شناسه خبر : 9732 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نوسانات بازارها به تصمیمات بانک مرکزی آمریکا و ژاپن گره خورد

چشم‌انتظار فدرال‌رزرو

مهم‌ترین رویداد در هفته گذشته، تصمیم‌های بانک مرکزی ژاپن و آمریکا در خصوص تغییرات سیاست پولی بود. بر این اساس بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره خود را بدون تغییر در سطح منفی ۱ / ۰درصدی نگه داشت و با این اقدام، چشم‌انداز بازارها به خصوص در بازار سهام اندکی بهبود یافت.

المیرا ابوالفتحی / مجید حیدری

مهم‌ترین رویداد در هفته گذشته، تصمیم‌های بانک مرکزی ژاپن و آمریکا در خصوص تغییرات سیاست پولی بود. بر این اساس بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره خود را بدون تغییر در سطح منفی 1 /0درصدی نگه داشت و با این اقدام، چشم‌انداز بازارها به خصوص در بازار سهام اندکی بهبود یافت. پس از اعلام نتایج جلسه بانک مرکزی ژاپن، تمام نگاه‌ها به خروجی جلسه فدرال‌رزرو آمریکا دوخته شد، البته احتمال افزایش نرخ بهره در ماه جاری بسیار کمتر از ماه آینده است.

اصرار ونزوئلا بر توافق نفتی
در روزهایی که اقتصاد ونزوئلا با چالش‌های قابل توجهی روبه‌رو است و تا مرز فروپاشی جلو رفته، مسوولان این کشورها بیشتر به دنبال حصول توافق نفتی هستند تا با کنترل عرضه و رشد قیمت‌های نفتی بتوانند بخشی از مشکلات اقتصادی را با درآمدهای نفتی کنترل کنند.
به گزارش بانک مرکزی، در دوشنبه هفته گذشته، اظهارنظر رئیس‌جمهوری ونزوئلا مبنی بر تقویت احتمال توافق تولیدکنندگان عمده نفت عضو و غیرعضو اوپک پیرامون توقف روند افزایش تولید، بروز تنش در لیبی و مختل شدن عملیات ازسرگیری صادرات نفت این کشور سبب شد قیمت‌های نفت یک درصد رشد کند. علاوه بر این تضعیف دلار و تقویت بازار سهام وال‌استریت از دیگر عوامل تقویت‌کننده بازار نفت در این روز بودند.
به گزارش رویترز، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در این روز گفت: توافق بر سر محدود کردن تولید به منظور تثبیت بازار نفت ممکن است در ماه جاری اعلام شود. اقتصاد ونزوئلا به دلیل تداوم مازاد عرضه و افت قیمت نفت طی دو سال گذشته به شدت متضرر شده است.
اریک اسپونر، تحلیلگر بازار نفت در موسسه سی‌ام‌سی مارکتس در این خصوص تاکید کرد: افزایش قیمت‌های مقطعی در هفته قبل واکنشی به اظهارات رئیس‌جمهور ونزوئلا در مورد توافق احتمالی بر سر تولید نفت است. او افزود، اختلال در بارگیری نفت در لیبی نیز موجب تقویت بازار شده است. ناتوانی (لیبی) در بارگیری اولین محموله نفت خود (پس از درگیری‌های داخلی) یادآور این مساله است که افزایش تولید نفت لیبی احتمالاً دشوار خواهد بود. درگیری‌ها در لیبی مانع از بارگیری اولین محموله نفتی این کشور از بندر راس لانوف در طی نزدیک به دو سال گذشته شده و در عین حال نگرانی‌ها از درگیری‌های جدید بر سر منابع نفتی این کشور را افزایش داده است. نگرانی‌ها از بازگشت نفت لیبی به بازار نفت موجب شده بود که قیمت نفت برنت و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا در روز جمعه دو هفته قبل به پایین‌ترین رقم‌ها در چند هفته اخیر برسد.

اثر افزایش کاهش ذخایر آمریکا
در روز سه‌شنبه، بهای نفت برنت و آمریکا در معاملات متغیر ساعات اولیه و قبل از مذاکرات غیررسمی کشورهای تولیدکننده عمده نفت عضو و غیرعضو اوپک در 26 تا 28 سپتامبر، به پایین‌ترین سطح در شش هفته اخیر افت داشت. اما در ادامه روز سه‌شنبه، گمانه‌زنی برای آغاز برنامه فعالیت خط لوله اصلی انتقال بنزین آمریکا و سپس انتشار گزارش موسسه نفت آمریکا مبنی بر کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا به میزان 5 /7 میلیون بشکه در هفته منتهی به 16 سپتامبر (سومین هفت افت غیرمنتظره در موجودی این کالا) موجب شد تا بهای نفت خام در ادامه روز تقویت شود. تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرده بودند، ذخایر نفت خام آمریکا 4 /3 میلیون بشکه رشد داشته باشد.
روز سه‌شنبه هفته گذشته، محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک پیش‌بینی کرد که توافق بالقوه توقف افزایش تولید نفت عرضه‌کنندگان عمده نفت عضو و غیرعضو اوپک به مدت بیش از یک سال (بیش از زمان پیش‌بینی‌شده قبلی) استمرار خواهد داشت که می‌توان این موضوع را نیز یک سیگنال افزایشی در خصوص قیمت نفت عنوان کرد. بارکیندو همچنین گفت، وزرای نفت کشورهای عضو اوپک «بسیار سخت» دارند کار می‌کنند تا در آستانه نشست الجزایر که با حضور روسیه، تولیدکننده غیر عضو اوپک برگزار خواهد شد، به توافقی غیررسمی در مورد تثبیت بازار دست پیدا کنند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قرار است روز 28 سپتامبر در الجزایر نشستی غیررسمی تشکیل دهد. بارکیندو احتمال دستیابی به توافقی بر سر فریز نفتی در این نشست را کاهش داده و گفته، این نشست تنها یک مشورت بین اعضا خواهد بود. با وجود این، قیمت نفت در ماه گذشته و بعد از مطرح‌شدن احتمال احیای بحث فریز نفتی در نشست الجزایر افزایش یافت. تلاش قبلی کشورهای تولیدکننده نفت برای فریز تولید در ماه آوریل شکست خورده است. بهای نفت در روز چهارشنبه، با رشد دو‌درصدی مواجه شد. پس از آنکه افت قابل توجهی در ذخایر نفت خام آمریکا رخ داد و همچنین کارگران خدمات نفتی در نروژ، تهدید به اعتصاب در دریای شمال کردند. بهای هر بشکه نفت خام برنت در عصر روز چهارشنبه به وقت تهران 46 دلار معامله می‌شد و قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت حدود 44 دلار در هر بشکه گزارش شد.

تلاش برای تضعیف ین
انتظار خنثی بودن سیاست‌های بانک مرکزی برای تضعیف ین در هفته گذشته و احتمال خودداری فدرال‌رزرو از افزایش نرخ بهره آمریکا باعث شد که در روز دوشنبه هفته قبل شاخص دلار با 3 /0 درصد کاهش نسبت به روز قبل به 822 /95 واحد برسد. در پایان روز دوشنبه، نرخ یورو در برابر دلار 22 /0 درصد تقویت شد. نرخ دلار نیوزیلند و استرالیا در برابر دلار آمریکا به دلیل رشد بهای نفت خام نیز افزایش یافت. بنابراین نرخ دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا در ابتدای معاملات به بیش از بالاترین سطح یک هفته اخیر رسید و در نهایت با 69 /0 درصد رشد به کار خود خاتمه داد. در روز سه‌شنبه احتیاط سرمایه‌گذاران قبل از اعلام نتایج نشست‌های سیاستی بانک مرکزی ژاپن و فدرال‌رزرو منجر به محدود شدن حجم معاملات ارزی شد. در نتیجه شاخص دلار با 15 /0 درصد تقویت نسبت به روز قبل، عدد 99 /95 را ثبت کرد. به گزارش بانک مرکزی، روز سه‌شنبه، بیشترین تقویت دلار ناشی از فروش پوند انگلیس از سوی سرمایه‌گذاران بود که در نهایت موجب شد نرخ پوند انگلیس در مقابل دلار 4 /0 درصد تضعیف شود. در معاملات اولیه این روز، نرخ ین در برابر دلار به بالاترین سطح یک هفته اخیر رسید و در نهایت با 1 /0 درصد تقویت به کار خود پایان داد. با وجود تلاش بانک مرکزی ژاپن برای تضعیف ارزش ین در برابر دلار طی 12 ماه گذشته، حدود 20 درصد افزایش یافته است.

رشد محتاط طلا
در هفته گذشته روند طلا تقریباً صعودی بوده و مجموع اتفاقات رخ داده در این بازار باعث شد که بهای اونس طی هفته حدود 10 تا 15 دلار افزایش یابد و (در عصر چهارشنبه) در میانه کانال 1320 دلاری نوسان کند. در روز دوشنبه، به دلیل تضعیف شاخص دلار، بهای نقد طلا و قراردادهای آتی طلای آمریکا به ترتیب 3 /0 درصد و 6 /0 درصد افزایش یافت. اما نگرانی قبل از برگزاری نشست سیاست پولی فدرال‌رزرو و افزایش بازده خزانه دولتی آمریکا، مانع از افزایش بیشتر بهای طلا شد. انتظار می‌رود، با بازگشت سرمایه‌گذاران چینی پس از برگزاری جشنواره در اواسط پاییز، بهای طلا از میانگین متحرک 100روزه به عنوان سطح قوی حمایت تکنیکی، تقویت شود. سه‌شنبه روز نسبتاً باثباتی برای فلزهای گرانبها بود. با توجه به اینکه در این روز معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار در انتظار خروجی جلسات بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن نشسته بودند، بازارهای طلا و نقره تغییرات چندانی را تجربه نکردند. اونس طلا که در پایان روز دوشنبه قیمت پایانی 1314 دلار را داشت، در پایان روز سه‌شنبه با اندکی افزایش روی قیمت 1315 دلار ایستاد. همچنین هر اونس نقره روز سه‌شنبه را با قیمت 2 /19 دلار شروع کرد و با قیمت 18 /19 به پایان رسانید.

نرخ بهره ژاپنی منفی ماند
به گزارش دنیای اقتصاد، بانک مرکزی ژاپن برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های پولی جدید خود، روز سه‌شنبه جلسه‌ای را ترتیب داد. این بانک صبح روز چهارشنبه تصمیمات اتخاذی را اعلام کرد. بر اساس بیانیه این بانک، نرخ بهره در ژاپن بدون تغییر و در نرخ منفی 1 /0 نگه داشته خواهد شد. بر این اساس و با ثابت ماندن نرخ بهره در ژاپن، چشم‌انداز بازارها به خصوص بازارهای سهام، اندکی بهبود یافت. معرفی کنترل منحنی بازده، حذف دامنه وسیعی از سررسیدهای اوراق قرضه خریداری شده توسط دولت و تعدیل در پایه پولی هدف‌گذاری‌شده از دیگر نکات این بیانیه بود. بر اساس برنامه کنترل منحنی بازده، بازدهی بلندمدت در نرخ صفر درصد نگه داشته خواهد شد، و رشد پایه پولی تا تثبیت نرخ تورم تا بالای دو درصد ادامه می‌یابد.
بعد از اعلام نتایج جلسه بانک مرکزی ژاپن، بازارهای جهانی به سرعت به آن واکنش نشان دادند. شاخص‌ها در بازارهای سهام، در صبح روز چهارشنبه و بعد از انتشار نتایج جلسه بانک مرکزی ژاپن، عددهای بالاتری را ثبت کردند. برای مثال شاخص سهام ژاپن، نیکی، بعد از این بیانیه با 9 /1 درصد رشد بسته شد. همچنین بعد از اینکه سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نرخ تورم در این کشور از طریق سیاست‌های جدید بانک مرکزی مردد شدند، ارزش ین ژاپن اندکی کاهش یافت. پس از اعلام نتایج جلسه بانک مرکزی ژاپن، تمام نگاه‌ها به خروجی جلسه چهارشنبه‌شب کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو دوخته شده است. بیانیه‌های منتشره طی ماه گذشته از سوی مقامات ارشد بانک مرکزی آمریکا، موجب ایجاد گمانه‌زنی در بازارهای مالی و کالاها شده است. بر اساس گزارش سایت اینوستینگ، احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه روز چهارشنبه 15 درصد، و احتمال افزایش نرخ در ماه دسامبر 60 درصد برآورد می‌شود.

درجا زدن شاخص بورس
شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته روزهای پرتلاطمی را سپری کرد به‌طوری که در اولین روز کاری هفته پیش با کاهش 340 واحدی روبه‌رو شد اما در روزهای بعدی هفته با رشد ملایم توانست به محدوده هفته قبل بازگردد. بدین ترتیب شاخص کل بورس تهران بدون تغییر نسبت به هفته قبل در 76 هزار و 450 واحد باقی ماند. اما شاخص کل فرابورس عملکرد بهتری داشت و با رشد هفتگی دودرصدی به رقم 816 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته گذشته رشد 2 /1‌درصدی را ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن برخلاف شاخص کل بورس که از ابتدای سال تاکنون زیان 8 /5‌درصدی را ثبت کرده است، رشد 7 /8‌درصدی داشته است. این رشد حاکی از حرکت سهامداران به سمت نمادهای کوچک بازار از ابتدای سال تاکنون است. در هفته گذشته، گروه قند و شکر با رشد 3 /6‌درصدی بهترین عملکرد و گروه انبوه‌سازی با افت 2 /2‌درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را در میان صنایع داشته‌اند. در گروه قند و شکر؛ قند شیروان در 15 روز اخیر رشد 47‌درصدی داشت. همچنین در روز پایانی هفته اغلب نمادهای قندی با صف خرید بسته شدند. کارشناسان عوامل متعددی را سبب رشد چشمگیر این صنعت می‌دانند؛ از جمله این موارد، افزایش قیمت جهانی شکر در ماه‌های اخیر است که بر قیمت‌های داخلی نیز اثرگذار بوده است. از سوی دیگر خبر پرداخت بدهی‌های دولت به کارخانه‌های قندی از سوی وزیر جهاد کشاورزی عامل دیگر اثرگذار بر افزایش تقاضا برای این گروه عنوان شده است. هر چند تحلیلگران معتقدند بخش عمده پولی که کارخانه‌های قندی از دولت دریافت خواهند کرد صرف تسویه بدهی‌های این صنعت به کشاورزان خواهد شد و به دلیل زیان انباشته برخی شرکت‌های حاضر در این گروه، احتمال شکل‌گیری تحول در این گروه اندک است. در گروه فلزات اساسی، ذوب‌آهن اصفهان به دلیل نزدیک شدن به بهره‌برداری از پروژه تولید ریل در هفته اخیر مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته و رشد 10‌درصدی داشته است.

تازه‌وارد فرابورسی
شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان در آخرین روز هفته گذشته، به عنوان دومین شرکت گروه زراعت (بعد از تلیسه)، برای اولین بار در بازار فرابورس تهران با قیمت 250 تومان به ازای هر سهم عرضه شد. سرمایه شرکت گلدشت نمونه اصفهان هم‌اکنون 200 میلیون سهم به ارزش اسمی 100 تومان است. این شرکت در فصل بهار 53 ریال /سهم، سود محقق کرد. علاوه بر این در اولین پیش‌بینی خود، سود سال مالی 95 را برای هر سهم 482 ریال برآورد کرده که نسبت به سود محقق‌شده سال قبل، 54 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی تحقق چهار میلیارد تومان سود حاصل از فروش دارایی‌های ثابت، عامل اصلی پیش‌بینی رشد سود بوده است. شیر مهم‌ترین محصول این شرکت به شمار می‌رود.
همان‌طور که در هفته‌های گذشته نیز اشاره شد، مجمع عمده بانک‌ها به دلیل عدم توافق با بانک مرکزی بر سر نحوه ارائه صورت‌های مالی با تعویق همراه بوده است. اما در هفته گذشته بانک ملت پس از تنفس طولانی مجمع، سهامداران را به دو مجمع عمومی عادی سالانه به طور فوق‌العاده و مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی در تاریخ 8 مهر دعوت کرده است. این گروه در هفته گذشته افت 3 /0‌درصدی را ثبت کرده است.
در هفته گذشته گروه محصولات غذایی به جز قند و شکر به‌رغم کاهش یک‌درصدی شاخص، با استقبال همراه بود. از دلایل اقبال به این گروه به ویژه شرکت‌های لبنیاتی می‌توان به افزایش نرخ شیر خام توسط دولت اشاره کرد. پس از آنکه دولت نرخ شیر خام را افزایش داد، انتظار می‌رفت که به زودی شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی نیز مجوز افزایش نرخ اخذ کنند. طبیعی است که دولت برای بهبود شرایط تولیدکنندگان لبنیات اقدام به صدور مجوز افزایش نرخ کند. چرا که دولت چندی پیش قیمت نهاده‌های تولید این صنعت را افزایش داده بود. البته هنوز خبری از اعلام رسمی افزایش نرخ فروش محصولات لبنی نیست، اما بازار سهام به استقبال این خبر رفته است. از سوی دیگر، خبرها حاکی از افزایش صادرات محصولات لبنی است. به گفته معاون امور تولیدات دامی و وزارت جهاد کشاورزی، دولت 200 میلیارد تومان یارانه به صورت مشوق صادراتی برای صادرکنندگان محصولات لبنی اختصاص داده است. در پنج ماه اول امسال بیش از 298 هزار تن محصولات لبنی به روسیه و دیگر کشورهای منطقه صادر شده و زمینه صادرات محموله هزار تنی شیرخشک و انواع پنیر نیز فراهم می‌شود تا از این پس محصولات به صورت انبوه صادر شود. پیش‌بینی ‌شده صادرات محصولات لبنی در سال زراعی 95 تا 96 به بیش از 600 هزار تن برسد.
شاخص صنعت سیمان در هفته گذشته با افت اندک 4 /0‌درصدی همراه بود. این صنعت از ابتدای سال زیان 11‌درصدی را ثبت کرده است. از عواملی که سبب افت قیمت سهام‌ این گروه شده است می‌توان به حقوق بالای کارگران کارخانه، از دست دادن بازار صادرات عراق به دلیل تحرکات داعش و رکود در بخش ساختمان اشاره کرد. با وجود این در هفته گذشته، دبیر انجمن صنفی سیمان اعلام کرد که تا 15‌ مهرماه تخفیف فروش تمامی کارخانه‌ها حذف خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد که تخفیف 30‌درصدی نسبت به قیمت‌های مصوب سال 1393، با کاهش روبه‌رو بوده و به حدود 12 درصد رسیده است.

دو خبر در خودروسازی
در هفته آخر شهریورماه، دو خبر از قراردادهای مهم گروه خودروسازان منتشر شد. اولین خبر را خبرگزاری شلانژ فرانسه منتشر کرد که از قرارداد قطعی سایپا و سیتروئن تا 15 مهرماه خبر داد. بر اساس برآوردهای کارشناسی، سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه 300 میلیون یورو برآورد شده که سهم هر یک از طرفین معامله 50 درصد خواهد بود. همچنین اولین محصول احتمالاً اواخر سال 2017 تولید شده و با رشد تولید تا سال 2021 کل تولیدات، سالانه به 150 هزار دستگاه خواهد رسید. به گفته مدیرعامل گروه سایپا، در ابتدا 40 درصد قطعات از داخل تامین شده و ظرف سه سال به 70 درصد خواهد رسید. همچنین 30 درصد از محصولات در شبکه جهانی سیتروئن به فروش خواهد رسید. در ادامه قراردادهای خودروسازان، مدیرعامل کرمان موتور از امضای قرارداد با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی به منظور تولید خودروهای این شرکت کره‌ای در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خبر داده است. به گفته وی، تولید دو محصول آی20 و آی10 از ابتدای زمستان آغاز خواهد شد. گروه خودرو و ساخت قطعات در هفته اخیر 6 /1 درصد رشد داشته‌اند و همچنان بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع به خود اختصاص داده‌اند.

افت هفتگی نفتی‌ها
گروه فرآورده‌های نفتی در هفته گذشته با افت 6 /0‌درصدی مواجه بوده است. البته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بیان کرد که با بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس، نیمه دوم امسال شاهد افزایش سه میلیون لیتری تولید بنزین در کشور خواهیم بود تا کل تولیدات روزانه کشور به 67 میلیون لیتر برسد. در گروه حمل‌ونقل، شرکت حمل‌ونقل توکا در شفاف‌سازی از تعدیل منفی سود به‌رغم فروش بخشی از سهام توکا ریل خبر داد. «حتوکا» در این اطلاعیه اعلام کرد که با توجه به فروش تعداد 15 میلیون سهم توریل به نرخ 2250 ریال و با توجه به بهای تمام‌شده مبلغ 15 میلیارد ریال، این شرکت با تعدیل مثبت 19‌درصدی از بخش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری مواجه می‌شود. اما با توجه به عملکرد شش‌ماهه سال 95 و پیش‌بینی عملکرد نیمه دوم سال 1395 از بابت قراردادهای این شرکت تعدیل منفی 19‌درصدی را می‌طلبد؛ بنابراین پیش‌بینی سود هر سهم پس از کسر مالیات از مبلغ 295 ریال به مبلغ 287 ریال کاهش می‌یابد.
همچنین در این اطلاعیه شرکت تاکید کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای فروش مابقی سهام توریل ندارد. شاخص این صنعت در هفته گذشته با کاهش 5 /0‌درصدی روبه‌رو بوده است.

افزایش یک سطحی نرخ ارز
در هفته گذشته بازار ارز، شاهد افزایش یک سطحی در شاخص بازار بود. بهای نرخ ارز در آخرین روز شهریورماه، با رشد سه‌تومانی نسبت به روز قبل به 3567 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم، کاهش حجم ارز موجود در بازار و بالا بودن قیمت در معاملات آتی (امروزی و فردایی) از جمله عواملی بودند که در رشد دلار موثر بودند.
در آخرین روز تابستان بهای سکه نیز با هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. رشد قیمت سکه در حالی رخ داد که این فلز گرانبها به دلیل رشد بهای اونس و دلار، پتانسیل افزایش قیمت بیشتری داشت. فعالان انتظار دارند که این افزایش در روزهای آتی نیز تداوم داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها