شناسه خبر : 8415 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زوال قدرت حلقه نامزدی

هدیه‌هایی برای ابراز عشق

طاووس با تبختر راه می‌رود؛ مرغ عشق لانه عاشقانه می‌سازد؛ عنکبوت مگس‌های شکارشده را به عنوان هدیه در تار ابریشمی می‌پیچد.

طاووس با تبختر راه می‌رود؛ مرغ عشق لانه عاشقانه می‌سازد؛ عنکبوت مگس‌های شکارشده را به عنوان هدیه در تار ابریشمی می‌پیچد. این آداب برای ابراز عشق نقش مهمی در آنچه داروین «گزینش جنسی» می‌نامد بازی می‌کند: در حالی‌که عنصر مونث در هر ‌گونه بیشترین هزینه‌های تولیدمثل را متحمل می‌شود، عنصر مذکر از نمایش‌ها و هدیه‌های پرزرق‌وبرق برای نشان دادن «تناسب تولیدمثلی» خود استفاده و مونث از بین آنها انتخاب می‌کند. بشر نیز اغلب از ابزار کریستال کربن استفاده می‌کند. حلقه نامزدی الماس نماد علاقه، ثروت و تعهد مرد است که برای متقاعد کردن زن از تناسب مرد لازم هستند.
این هدیه ویژه را یک آژانس تبلیغاتی برای De Beers (کارتلی که تقریباً تمام الماس‌های جهان را در قرن 20 فروخت) طراحی کرد. این آژانس در دهه 30 میلادی ترویج پیوند بین الماس و ازدواج را شروع کرد. سخت بودن بی‌نظیر الماس نماد تداوم عشق و درخشش آن نماد شور عشق است. طبق تبلیغ شرکت، هزینه هر حلقه برابر با حقوق دو ماه است، که سرمایه‌گذاری خوبی نیز به شمار می‌رود و به گفته فرد تبلیغ‌کننده «الماسی برای همیشه» است.
اکنون، آن وعده در حال محو شدن است. اگرچه احتمالاً تقاضا در طبقه متوسط چین برای مدتی بالا برود، اما به نظر می‌رسد بزرگسالان قرن 21 در کشورهای غربی به داشتن تجربه‌های به یادماندنی بیش از زرق‌وبرق علاقه‌مندند. اکتشاف در مناطق جنگی و فروش الماس برای خرج در راه جنگ تصویر آن را تخریب کرده است. در این میان، کیفیت الماس‌های «مصنوعی» ساخته‌شده در آزمایشگاه برای مصارف صنعتی به اندازه‌ای خوب است که با سنگ‌های گرانبهای استخراج‌شده از دل زمین رقابت می‌کند.
اما تهدید بلندمدت برای درخشش الماس شگفت‌آورتر است: قیمت آنها می‌تواند پایین بیاید. در سال‌های اخیر قانونگذاران (و نیروهای بازار) با محدود کردن سهم جواهرات سایر تولیدکنندگان کارتل De Beers را پایین کشیده‌اند. اکنون این شرکت که مسوول تنها یک‌سوم فروش جهانی است، دیگر نمی‌تواند با انبار کردن جواهرات در زمان کاهش تقاضا، تولید را مدیریت کند. این شرکت هزینه زیادی صرف تبلیغات نمی‌کند، زیرا دیگر سهم بزرگی از سود نمی‌برد. اما ارزش الماس در کمیاب و پنهان بودن آن است که آن را پرهزینه می‌کند. به زبان خودشان، آنها «محصولات وبلن» (‌Veblen)، هستند، که از روی نام اقتصاددان قرن 19 نامگذاری شد: جواهرات کم‌ارزش که شأن اجتماعی می‌آورد و قیمت بالاتر آنها سبب جذب مشتری می‌شود. در مورد بیشتر کالاها، قیمت پایین‌تر سبب افزایش تقاضا می‌شود؛ اما قیمت پایین الماس به مرگ آن می‌انجامد.
به نظر می‌رسد از دیدگاه خانم‌ها کیفیت بهتر برای نشان دادن عشق از سوی مردان تلاشی زاید است. اما اولویت‌های جفتگیری طی هزاران سال شکل گرفته و به این سرعت تغییر نمی‌کند. اگر قرار باشد الماس دیگر نماد تناسب یک مرد برای ازدواج نباشد، چه چیزی می‌تواند جای آن را بگیرد؟
احتمالاً یک هدیه متفاوت. در چین نسبت جنسیتی نامتقارن بدان معناست که یک داماد آینده باید خانه خود را داشته باشد و بتواند اعضای خانواده همسر آینده‌اش را در پول غرق کند. اما این سنگ پرزرق‌وبرق به عروس خانم می‌رسد، نه به خانواده‌اش. و این چیزی بیش از یک هدیه است: نماد وجهه اجتماعی، و نشان‌دهنده اینکه حتی با افزایش مخارج زندگی متاهلی برای مرد، او توانایی خرید چیزهای قشنگ اما بی‌مصرف را دارد. یا اینکه مرد می‌تواند بر روش‌های نمایشی اصیل‌تر مانند مدرک ممتاز، شغل خوب یا کت و شلوار جذاب تکیه کند. اما اینها نمی‌تواند به سادگی موارد دیگر، یا وجود همزمان تمام آنها، دختر را تحت تاثیر قرار دهد. او باید تعهد خود (نیازی که مختص اظهار عشق نیست) را نشان دهد. گانگسترهای السالوادور خالکوبی‌های عجیب و غریب انجام می‌دهند؛ یاکوزاها در ژاپن نوک انگشتان خود را قطع می‌کنند. اما شمار آنها نیز مانند خواستگاری کردن‌ها کم می‌شود. تعداد کمی از زنان از اینکه انگشت قطع‌شده نامزد خود را با خود حمل کنند احساس غرور می‌کنند.

عشق چند وجه دارد
بسیاری از زنان قرون وسطی به دنبال همسری بودند که نوآور و سخاوتمند باشد و به اندازه‌ای درآمد داشته باشد که از والدینش جدا زندگی کند. موسس میلیونر یک شرکت استارت‌‌آپ که اپلیکیشنی برای آموزش یوگا به یتیمان می‌سازد می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد. به عنوان نشانه تعهد، خواستگار ممکن است 51 درصد از سهم آنچه به آن علاقه دارد را ببخشد، که بسیار خوشایندتر از حساب بانکی مشترک است. مردانِ کمتر واجد شرایط می‌توانند در عوض حساب اوبر خود را با همسرشان لینک کنند، و
بدین ترتیب سبب درهم آمیختن شهرت زن و شوهر شوند، یعنی اگر هرکدام از آنها بدرفتاری کند، رتبه‌بندی پنج‌ستاره‌ای در معرض خطر قرار می‌گیرد. لینک زدن در اوبر همچنین می‌تواند به هر کدام امکان ردیابی دیگری را بدهد و خیانت را کاهش دهد. در هر حال، هر چیزی که سرانجام جایگزین الماس شود، مطمئناً دیجیتال است و پوشیدنی نخواهد بود.
منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها