شناسه خبر : 6880 لینک کوتاه

سالانه ۱/۳ میلیارد تن غذا هدر میرود در حالی که ۸۰۰ میلیون نفر ازمردم دنیا از ضعف تغذیه رنج میبرند

صنعت ابر و باد

کشاورزی به طور ذاتی کسب و کاری پرمخاطره به شمار می‌رود.

گرگوری مایر

کشاورزی به طور ذاتی کسب و کاری پرمخاطره به شمار می‌رود. به همین دلیل است که دولت‌ها به بیمه محصولات کشاورزی یارانه اعطا می‌کنند و باز به همین دلیل است که معاملات سلف و فیوچرز محصولات کشاورزی بیش از صد سال است که در بورس‌های مطرح دنیا وجود دارد. اما ریسک عرضه محصولات غذایی در حال تغییر است. افزایش جمعیت دنیا، افزایش درآمد سرانه مردم، تغییر عادت‌های غذایی در دنیا، الزامات مربوط به سوخت‌های زیستی و گرمایش جهانی همگی چالش‌های جدیدی را برای بشریت ایجاد کرده است.
اینکه کشاورزان، تجار، ایجاد‌کنندگان ارزش افزوده در محصولات غذایی، شرکت‌های تولید غذا و سیاستگذاران چگونه با این چالش‌ها روبه‌رو شوند، نشان خواهد داد که آیا دنیا درنهایت قادر خواهد بود، بر مشکل افزایش 60‌درصدی تقاضا برای غذا تا سال 2050 فائق آید.
در حال حاضر کمبود غذا در سطح جهان وجود ندارد. اما مشکل اینجاست که یک‌سوم از غذای تولیدی دنیا به هدر می‌رود. بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل سالانه 3/1 میلیارد تن غذا به هدر می‌رود. گزارش فائو همچنین نشان می‌دهد در حال حاضر 805 میلیون نفر از مردم دنیا از ضعف تغذیه رنج می‌برند. این آمار حاکی از کاهش 200 میلیون‌نفری میزان گرسنگان نسبت به دو دهه پیشتر است، اما با این حال هنوز تعداد گرسنگان دنیا بیش از هر کشوری به جز چین و هند در دنیاست. با افزایش جمعیت و درآمد افراد، خانوارهای برخوردار از درآمد متوسط بیش از گذشته به غذای کافی دسترسی خواهند داشت و میزان گرسنگی نیز بیش از گذشته کاهش می‌یابد.
از سوی دیگر افزایش سطح درآمدها منجر به افزایش مخاطرات در طرف عرضه خواهد شد، زیرا مردم برخوردار از درآمدهای بالاتر گرایش بیشتری به خوردن گوشت، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ خواهند داشت.
دیوید مک لنان مدیر ارشد اجرایی کارگیل (Cargill) که بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولید محصولات زراعی در دنیاست در سخنرانی خود در ماه گذشته گفت: در کوتاه‌مدت صنعت تولید غذا بیشتر متکی به گوشت خواهد بود تا غلات.
مک لنان در سخنرانی خود به نکته جالب دیگری نیز اشاره کرد: توسعه رژیم غذایی وقتی روی می‌دهد که درآمد سرانه افراد از دو هزار دلار فراتر رود.
تحولات بزرگ در صنایع غذا و کشاورزی چشم‌انداز این صنایع را پیچیده و پیش‌بینی‌ناپذیر‌تر از همیشه کرده است. در حالی که آمریکا در حال از دست دادن دو مزیت بزرگ و اصلی رقابتی‌اش یعنی آب و راه‌آهن است، افزایش تقاضا برای ذرت در صنعت سوخت‌های زیستی نیز بر پیچیده‌تر شدن وضع افزوده است. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا سالانه 130 میلیون تن ذرت به اتانول تبدیل می‌شود.
فایننشیال تایمز

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها