی ترجمه شده است.

index:3|width:100|height:151|align:right سقوط آزاد (2010)
استیگلیتز در این کتاب به ارائه دلایل وقوع بحران مالی سال 2008 بدون آنکه سعی در ارائه یک پاسخ ساده داشته باشد می‌پردازد. او از راهکارهایی که می‌گوید دولت آمریکا باید میلیاردها دلار برای ارائه کمک‌های مالی و تامین بدهی‌های بنگاه‌های ورشکسته هزینه کند، انتقاد می‌کند و می‌گوید، راهکارهای دیگری وجود دارد که می‌تواند تغییرات بنیادین به وجود آورد. او در این کتاب اشاره می‌کند سیستم کنونی خراب است و ما تنها می‌توانیم با انتقاد و تضعیف نظریه‌هایی که ما را به این نقطه یعنی حباب سرمایه‌داری رسانده‌اند به بازسازی آن اقدام کنیم. استیگلیتز به گستره‌ای از عناوین دخیل در ایجاد بحران اشاره می‌کند و با یک استدلال متقاعدکننده به اهمیت بازسازی تعادل بین روابط دولت و بازار می‌پردازد. آمریکا کشوری است که با چالش‌های بسیاری از جمله انرژی، محیط زیست، سلامت و بهداشت، آموزش و پرورش و تولید دست به گریبان است استیگلیتز در این کتاب، هوشمندانه به نشانه‌هایی از بروز نظم نوین اقتصاد جهانی در نتیجه هر یک از این چالش‌ها اشاره می‌کند. آقای امیر عزیزی این کتاب را به فارسی برگردانده است.

index:4|width:100|height:153|align:right جهانی‌سازی را ممکن کنیم (2006)
جوزف استیگلیتز در این کتاب به ارائه برنامه‌ها و راه‌حل‌های مبتکرانه خود برای حل مشکلات مهمی همانند چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی می‌پردازد. اساس هر کدام از رویکردها ایجاد ساختارهای سیاسی و اخلاقی لازم برای مطمئن شدن از پروسه جهانی شدن و برقراری رشد پایدار در جهان است، همان‌جایی که وابستگی متقابل اقتصادی مردم جهان را متقاعد می‌کند تا تشکیل یک جامعه واحد بدهند که نیاز به اندیشیدن و عمل کردن جهانی را مطرح می‌سازد. این کتاب در عین حال که یک گام مهم برای آشنایی با جهانی‌سازی است سرشار از ایده‌های نوین و الهام‌بخش است. این کتاب تحت عنوان نگاهی نو به جهانی‌سازی توسط آقای مسعود کرباسیان به فارسی ترجمه شده است.


index:5|width:100|height:154|align:right جنگ سه هزار میلیارد دلاری (2008)
فارغ از تلفات جنگ عراق در جریان حمله آمریکا به این کشور در سال 2003، بعد مالی این کشمکش نیز مطرح است. در این مطالعه برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 2001، جوزف استیگلیتز و استاد دانشگاه هاروارد لیندا بیلمز به هزینه‌های فراوان این جنگ که از چشم مالیات‌دهندگان آمریکایی پنهان بوده است اشاره می‌کنند. هزینه‌هایی که نه فقط در‌بر‌گیرنده تجهیزات نظامی و فرآیند جایگزینی آنها بوده است بلکه به هزینه‌هایی ناشی از نگهداری هزاران زخمی و معلول ناشی از جنگ در سال‌های باقی‌مانده از زندگی‌شان نیز اشاره می‌کند. نویسندگان در این کتاب با تمرکز بر مسائل جهانی به مطالعه درباره هزینه و تاثیرات جنگ در عراق و منطقه پرداخته‌اند و در نهایت بررسی کرده‌اند چنانچه این سه هزار میلیارد دلار برای رشد اقتصادی آمریکا هزینه شده بود چه نتایجی در برداشت. این کتاب با استدلال‌هایی که ارائه می‌کند برای همیشه اندیشه ما را نسبت به جنگ تغییر خواهد داد.

index:6|width:100|height:150|align:right خروش دهه 90؛ تاریخچه جدیدی از مرفه‌ترین دهه جهان (2004)
کتاب خروش دهه 90 نه‌تنها به روشنگری در مورد دیدگاه سیاستگذاران آمریکایی در دهه مذکور می‌پردازد بلکه اشاره می‌کند دولت کلینتون به شکل بیش از اندازه‌ای با جامعه مالی گره خورده بود و همین مورد مقدمات ایجاد بحران در پایان دهه 90 را رقم زده است. این کار پیشگامانه توسط استیگلیتز استدلال می‌کند که بسیاری از آنچه ما در مورد رفاه دهه 90 فکر می‌کردیم اشتباه است، همچنین اضافه می‌کند بسیاری از نظریه‌هایی که توسط سیاستمداران و رهبران در جهان برای سیاستگذاری استفاده می‌شود خارج از رده هستند. استیگلیتز در این کتاب می‌گوید بله در دهه 90 اشتغال افزایش پیدا کرد، تکنولوژی رونق گرفت و تورم کاهش یافت اما در همان زمان پایه مشکلاتی که امروز اقتصاد آمریکا با آن مواجه است نهاده شد. سیاستمداران آمریکایی (در دهه 90) در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد آزاد در دام مواردی همچون کوتاهی در رعایت استانداردهای حسابرسی، مقررات‌زدایی بیش از آنچه نیاز بوده است و دامن زدن به حرص و طمع شرکت‌های بزرگ افتادند.

index:7|width:100|height:151|align:right تجارت منصفانه برای همه (2007)
در این کتاب استیگلیتز و چارلتون به یکی از کلیدی‌ترین مشکلات رهبران جهان امروز اشاره کرده‌اند. آنها سعی کرده‌اند به پاسخ این سوال که چگونه می‌توان کشورهای فقیر را کمک کرد تا بتوانند وضعیت خود را از طریق تجارت عادلانه و آزاد بهبود بخشند، بپردازند. برای پاسخ به این سوال نویسندگان به ارائه مدل جدید و ساختارشکنانه‌ای برای مدیریت تجارت بین کشورهای فقیر و ثروتمند پرداخته‌اند. مدل آنها بر مبنای ایجاد یک بازار جدید که در‌برگیرنده منافع همه کشورها و نه فقط کشورهای ثروتمند، در جهت مطمئن شدن از کمک تجارت به توسعه (کشورهای جهان سوم) و کم کردن هزینه‌های تعدیلات، طراحی شده است. در ادامه کتاب برای به‌وقوع پیوستن این ایده به ارائه اصول و اصلاحاتی که باید انجام شود اشاره می‌کند. این کتاب توسط آقای مسعود کرباسیان به فارسی ترجمه شده است.

index:8|width:100|height:152|align:right کدام سوسیالیسم؟ (1994)
فروریزش سریع سوسیالیسم منجر به مطرح شدن سوالاتی در مورد سیاست اقتصادی و زنده شدن مسائل نظریه‌های قدیمی شد. در این کتاب جوزف استیگلیتز توضیح می‌دهد چگونه مدل نئوکلاسیک یا والراسی که تفکر اقتصادی غالب در نیم قرن اخیر بوده است به اشتباه این ایده را تقویت کرده است که بازار سوسیالیستی می‌تواند کار کند. وی در ادامه کتاب اقدام به معرفی مدل جایگزینی بر اساس اقتصاد اطلاعات می‌کند. این مدل به معرفی بینش نظری قوی‌تر در مورد کارکرد اقتصاد بازار و ارائه راهنمایی‌های روشن‌تر برای تنظیم سیاست‌ها در یک اقتصاد انتقالی می‌پردازد.



index:9|width:100|height:167|align:right به سوی یک پارادایم جدید در اقتصاد پولی (2003)
مفاهیم این کتاب به گسترش حوزه ادبیات اقتصاد نهادی جدید انجامیده است. بخش اول کتاب بر اهمیت مطالعه در مورد اطلاعات ناقص، ورشکستگی و بانک تاکید می‌کند. بخش دوم کتاب به بررسی پیامدهای سیاست‌های پیشنهادی پارادایم جدید با تاکید بر عرضه و تقاضا، منابع پولی و وام‌ها و مشخص کردن ارتباط آنها با درک ما از دو برهه تاریخی اخیر یعنی بحران مالی شرق آسیا و رکود اقتصادی آمریکا در سال 1991 و دوران بهبود و رونق پس از آن.




index:10|width:100|height:103|align:right علم اقتصاد (ویرایش چهارم 2006)
این کتاب حاصل همکاری مشترک جوزف استیگلیتز و کارل والش است. استیگلیتز در این کتاب به ارائه تحقیقات خود در مورد بازارهای با اطلاعات ناقص پرداخته است. کتاب علم اقتصاد از معتبرترین و دقیق‌ترین کتاب‌های درسی در زمینه اقتصاد پولی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها