شناسه خبر : 8536 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها

جمعی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی خود را از پیشنهاد جدید دولت اوباما به ایران در مذاکرات ایران و ۱ + ۵ اعلام کردند.

نگرانی 31 سناتور از پیشنهاد واشنگتن به تهران
نوشت: جمعی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی خود را از پیشنهاد جدید دولت اوباما به ایران در مذاکرات ایران و 1+5 اعلام کردند. این سناتورها نگران هستند که این پیشنهاد باعث شود ایران به راحتی بتواند به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای دست یابد. پیشنهاد جدید به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جلسات خصوصی با حضور کارشناسان آمریکایی در این هفته در نیویورک ارائه شد که بر اساس آن، ایران به‌جای برچیدن و کنار گذاشتن کامل برنامه غنی‌سازی خود تنها به قطع اتصال سانتریفیوژهای مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم اقدام کند. این پیشنهاد می‌تواند به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای که میان ایران و 1+5 قرار است امضا شود، باشد.

روحانی ماه آینده به ریاض می‌رود
نوشت: یک رسانه عربی اعلام کرد دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان، زمینه سفر احتمالی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ریاض را فراهم می‌کند. روزنامه الجمهوریه با اشاره به دیدار سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش نوشت: دیدار فیصل و ظریف، زمینه سفر احتمالی روحانی به عربستان را فراهم می‌کند. این روزنامه نوشت: دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان در نیویورک، مقدمات سفر احتمالی حسن روحانی به عربستان در ماه آینده را فراهم می‌کند. ظریف و الفیصل در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند که در این دیدار، وزیر خارجه سعودی، تاکید کرد ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند که همکاری میان آنها به امنیت و ثبات منطقه کمک می‌کند.

آماده توافقیم
نوشت: حسن روحانی در دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به لزوم استفاده همه طرفین از فرصت به وجود آمده در مذاکرات هسته‌ای گفت: گاهی فکر می‌کنند با فشار علیه ایران ما پای میز مذاکره آمده‌ایم، این خطای بزرگی است، زیرا ایران با اراده جدی و به خاطر تامین منافع خود و دیگران وارد مذاکره شد. وی ادامه داد: ما به مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای احترام می‌گذاریم و همچون گذشته در مسیر صلح‌آمیز فعالیت می‌کنیم و در صورتی که حقوق ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد، آماده توافق هستیم. روحانی ابراز امیدواری کرد دبیر کل سازمان ملل به وظایف خود برای به نتیجه رسیدن فرصتی که منجر به توافق برد‌-‌برد می‌شود، عمل کند.

رابطه توافق هسته‌ای و انتخابات مجلس
نوشت: محمد‌جواد ظریف آنقدر نگران آینده مذاکرات است که این بار در آمریکا و در پاسخ به هاله اسفندیاری، از تبعات شکست مذاکرات ابراز نگرانی می‌کند و به او یادآوری می‌کند که اگر مذاکرات شکست بخورد؛ جریان رقیب آنها انتخابات مجلس را خواهد برد! وزیر امور خارجه در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در جواب سوال هاله اسفندیاری، که از ظریف پرسید، لطفاً درباره تاثیر گفت‌وگوها بر مسائل سیاسی داخلی ایران توضیح بفرمایید، اظهار داشت: بی‌تردید، ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. گفتنی است براساس خبرهای رسانه‌های دیگر اظهارات ظریف در این روزنامه تحریف شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها