شناسه خبر : 8540 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایتالیا و فرانسه، پل‌های آشتی اروپا با ایران

سفر سفید

دوشنبه پنجم بهمن‌ماه امسال، اولین سفر بالاترین مقام اجرایی ایران به اروپا بود. حسن روحانی به همراه یک هیات اقتصادی این سفر را از ایتالیا شروع کرد و سپس با سفر به فرانسه به اتمام رساند.

دوشنبه پنجم بهمن‌ماه امسال، اولین سفر بالاترین مقام اجرایی ایران به اروپا بود. حسن روحانی به همراه یک هیات اقتصادی این سفر را از ایتالیا شروع کرد و سپس با سفر به فرانسه به اتمام رساند. نشست‌‌های مکرر با مقامات متعدد دولتی و بخش خصوصی،‌ انعقاد سندهای همکاری متعدد با این دو کشور و دیدارهای مهم سیاسی و اقتصادی از جمله اتفاقات در این سفر بود. اما ایتالیا و فرانسه چه اهمیت سیاسی برای ایران می‌توانند داشته باشند؟ آیا حضور رئیس‌جمهور ایران در این دو کشور تنها محدود به ارتباطات سیاسی با این دو کشور می‌شود؟ یا اینکه ایران می‌تواند به افزایش تعاملاتش در اروپا به واسطه این سفر بیشتر امیدوار باشد؟ از سوی دیگر این سفر رئیس‌جمهور ایران چه ویژگی‌های خاصی داشته است؟
شاید در این مورد بتوان به سنت‌شکنی او در زمینه توجه به بخش خصوصی اشاره کرد که این بار در هیات همراه خود اجازه داد رئیس پارلمان بخش خصوصی به همراه یک هیات اقتصادی نه‌تنها حاضر بلکه در برخی مذاکرات چانه‌زنی و مواضع خود را بیان کنند. همین اتفاق چه پیام‌هایی برای اقتصاد و بخش خصوصی کشور می‌تواند داشته باشد؟ آیا تفاوت این سفر هیات ایرانی به کشورهای خارجی در همین یک مورد خلاصه می‌شود یا اینکه ویژگی‌های دیگری هم داشته که تا پیش از این در سفرهای خارجی کمتر به آنها پرداخته شده است.
هرچند این سفر انعکاس قابل توجهی در رسانه‌های مختلف داشته اما دامنه سوالات آن، آن قدر وسیع است که بی‌پاسخ ماندن برخی از آنها در روزهای اخیر طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال تجارت‌فردا در پرونده‌های مجزایی به ابعاد مختلف این سفر پرداخته و سعی کرده به سوالات مهم مربوط به این اتفاق دیپلماسی پاسخ دهد. برخی سوالات مانند مشخص شدن آثار این سفر را هم شاید گذر زمان بهتر نشان دهد. با این حال می‌توان بررسی کرد که در مقطع فعلی انتظارات از اتفاقات پس از این سفر چیست، هیات ایرانی در این سفر چقدر موفق عمل کرده، چه قراردادهایی منعقد شده و چه ضمانت‌های اجرایی دارند و سوالات دیگری که کارشناسان در این پرونده‌ها پاسخ داده‌اند.

index:1|width:620|height:394|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها