شناسه خبر : 5290 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به سیر تکاملی خرید گروهی

قدرت خرید جمعی

خرید گروهی «Group buying»، نامی است که شاید با آن آشنا باشید یا حتی بدون آشنایی با مفهوم آن در زندگی روزمره از آن استفاده کرده باشید. در خرید گروهی، کالاها یا خدمات با قیمتی بسیار پایین‌تر در اختیار خریداران قرار می‌گیرد البته با این شرط که حداقل تعداد معینی از خریداران اقدام به خرید این خدمات یا کالاها کنند.

خرید گروهی «Group buying»، نامی است که شاید با آن آشنا باشید یا حتی بدون آشنایی با مفهوم آن در زندگی روزمره از آن استفاده کرده باشید. در خرید گروهی، کالاها یا خدمات با قیمتی بسیار پایین‌تر در اختیار خریداران قرار می‌گیرد البته با این شرط که حداقل تعداد معینی از خریداران اقدام به خرید این خدمات یا کالاها کنند.

مدل کسب و کار خرید گروهی
اگر مشترکان یک سایت تخفیف، جذب پیشنهاد داده‌شده شوند، اطلاعات پرداخت خود را وارد کرده و صبر می‌کنند. زمانی که تعداد معینی از مشترکان برای خرید این پیشنهاد اقدام کنند، پیشنهاد نهایی شده و رسید یا کوپن پیشنهاد برای کاربر ارسال می‌شود. فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و دیگر فروشندگان که با این‌گونه از سایت‌ها همکاری می‌کنند باید قیمت‌های پیشنهادی خود را به مقدار بسیار زیادی بکاهند. با این کار می‌توانند به گروه بزرگی از خریداران به صورت آنی دسترسی پیدا کنند. بازار خرید گروهی آنلاین در جهان به صورت پراکنده به وسیله سایت‌های کوچک پراکنده شده است. ورود به این مدل موانع اندکی دارد و خریداران و کسب و کارهای بسیاری در سراسر جهان به این مدل تمایل نشان داده‌اند. تنها در سال 2010، 500 سایت خرید گروهی در جهان فعالیت می‌کردند.

چین
ریشه خرید گروهی به صورت خودگردان به چین می‌رسد، که با نام توانگو «tuángòu» به معنای خرید گروهی شناخته می‌شود. در چین عده‌ای برای افزایش قدرت خرید خود از استراتژی خرید گروهی استفاده می‌کنند. در این روش افرادی که با یکدیگر آشنایی ندارند یا حتی در مواردی با یکدیگر دوست باشند در فضای اینترنتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و با تشکیل گروهی برای خرید کالا یا خدمات خاص با تولیدکننده یا فروشنده عمده وارد مذاکره می‌شوند تا بتوانند با خرید گروهی کالا یا خدمات مورد نظر خود را با تخفیف زیاد خریداری کنند. بدین‌ترتیب دست واسط‌های دیگر از این چرخه کم شده و مشتریان می‌توانند کالا یا خدمات مورد نظر خود را به قیمتی بسیار ارزان‌تر خریداری کنند و فروشندگان هم می‌توانند حجم بالایی از کالا یا خدمات خود را به فروش برسانند. خرید گروهی سنتی است که سال‌هاست در چین برای دادوستد در جریان است. این روش در چین به خریداران کمک می‌کند از کیفیت کالا یا خدمات خریداری‌شده اطمینان حاصل کنند زیرا اگر به صورت فردی از یک تولیدکننده کالا یا ارائه‌دهنده خدمات اقدام به خرید کنند نمی‌توانند از کیفیت آن اطمینان حاصل کنند اما در خرید گروهی کسب و کار به دلیل داشتن مشتریان متصل به هم مجبور به ارائه کالا یا خدمات با کیفیت مطلوب خواهند شد.

اروپا و آمریکای شمالی
از لحاظ تاریخی، گروه‌های غیررسمی مانند تعاونی‌ها تشکیل شدند تا بتوانند کالاها را از فروشندگان عمده با تخفیف بالا خریداری کنند. ریشه اولین سازمان خرید گروهی به سال 1910 در فضای بهداشت و سلامت برمی‌گردد. این گروه توسط اداره بیمارستان نیویورک تاسیس شد زیرا بیمارستان‌ها محصولات گسترده‌ای را در تعداد بالا خریداری می‌کردند. در طول زمان مدل ارگان خرید گروهی در محیط بهداشت و سلامت بسیار مشهور شد. تعداد این ارگان‌ها در دهه 70 در آمریکا به 40 عدد، در دهه 80 به 100 عدد و در سال 2011 تعداد آنها به 600 عدد در آمریکا رسید که به نحوی در خرید گروهی در حوزه بهداشت و سلامت فعالیت داشتند.
از تاسیس اولین ارگان در سال 1910 تا به حال، خرید گروهی به نواحی دیگر هم مانند صنایع غذایی و آشامیدنی، صنایع تولیدی، صنایع کشاورزی و دولت فدرال هم رسوخ کرد که به وسیله آن مواد اولیه و منابع را با تخفیف‌های بالا خریداری می‌کردند.
در حالی که بسیاری از کمپانی‌ها درون صنایع خود می‌توانستند خریدهای خود را تجمیع کنند اما افراد به طور تاریخی پلت‌فرمی در اختیار نداشتند تا بتوانند خود را به نحوی سازماندهی و خرید گروهی را انجام دهند. با ورود اینترنت به زندگی افراد، این رویه نیز تغییر کرد و با تشکیل گروه‌ها در چت‌روم‌ها و بوردهای پیام‌رسانی و درنهایت در انتهای قرن بیستم، با ظهور کمپانی‌های فعال در زمینه خرید گروهی، مردم عادی نیز توانستند از این نوع مکانیسم خرید استفاده کنند و از فواید آن بهره‌مند شوند.
در سال 2000 با حمایت مایکروسافت، پل‌ آلن یکی از بنیانگذاران مایکروسافت یک استارت‌آپ تجارت الکترونیک با نام مرکاتا «Mercata» را راه‌اندازی کرد. این وب‌سایت پیشنهادهای خرید لوازم الکترونیکی پیشرفته را به خریداران آنلاین ارائه می‌کرد. خریداران آنلاین به طور جداگانه برای خرید یک کالا ثبت‌نام می‌کردند و هرچه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بیشتر می‌شد تخفیف کالای مورد نظر هم افزایش می‌یافت. اما این سایت در سال 2001 بسته شد زیرا نمی‌توانست با سایت‌هایی مانند آمازون رقابت کند.
توسعه‌های اخیر در خرید گروهی باعث افزایش این پدیده در اروپا و آمریکای شمالی شده است. در حالی که استراتژی اجرای این پدیده در چین به‌صورت خودگردان ساماندهی و اجرا شد اما بیشتر خریدهای گروهی در اروپا و آمریکا توسط واسط‌ها پیاده‌سازی شد. خریداران مشتاق اغلب با وارد کردن اطلاعات کارت‌های اعتباری خود اقدام به خرید می‌کنند (تنها زمانی که تعداد معینی از خریداران اقدام به خرید کنند، پول از حساب کاربران برداشته خواهد شد). بیشتر این واسط‌ها تقریباً به طور کامل، تا 50 درصد از قیمت پیشنهادی را با ارائه‌دهنده کالا یا خدمات شریک می‌شوند. به دلیل نوع مدل کسب و کار، خرید گروهی در این مناطق بیشتر محدود به ارائه خدمات فیزیکی شده است و با استراتژی اصلی آن در چین تفاوت دارد. این گونه از واسط‌ها با مدل‌های کسب و کار تقریباً یکسان بیشتر در اروپا و انگلستان پدیدار شدند. مهم‌ترین ویژگی این گونه واسط‌ها جهت‌دهی پیشنهادها به سمت بازار محلی و وابستگی به شهرهاست.

مزایا و معایب خرید گروهی
این امر غیرقابل انکار است که خرید گروهی باعث شده است تا میلیاردها دلار برای مشتریان و کسب و کارهای محلی صرفه‌جویی شود. این شیوه باعث شده است تولیدکنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات و مشتریان به یکدیگر متصل شوند و همگی در این ارتباط ذی‌نفع باشند. اول از همه، مشتریان هستند که بیشترین سود را می‌برند، که می‌توانند به طور میانگین بین 30 تا 70 درصد تخفیف دریافت کنند. از طرف دیگر کسب و کارهایی وجود دارند که در زمان‌هایی از روز یا در سال مشتریا‌ن‌شان کم می‌شوند اما باید چه با مشتری چه بدون مشتری، هزینه‌های تقریباً یکسانی را پرداخت کنند. این گونه از کسب و کارها به راحتی با استفاده از این روش می‌توانند، ساعات یا روزهای خالی خود را پر کنند. بعضی از کسب و کارهای دیگر نیز با استفاده از تخفیف می‌توانند با استفاده از حساسیت مشتری به تخفیف، توجه مشتریان را به پیشنهادهای خود جلب کنند و آگاهی از برند و تعداد فروش را افزایش دهند. حتی بعضی از فروشگاه‌ها می‌توانند انبارهای خود را که حاوی مواد فاسد‌شدنی طی چند روز آینده است با تخفیف‌های خوب خالی کنند. در واقع تنها امیدی که به خالی کردن انبارهای خود دارند هجوم یکباره مشتریان در بازه زمانی بسیار کوتاه است.
اما این مدل مشکلاتی را هم در پی دارد. این روش مشتریان را به تخفیف عادت می‌دهد و آنها را مشتری دائمی کسب و کار نمی‌کند زیرا هدف کسب و کار داشتن مشتری ثابت است. به علاوه کسب و کار باید 30 تا 50 درصد از درآمد حاصل از فروش با تخفیف بالای خود را با واسط شریک شود و در نتیجه سود بسیار کمی به ارائه‌دهنده کالا و خدمات می‌رسد. مورد دیگر این است که کالا و خدمات با‌کیفیت قیمتش بالاتر است و زمانی که این‌گونه از کالا و خدمات با تخفیف بسیار بالا عرضه می‌شوند، مشتری ارزش واقعی آن را درک نخواهد کرد و در انتها ممکن است به آگاهی از برند و تعداد مشتری ثابت یک کسب و کار آسیب وارد کند. باید به این نکته هم توجه داشت که خیل عظیم مشتری‌ها، فشار زیادی به کارکنان وارد می‌کند و ممکن است کسب و کار نتواند خدمات مورد قبولی را به دلیل ازدحام مشتری ارائه کند و باعث نارضایتی مشتری شود و کسب وکار مشتری‌های بالقوه خود را از دست دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها