شناسه خبر : 7934 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به بهانه ورود سرمایه گذاران خارجی به بخش ریلی

ریل مشترک

برخی می‌گویند با اعلام توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ موجی از همکاری‌ها به سوی ایران روانه شده است.

نگار میرکریمی

برخی می‌گویند با اعلام توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موجی از همکاری‌ها به سوی ایران روانه شده است. در همین زمان یک کشور خواستار توسعه همکاری ریلی و کشوری دیگر خواستار همکاری هواپیمایی با ایران شده است، اما در سه ماه گذشته بخش ریلی در کشور بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی بوده است به گونه‌ای که در سه ماه حداقل چهار کشور در بخش ریلی مذاکراتی با ایران برگزار کرده‌اند. تیرماه امسال و در آخرین روزهای جلسات گروه 1+5 زمزمه‌های همکاری اروپایی‌ها با ایران شنیده می‌شد. اما رویه ورود سرمایه‌گذاران پس از اعلام نتیجه مذاکرات بیش از پیش شد. حالا با گذشت سه ماه از توافق اولیه هسته‌ای ایران و تصویب کلیات و جزییات آن در مجلس شورای اسلامی، چند شرکت اروپایی از کشورهای مختلف خواستار همکاری‌هایی در بخش حمل‌ونقل ریلی شده‌اند. در این میان برخی کارشناسان بر این باورند که در صورت عقد این قراردادها، ‌ مسیر توسعه تجارت در کنار حمل‌ونقل رشد خواهد کرد. دو هفته پس از توافق هسته‌ای، فرانسه و آلمان از جمله پیشگامان همکاری با ایران بودند. پس از آن نیز نوبت به اتریشی‌ها و ایتالیایی‌ها رسید و در همین هفته گذشته بود که همکاری مشترک ریلی دیگری با افغان‌ها منعقد شد. داستان ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه ریلی کشور چندان جدید نیست، ایران همواره به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی و راه‌اندازی ریل مشترک با سرمایه‌گذاران بوده است اما گاه این تلاش‌ها مثمر ثمر بوده و گاه بدون نتیجه از روی میز دولتی به دولت بعد منتقل شده است. اما در مدت اخیر ورود سرمایه‌گذاران به کشور به گونه‌ای بیش از گذشته شده است که پس از سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه و ورود سرمایه‌گذار فرانسوی به ایران و انعقاد تفاهمنامه‌هایی در زمینه حمل و نقل ریلی، پای آلمانی‌ها، ایتالیایی‌ها و دست آخر افغان‌ها به حمل و نقل ریلی ایران باز شد.

فرانسه پیشگام ورود به ایران
گرچه فرانسوی‌ها اولین کشوری بودند که پس از نتیجه مذاکرات هسته‌ای به ایران و با وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند، اما در جریان این سفر جزییاتی از قرارداد در زمینه ریلی به گوش نرسید و تنها کلیاتی از همکاری ایران و فرانسه در بخش حمل و نقل شنیده شد.

همسفری روی یک ریل با آلمانی‌ها
تعدادی از مدیران شرکت‌های خصوصی آلمانی در جریان سفرشان به ایران آمدند و در پی این سفر خواستار افزایش همکاری ریلی با ایران شدند. حالا قرار است ایران و آلمان روی یک ریل همسفر شوند و روابط این دو کشور از طریق این مسیر توسعه یابد. در این رابطه نیز بسیاری از مسوولان و مقامات داخلی ابراز امیدواری کردند و گفته‌اند این همکاری‌ها توسعه اقتصادی و تجاری را پیش رو دارد. ‌

ریل ایتالیایی در جاده‌های ایران
ایتالیا بعد از سفر فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها سومین کشور خواستار همکاری با ایران در بخش حمل‌ونقل بودند. در جریان دیدارهای مقامات ایران و ایتالیا با یکدیگر هر دو طرف به این همکاری ابراز امیدواری کردند و حتی گفته شده است که ایتالیایی‌ها سابقه همکاری بسیار خوبی با ایران در زمینه‌های حمل ونقلی به ویژه ریلی داشته‌اند.

چهارمین کشور اما نه آخرین آمد
بعد از تفاهم همکاری حمل و نقل ریلی میان ایران و سه کشور اروپایی حالا نوبت به همسایگان رسید. اوایل هفته گذشته، ایران و افغانستان تفاهمنامه همکاری ریلی با یکدیگر منعقد کردند. البته قرار است این مسیر با تکمیل خط راه آهن تا تاجیکستان و از تاجیکستان به قرقیزستان و از قرقیزستان به چین و در مسیر جاده ابریشم احداث شود. حالا قرار است ایران با آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، افغان‌ها و چند کشور دیگر در صف سرمایه‌گذاری روی یک ریل هم‌مسیر شود. انگار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران عزم خود را برای توسعه بین‌المللی خطوط ریلی خود جزم کرده و دست رد به سینه سرمایه‌گذاران نمی‌زند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید