شناسه خبر : 2444 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کسب و کاری که برای مشتریان تخفیف می‌گیرد

گروپان ایرانی

کسب و کارها در قرن بیست و یکم از مدل‌های به ظاهر ساده و عجیبی استفاده می‌کنند. مدل‌هایی که بدون وجود بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک امکان پیاده‌سازی آنها وجود نداشته است.

محمدرضا ازلی‌صفت - سیدامیر اشراقی

کسب و کارها در قرن بیست و یکم از مدل‌های به ظاهر ساده و عجیبی استفاده می‌کنند. مدل‌هایی که بدون وجود بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک امکان پیاده‌سازی آنها وجود نداشته است. حتماً برای شما پیش آمده است که در خرید کالا یا خدمات خاصی در ازای خرید گروهی با دوستان یا خانواده از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شوید. معمولاً این امتیازات در قالب تخفیف ارائه می‌شوند یعنی شما در انتها با خرید گروهی می‌توانید از تخفیف یا مزایای بیشتری برخوردار شوید. دلیل این امر هم بسیار واضح است زیرا این کسب و کار می‌تواند برخلاف رویه قبلی که کالا یا خدمات خود را با حاشیه سود بالاتر و تعداد پایین‌تر به فروش می‌رساند، کالا یا خدمات خود را در تعداد بالا و حاشیه سود کمتر به فروش برساند و به علاوه افراد بیشتری با نام آن کسب و کار آشنا شوند. اگر روحیات و سبک فکری هر کارآفرینی با تکنولوژی روز دنیا هم‌پا و سازگار باشد، می‌تواند پتانسیل موجود در این فرآیند را ببیند. به طور کلی تسهیل هر فرآیندی در قرن بیست و یکم و ارائه ابزار و امکاناتی جهت راحتی بیشتر کاربر می‌تواند خود ایده یک کسب و کار باشد. اما پتانسیل موجود در این فرآیند مهیا کردن بستری برای مشتری جهت خرید کالا و خدمات با تخفیف بالا و برای کسب و کار جهت ارائه کالاست. این کار در گذشته امکان نداشت زیرا ابزار ارتباطی لازم با مشتری وجود نداشت و از طرفی هم کسب و کارهای کوچک نمی‌توانستند به طور مستقیم با مشتری ارتباط برقرار کنند. اما با شکل‌گیری اینترنت و رسوخ آن در زندگی روزمره افراد این بستر فراهم شد. تلاش‌های اولیه برای پیاده‌سازی این نوع از کسب و کار موفقیت‌آمیز نبود تا زمانی که استارت‌آپی با نام گروپان وارد این عرصه شد و توانست موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورد. این وب‌سایت تخفیف گروهی تا حدی موفق بود که توانست بازار خود را به 150 ناحیه مختلف در جهان گسترش دهد. گروپان در سال 2010، 35/1 میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد. در همین سال یاهو با پیشنهاد سه میلیارددلاری سعی در خرید گروپان کرد بعد از آن هم گوگل پیشنهاد 3/5 میلیارد دلاری به گروپان داد که هیچ کدام موفق به خرید این کمپانی نشدند. موفقیت گروپان تا حدی بود که در مقاله‌ای در وال‌استریت‌ژورنال و فوربس عنوان شد «گروپان با سرعتی در حال پیشرفت است که سریع‌تر از هر کسب و کار دیگری یک میلیارد دلار فروش خواهد داشت». البته به دلیل اشکالات مدل کسب و کار گروپان از سال 2011 انتقادهای زیادی به این کمپانی وارد شد و سهام آن سیر نزولی در پیش گرفت.
با شکل‌گیری بسترهای لازم در ایران مانند رشد سرعت و ضریب نفوذ اینترنت و جلب اعتماد به تجارت الکترونیک، شرکت‌هایی با مدل کسب و کار گروپان وارد عرصه شدند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سایت‌های نت برگ و تخفیفان اشاره کرد. این سایت‌ها در سال‌های اخیر به طور چشمگیری در بین مردم و البته در شهرهای بزرگ مشهور شده‌اند و خدمات و کالاها را با تخفیف‌های جذابی به مردم عرضه می‌کنند. سایت‌های تخفیف گروهی سوای کمک به مشتریان برای خرید کالا و خدمات با نرخ‌هایی بسیار پایین‌تر از حد معمول به کسب و کارهای محلی نیز کمک شایانی کرده است به طوری که بسیاری از آنها توانسته‌اند به وسیله این بستر تعداد بسیار زیادی مشتری جذب و نام خود را در بین مردم مطرح کنند، کاری که شاید بدون وجود این بستر بسیار سخت و حتی غیرممکن بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها