شناسه خبر : 9137 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به چند پرونده مشهور فساد در قراردادهای نفتی دنیا

گینه استوایی: در سال 2003 میلادی، مجلس سنای ایالات متحده در گزارشی به افشای پرداخت سوال‌برانگیز میلیون‌ها دلار به اقوام و دوستان تئودور اوبیانگ، رئیس‌جمهور گینه استوایی پرداخت. بر اساس این گزارش، پرداخت‌های فوق با هدف افزایش درآمدهای نفتی شرکت‌ها و با استفاده از نفوذ در بخش‌های قانونگذاری و ناظر انجام شده است (لس‌آنجلس تایمز، 15 جولای 2004).

قزاقستان: در سال 2003 میلادی جیمز گیفن، مشاور تجاری شرکت‌های آمریکایی به دلیل پرداخت 78 میلیون دلار از سوی شرکت نفتی موبیل و چند شرکت نفتی غربی دیگر به مدیران صنعت نفت قزاقستان دستگیر شد. گفته می‌شود این مبالغ برای تسهیل حضور در صنایع نفت قزاقستان پرداخت شده است (نیویورک‌تایمز، 23 دسامبر 2007).

کشورهای آفریقایی: در سال 2003 میلادی، یکی از مدیران ارشد شرکت فرانسوی الف به پنج سال زندان به دلیل مشارکت در فساد اقتصادی محکوم شد. در این پرونده اسامی 37 متهم دیگر که در مجموع 350 میلیون یورو به مدیران دولتی کشورهای آنگولا، کامرون، کنگو برازاویل و گابن پرداخت کرده بودند به چشم می‌خورد (گاردین، 13 نوامبر 2003).

ایران: در سال 2004 میلادی، شرکت نروژی نفتی استات‌ اویل به جرم پرداخت رشوه به مدیران ارشد تصمیم‌گیرنده در صنعت نفت ایران به 9/2 میلیون دلار جریمه محکوم شد. ریچارد جان هوبارد مدیر بخش توسعه بین‌المللی استات اویل از متهمان این پرونده بود. گفته می‌شود این شرکت برای تداوم حضور در صنعت نفت ایران به پرداخت‌های غیرقانونی روی آورده است (اسلو آفتنپوستن،12 سپتامبر 2004).

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها