شناسه خبر : 7957 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

امضای بزرگ‌ترین قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ

فرود آمریکایی

«قطعاً امروز یک روز تاریخی است که ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی و از آن فراتر، امنیت ایران، منطقه و جهان را دارد.» این جمله را عباس آخوندی در قامت وزیر راه و شهرسازی ۲۱ آذرماه امسال بیان کرد.

فرود آمریکایی
«قطعاً امروز یک روز تاریخی است که ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی و از آن فراتر، امنیت ایران، منطقه و جهان را دارد.» این جمله را عباس آخوندی در قامت وزیر راه و شهرسازی 21 آذرماه امسال بیان کرد. وی بعد از امضای قرارداد تحویل ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ به ایران در قالب یک بیانیه رسمی این‌چنین از این قرارداد سخن گفت. اما چرا این قرارداد اهمیت دارد و وزارتخانه‌ای که متولی راه‌ها و حمل‌ونقل کشور است آن را «بزرگ‌ترین توافق تاریخی ایران و غول آمریکایی» لقب داده است؟
بر اساس آنچه منتشر شده، طبق این قرارداد بین ایران و بوئینگ، قرار است ۸۰ فروند بوئینگ در ۱۰ سال وارد ایران شود که ورود چنین حجمی از هواپیمای بوئینگ به ایران طی این دوره زمانی بی‌سابقه است. ارزش این قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که این رقم نیز در توافق‌های هوایی‌ای که تاکنون ایران داشته کم‌سابقه به نظر می‌رسد. از سوی دیگر اعلام ‌شده که این مذاکرات با حمایت کامل دولت آمریکا نهایی شده است. مساله‌ای که در چند وقت اخیر کمتر در توافقی مشاهده می‌شود. اما مانتی فریزر، معاون مدیرعامل بوئینگ، در حاشیه این امضا گفته است: «برای من بسیار مهم است که اعلام کنم این توافقنامه با همکاری خیلی نزدیک دولت آمریکا بوده که در یک فرآیند طولانی اخذ و منجر به فروش هواپیما به ایران شده است.» علاوه بر این، این قرارداد پس از ۳۷ سال تحریم امضا شده است. نکته قابل توجه دیگر تعداد صندلی خریداری‌شده در این قرارداد است. میزان صندلی خریداری‌شده طی این قرارداد معادل ۵۰ هزار صندلی اعلام ‌شده که بیش از دو برابر تمام صندلی‌های ناوگان فعال موجود است. همچنین به گفته آخوندی، طی قرارداد بوئینگ، در صنعت هوانوردی بیش از هشت هزار شغل ایجاد خواهد شد. بر این اساس ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ از نوع ۷۳۷-MAX، ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ و ۳۰۰ و ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷X طی دوره زمانی اعلام‌شده در این قرارداد وارد ایران خواهد شد. اقدامی که وزیر راه و شهرسازی هدف اصلی آن را نوسازی ناوگان هوایی ایران و بازپس‌گیری سهم ایران از صنعت حمل و نقل هوایی منطقه و جهان عنوان کرده است. اما باید دید در ادامه دولت یازدهم و البته دولت‌های آینده چه کمک‌های دیگری می‌توانند به تحقق این دو هدف مطرح‌شده از سوی آخوندی کنند. این مقام ارشد دولت یازدهم درباره هدف بازپس‌گیری سهم ایران از صنعت حمل‌و‌نقل هوایی منطقه و جهان نیز گفته است: برای حصول به این هدف سیاست ما، رقابت تجاری در سطح بین‌المللی از طریق افزایش کارایی و خدمت بهتر به مردم ایران و جهان و کسب رضایت آنان است.




دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها