شناسه خبر : 8355 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاکتیک جدید خودروسازان برای خروج بازار از رکود

بازار خودرو قفل شد

رکود در بازار خودرو داخلی چرا به وجود آمد و چگونه باید برطرف شود. شاید این روزها بیشتر جلسات مشورتی مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور برای برطرف کردن این رکود برگزار شود.

فریبا رسولی
رکود در بازار خودرو داخلی چرا به وجود آمد و چگونه باید برطرف شود. شاید این روزها بیشتر جلسات مشورتی مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور برای برطرف کردن این رکود برگزار شود. اگر تا دو سال پیش تحریم‌ها باعث به وجود آمدن این رکود بود و خودروسازان به دلیل نبود قطعات و مواد اولیه، با کمترین ظرفیت خود به تولید می‌پرداختند، امروز جنس این رکود عوض شده و از سمت عرضه (خودروساز) به تقاضا (مصرف‌کننده) تغییر جهت داده است. حال خودروسازان می‌اندیشند چگونه در سایه سیاست‌های انقباضی دولت تقاضا را تحریک کرده و مردم را برای خرید خودرو تحریک کنند.
مردم در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برند و معتقدند با اجرایی شدن توافق وین و برداشته شدن تحریم‌ها، منابع مالی فراوانی وارد کشور می‌شود و به کاهش قیمت کالاهای مختلف می‌انجامد.
این موضوع در بازار خودرو بیش از هر بازار دیگری خود را نشان داده است به طوری که تقاضا برای خرید خودروهای صفر کیلومتر کاهش یافته و خودروسازان مجبور شده‌اند از تولید خود بکاهند.
بالا بودن قیمت خودرو نسبت به کیفیت و امکانات آن، کاهش قدرت خرید مردم، انتظار کاهش قیمت‌ها و امید به ورود محصولات جدید سبب شده مردم برای خرید خودرو دست نگه دارند و بازار خودروهای صفر کیلومتر در رکود قرار گیرد.
در این میان خودروسازان داخلی چه راهی پیش رو دارند تا بازار خود را از رکود خارج کنند و مشتریان واقعی خودرو را برای خرید محصول مورد نظرشان راغب کنند.
دو شرکت بزرگ خودروساز کشور که بیش از 95 درصد سهم بازار خودرو را در اختیار خود دارند، برای خروج از رکود چند راه پیش روی خود دارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان کشور بهتر است روش‌هایی نظیر کاهش قیمت‌، ارائه تخفیف، تغییر روش فروش و مدیریت انتظارات در پساتحریم را در نظر بگیرند تا بازار خودروهای صفر کیلومتر از رکود خارج شود.
با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار به کف خود رسیده بعید به نظر می‌رسد که خودروسازان بتوانند بیش از این قیمت خودرو را پایین بیاورند به همین خاطر تنها توصیه‌ای که می‌توان به دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور کرد این است که لااقل دست به افزایش قیمت نزنند.
راه دیگر این است که با در نظر گرفتن تخفیف‌هایی برخی محصولات خود را روانه بازار کنند. البته منظور از دادن تخفیف فقط ارزان کردن خودرو نیست و خودروسازان می‌توانند برخی آپشن‌ها را به صورت رایگان به مشتریان ارائه دهند تا آنها با در نظر گرفتن این آپشن‌ها مجاب به خرید خودرو شوند.
تغییر در مسیر فروش خودرو از طریق ارائه تسهیلات با اقساط بلندمدت، تحویل خودرو با پیش‌پرداخت کم، طراحی سبد فروش برای انواع مشتریان و استفاده از شرایط لیزینگی مناسب می‌تواند، به خودروسازان کمک کند تا آنها از رکود خارج شوند.
در این میان روشن کردن این موضوع اهمیت دارد که ورود خودروسازان جدید به کشور و تولید محصولات آنها پروسه‌ای زمان‌بر بوده و حداقل به دو سال زمان نیاز است تا خودروهای جدید وارد سبد محصولات خودروسازان شود.
حال این پرسش به میان می‌آید که غیبت خودروسازان داخلی در بازار خودروهای 60 تا 100 میلیونی و تمرکز آنان بر روی خودروهای زیر 50 میلیونی، فضا را برای ورود کدام‌یک از برندها مهیا کرده و به بازار آنان رونق بخشیده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها