شناسه خبر : 6717 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیر خاورمیانه رنو از برنامه‌های این شرکت برای همکاری با ایران‌خودرو و سایپا می‌گوید

با دو سناریوی متفاوت می‌آییم

طی چند هفته اخیر افزایش همکاری ایران‌خودرو با پژو و همچنین برخی اخبار از قرارداد همکاری مشترک رنو با سایپا سبب به وجود آمدن شایعاتی از قطع همکاری ایران‌خودرو با رنو شده است. آن‌طور که علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با روزنامه نیکی ژاپن عنوان کرده

امین آزاد
طی چند هفته اخیر افزایش همکاری ایران‌خودرو با پژو و همچنین برخی اخبار از قرارداد همکاری مشترک رنو با سایپا سبب به وجود آمدن شایعاتی از قطع همکاری ایران‌خودرو با رنو شده است. آن‌طور که علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با روزنامه نیکی ژاپن عنوان کرده، طی دو هفته آینده، رنو و سایپا قرارداد خود را با یکدیگر که اتفاقاً شبیه قرارداد ایران‌خودرو و پژو (جوینت‌ونچر) است امضا خواهند کرد. البته برخی منابع خبری می‌گویند شایعه قطع همکاری رنو و ایران‌خودرو درست نیست، تنها وزارت صنایع از رنو خواسته است حالا که ایران‌خودرو یک قرارداد با پژو بسته ابتدا رنو با سایپا قراردادش را نهایی کند و پس از آن به سراغ قرارداد ایران‌خودرو برود. برای اینکه بدانیم کدام یک از این سخنان درست است و آینده حضور رنو را در ایران بررسی کنیم به سراغ پیمان کارگر مدیر خاورمیانه رنو و همچنین مدیرعامل رنو پارس رفتیم.پیمان کارگر هم‌اکنون در کنار مدیریت پروژه ایران و مدیرعامل رنو پارس، مدیر خاورمیانه رنو نیز هست. با این تجربه‌ها و همچنین ملیت ایرانی، کارلوس گون مدیرعامل رنو نیسان امید دارد تا بتواند وضعیت پروژه ایران را سامان دهد و رنو را در بازار خاورمیانه موفق کند. البته در سال 1389 بخش زیادی از مدیران رنو معتقد بودند پروژه ایران باید پایان یابد چون زیان‌ده و خطرناک است. اما پیمان کارگر تلاش زیادی کرد تا نظر مدیران رنو را نسبت به ایران تغییر دهد و موفق شد طرح شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران برای رنو و همچنین تبدیل ایران به عنوان پایگاه تولید منطقه‌ای رنو در خاورمیانه را در جمع مدیران ارشد رنو به تصویب برساند.
آقای کارگر می‌گویند شما قرار است تنها با سایپا همکاری کنید و با ایران‌خودرو قطع همکاری خواهید کرد؟
این موضوع درست نیست. ما دو همکاری مشترک با قراردادهایی به صورت جداگانه با سایپا و ایران‌خودرو منعقد خواهیم کرد. ابتدا با سایپا قرارداد را نهایی می‌کنیم و پس از آن به سراغ نهایی شدن قرارداد با ایران‌خودرو خواهیم رفت. بر اساس برنامه‌ریزی جدید رنو، نوع همکاری ما با ایران‌خودرو و سایپا تغییر می‌کند. ما دو سرمایه‌گذاری مشترک جداگانه را با ایران‌خودرو و سایپا شکل خواهیم داد، یک جوینت‌ونچر با ایران‌خودرو و یک جوینت‌ونچر با سایپا.

قرارداد رنو با سایپا چگونه است؟
آنچه مشخص شده این است که رنو در همکاری مشترک جدید 60 درصد و سایپا 40 درصد سهم دارد. با این روش مدیریت فروش، خدمات پس از فروش و تولید با ما خواهد بود، این‌گونه مطمئن می‌شویم که می‌توانیم به مشتریان به بهترین روش خدمات بدهیم تا از ما راضی باشند و کیفیت را در بهترین شکل حفظ کنیم. البته هنوز در حال کار بر روی جزییات قرارداد هستیم.

چرا مانند پژو در پاریس قرارداد امضا نکردید؟
ما عجله‌ای برای این کار نداشتیم، آنهایی عجله داشتند که از ایران رفته بودند. ما از ایران نرفته بودیم و در ایران حضور داریم برای همین سعی می‌کنیم با دقت قراردادهای جدید را با شرکای خود نهایی کنیم.

شما قرار بود پارس‌خودرو را بخرید چه شد؟
ما حاضر بودیم پارس‌خودرو را به‌طور کامل بخریم ولی حاضر به فروش نیستند تنها حاضرند 20 درصد سهام را بفروشند که این به درد رنو نمی‌خورد. ما حاضر هستیم کارخانه شمالی ایران‌خودرو را هم بخریم اما نمی‌فروشند. خودروسازان ایران حاضر به فروختن کارخانه و زمین نیستند. آنها می‌گویند سرمایه‌گذاری لازم را برای تولید محصولات جدید ندارند و رنو حاضر است در همکاری مشترک جداگانه با ایران‌خودرو و سایپا این سرمایه‌گذاری را در خطوط تولید این شرکت‌ها انجام دهد. در شرایط ایران با وجود ظرفیت‌های موجود ساخت کارخانه‌ای از صفر غلط است. چون کارخانه‌های موجود تا دو میلیون دستگاه ظرفیت دارند تنها نیاز است سرمایه‌گذاری برای تولید خودروهای جدید در آن انجام شود. خودروسازان ایرانی از نظر مالی اوضاع خوبی ندارند و نمی‌توانند این کار را انجام دهند اما ما حاضریم این سرمایه را فراهم کنیم.
به هر حال ما قصد خرید داشتیم که نفروختند. هم‌اکنون در قرارداد جدید روی این موضوع کار می‌کنیم که تولیدات جدید ما در کدام یک از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا تولید شود.

می‌گویند قصد خرید بن رو را دارید؟
بن رو هم یکی از شرکت‌هایی است که باز‌دید کردیم و زیر نظر داریم به هر حال همان‌طور که گفتم قصد ما انتخاب یک سایت جدید در سایپا برای قرارداد جدید همکاری مشترک‌مان است. همکاری با پارس‌خودرو البته در قالب مدل‌های فعلی ادامه خواهد داشت ولی برای محصولات جدید با سایپا احتمال دارد سایت دیگری انتخاب شود.

چه محصولات جدیدی؟
با سایپا برنامه داریم، مجموعه خودروهایی را که روی پلت‌فورم جدید کلاس بی رنو با نام 52 تولید می‌شود، تولید کنیم. محصولاتی که قرار است در سایپا تولید شوند هنوز در حال طراحی هستند و تولیدات این خودروها در سایپا همزمان با سایت‌های دیگر رنو رخ خواهد داد. ما مانند باقی خودروسازان خارجی دیگر قرار نیست محصولات تاریخ گذشته و قدیمی به ایران بدهیم بلکه از این به بعد محصولاتی که با ایران‌خودرو و سایپا تولید خواهیم کرد، جدیدترین محصولات رنو خواهد بود که بسیاری از آنها در حال طراحی هستند. پلت‌فورم 52 پلت‌فورمی است که جایگزین پلت‌فورم ایکس 90 که متعلق به تندر90 است در رنو شده است. یکی از محصولات این کلاس مدل آینده داستر است که در حال طراحی است و قرار است در سایپا تولید شود.

آیا داستر را با قیمت 100 میلیون تومان تولید می‌کنید؟
با 100 میلیون تومان نهایت بتوانیم پنج هزار دستگاه در سال بفروشیم ولی ما می‌خواهیم این خودرو را 50 هزار دستگاه در سال تولید کنیم، برای این میزان باید قیمت را پایین بیاوریم البته الان نمی‌توانم قیمت دقیق بدهم و اگر مثلاً بگویم 70 یا 80 میلیون تومان خواهد شد، بدون حساب و کتاب حرف زده‌ام. برای این خودرو برنامه داریم داستر جدید را در پارس‌خودرو تولید کنیم. این خودرو از دو موتور 1600 سی‌سی و دو لیتری بهره خواهد گرفت، علت هم دارد چون ما برنامه صادراتی این خودرو را به کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق ایران داریم. اگر مدل قدیمی این خودرو را که هم‌اکنون در حال واردات به ایران است، تولید کنیم، نمی‌توانیم در بازار صادراتی تولیدات ایران را عرضه کنیم پس حتماً مدل جدید این خودرو را در ایران تولید خواهیم کرد.
ما می‌خواهیم ایران را پایگاه تولیدی رنو در خاورمیانه کنیم. به خاطر صادرات به کشورهای خاورمیانه ما محصولاتی را در ایران تولید می‌کنیم که همه جدیدترین مدل‌های رنو برای بازار خاورمیانه باشند چون نمی‌توانیم مثلاً تندر۹۰ را به امارات و قطر صادر کنیم.


هم‌اکنون وضعیت رنو در ایران چگونه است؟
فعلاً به غیر از وانت تندر90 و ساندرو در حال کار برای فروش رنو کیلیو و کپچر توسط ایران‌خودرو هستیم. البته این فروش برای محک زدن بازار و شناخته شدن این خودروها در بازار است و پس از دو سال این دو خودرو تولیدی خواهند شد. برنامه کوتاه‌مدت ما در سایپا هم به ساندرو بر‌خواهد گشت. این خودرو دومین ستون محکم رنو پس از تندر90 در ایران است. برای واردات هم چون از مدیریت پیشین نگین خودرو راضی نبودیم، فشار زیادی آوردیم تا مدیریت این شرکت تغییر کند. حالا پس از تغییر مدیریت این شرکت شرایط بهتری دارد. ما خودروهایی را که قصد تولید آن را نداریم یا می‌خواهیم با واردات بازار محک بزنیم اکثراً توسط نگین خودرو وارد خواهیم کرد.
طی دو سال می‌خواهیم رنو کپچر و کیلیو را در ایران‌خودرو و مدل جدید داستر را در سایپا عرضه کنیم، با این محصولات به علاوه تندر معمولی، فیس لیفت تندر90، وانت تندر90 و ساندرو ظرفیت 150 هزار دستگاهی در کارخانه شمالی ایران‌خودرو که محصولات رنو را تولید می‌کند و 150 هزار دستگاهی در پارس‌خودرو پر می‌شود و در آن زمان باید خطوط و کارخانه‌های جدید وارد مدار تولید رنو شوند.
پیش‌بینی می‌کنیم شش ماه ساندرو کار داشته باشد تا به تیراژ حداکثری برسد. کپچر و کیلیو و داستر هم دو سال کار دارند.
در سال 2016 ما حداقل 150 هزار خودرو رنو را در ایران تولید می‌کنیم و دو سال دیگر به تولید 300 هزار دستگاه در سال خواهیم رسید. در کنار پلت‌فورم کیلیو و کپچر ما برنامه بسیار جدی برای پلت‌فورم کلاس A داریم. می‌خواهیم خودرو مناسبی را برای جایگزین شدن با خودرو پراید ارائه دهیم. اینکه این خودرو در ایران‌خودرو تولید خواهد شد یا سایپا یا شرکت دیگری آن را تولید می‌کند یا رنو به‌صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد، بحثی است که در ماه‌های آینده مشخص می‌شود. قصد ما برای آوردن کوئید به عنوان خودرو جایگزین پراید جدی است. اگر ایران‌خودرو و سایپا هم این خودرو را نخواهد ما خودمان مستقیم وارد عمل خواهیم شد. کوئید برای اینکه بتواند جایگزین پراید شود، باید بالای 80 درصد در ایران ساخت داخل شود. این خودرو هم‌اکنون در هند 95 درصد ساخت داخل شده است. این خودرو با تکنولوژی روز و ایمنی بالا می‌تواند بهترین محصول برای جایگزین شدن با پراید باشد. قیمت این خودرو با توجه به امکاناتش بین 25 تا 30 میلیون تومان خواهد بود. ما فکر می‌کنیم تولید این خودرو ظرف مدت کمی به 100 هزار دستگاه در سال برسد و طی چند سال به تیراژ 300 هزار کوئید در سال خواهیم رسید. استراتژی جدید رنو این است که یک پلت‌فورم را برای دو کلاس بسازد مثلاً پلت‌فورم مگان جدید که در کلاس D است با پلت‌فورم تالسمان که در کلاس E قرار دارد یکی است. رنو لوگان جدید و رنو سیمبل هم همین‌گونه هستند. لوگان در کلاس B و سیمبل در کلاس C است. رنو سیمبل در بازارهای جهانی فاصله قیمتی بین 1500 تا دو هزار یورو با لوگان جدید دارد. در ایران قصد داریم سیمبل را بین دو محصول تندر90 و مگان قرار دهیم و این‌گونه بازار را کامل کنیم. در بحث قیمت هم، همان فاصله قیمتی را که لوگان و سیمبل در جهان دارند در ایران حفظ خواهیم کرد. برای رنو سیمبل برنامه جدی تولیدش در ایران را داریم. فعلاً این خودرو را به صورت وارداتی توسط نگین خودرو می‌آوریم تا بازار را ارزیابی کنیم، در ادامه قصد تولید کردن این خودرو را در ایران داریم. رقیب احتمالی این خودرو هم پژو 301 است که حداقل 60 تا 70 میلیون تومان قیمت خواهد داشت اما رنو سیمبل بین 50 تا 60 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. نیاز بازار خاورمیانه برای این خودرو را هم توسط تولیدات ایران تامین خواهیم کرد.

پژو در قرارداد جدیدش با ایران‌خودرو قرار است 30 درصد محصولات تولیدی از ایران را صادر کند. شما در زمینه صادرات چگونه عمل می‌کنید؟
ما می‌خواهیم ایران را پایگاه تولیدی رنو در خاورمیانه کنیم. به خاطر صادرات به کشورهای خاورمیانه ما محصولاتی را در ایران تولید می‌کنیم که همه جدیدترین مدل‌های رنو برای بازار خاورمیانه باشند چون نمی‌توانیم مثلاً تندر90 را به امارات و قطر صادر کنیم اما داستر جدید، کپچر و کیلیو را می‌توانیم از طریق ایران به خاورمیانه صادر کنیم.
خاورمیانه رنو کمی با خاورمیانه جغرافیایی فرق دارد کشورهای شمال آفریقا در تقسیم‌بندی خاورمیانه رنو نیستند البته مصر در این بین مورد خاص است. از نظر رنو خاورمیانه بحرین، قطر، امارات، عمان، عربستان، یمن، عراق، اردن، لبنان، سوریه و مصر است که نیاز این کشورها توسط ایران تامین خواهند شد البته سوریه به دلیل شرایط جنگی فعلاً در برنامه نیست. بازار خاورمیانه بدون در نظر گرفتن ایران، سالانه یک میلیون و 500 هزار دستگاه کشش دارد. ایران هم به تنهایی هم‌اکنون همین مقدار و در چند سال آینده یک میلیون و 800 هزار دستگاه کشش دارد که تا سال 2020 فکر می‌کنیم بازار ایران تا دو میلیون خودرو تقاضا داشته باشد.
برای بازار خاورمیانه رنو سیمبل، داستر، کوئید، کپچر، کیلیو و اگر مگان در ایران تولید شود، مگان از طریق ایران تامین خواهد شد، برای بازار عراق هم تندر90 از ایران صادر خواهد شد.

در زمینه تولید موتور و خرید مگاموتور به کجا رسیدید؟
یکی از بخش‌های مهم سرمایه‌گذاری مستقیم رنو در ایران در زمینه تولید موتور است. ما هم‌اکنون با سایپا در حال مذاکره هستیم تا کارخانه مگا 2 را بخریم تا از تولیدات این کارخانه موتورسازی برای تولیدات رنو در ایران استفاده شود. همان‌طور که گفتم ما می‌خواهیم موتورهای خود را به طور مستقیم در ایران تولید کنیم. چون باید در این بخش به داخلی‌سازی بالایی دست پیدا کنیم باید بتوانیم نیاز ایران را تامین کنیم و اگر توانستیم به رنو هم صادرات انجام بدهیم برای همین می‌خواهیم کارخانه شمالی مگاموتور را بخریم.

قرارداد جدید شما با ایران‌خودرو به چه مرحله‌ای رسیده است؟
در ایران‌خودرو قرار است پلت‌فورم کلاس‌ C رنو را تولید کنیم. محصولات این کلاس هم‌اکنون در رنو در حال طراحی است. قرارداد جدید ما مانند دیگران نیست که محصولات چند سال پیش خود را به ایران‌خودرو می‌دهند. موضوع قرارداد ایران‌خودرو و رنو محصولاتی است که در رنو در حال طراحی است. قطعاً فرمول همکاری مشترک مانند قرارداد پژو نیست که همکاری به صورت 50-50 باشد. نمی‌شود برای یک آش دو آشپز داشت، در این همکاری بخشی را رنو مدیریت می‌کند و بخش دیگری را ایران‌خودرو، فعلاً بیش از این نمی‌توانم درباره این قرارداد اطلاعات بدهم چرا که سخت روی این قرارداد در حال کار هستیم.

با این وضعیت تکلیف رنو پارس چه خواهد شد؟
فعلاً دو سناریو در ذهن داریم. سناریو اول این است که سهام ایران‌خودرو و سایپا در رنو پارس به حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت و رنو پارس پایگاه مهندسی طراحی و مدیریت رنو در ایران خواهد شد. برنامه داخلی‌سازی، ارتقای قطعه‌سازان و همکاری با قطعه‌سازان ایران و وصل کردن این شرکت‌ها به شبکه جهانی رنو و تامین بخشی از نیازهای رنو از طریق ایران از دیگر کارهای رنو پارس است. این شرکت باید از نظر مهندسی به شدت قوی شود. مهندسی و مدیریت تولید موتور و گیربکس رنو در ایران هم بر عهده رنو پارس است. بخش طراحی رنو هم در رنو پارس فعال می‌شود تا اگر مثلاً خواست روی پلت‌فورم کوئید یک خودرو سدان برای بازار ایران طراحی کند، بتواند.
در سناریو دوم هم همین برنامه را در ذهن داریم با این تفاوت که سهام رنو پارس تماماً در اختیار رنو باشد.

در چند وقت اخیر صحبت از تمایل رنو برای خرید یکی از خودروسازان کرمان خودرو به میان آمده است. چقدر این موضوع درست است؟
ما هم‌اکنون به غیر از کرمان خودرو از سایت‌های تولیدی دیگر خودرو در ایران هم بازدید کرده‌ایم. همان‌طور که گفتم برای تولید برخی خودروها اگر لازم باشد میل داریم مستقیماً وارد عمل شویم و اگر محصولی را ایران‌خودرو و سایپا نخواستند خودمان در ایران تولید کنیم برای همین احتیاج به سایت تولید خودرو در ایران داریم.

مثلاً درباره خودرو کوئید؟
در مورد خودرو کوئید هنوز تصمیم‌گیری نشده. ما می‌دانیم که ایران‌خودرو و سایپا خواستار این خودرو هستند ولی هنوز صحبت جدی درباره این خودرو نشده. این محصول برای بازار هند طراحی شده و برای بازار ایران بسته به نیاز بازار باید تغییراتی در آن انجام شود. البته ما برای تولید این خودرو در ایران جدی هستیم و همان‌طور که قبلاً هم گفتم اگر با همکاران خود در ایران به توافق نرسیم، این خودرو را مستقیماً در ایران تولید خواهیم کرد.

نظرتان درباره قرارداد ایران‌خودرو و پژو چیست؟
من نمی‌توانم درباره رقیب خود نظر بدهم ولی ما در بازارهای جهانی با پژو رقابت داریم. شما نگاه کنید در آن بازار کدام یک برنده هستیم. پژو در چند سال اخیر چند محصول جدید ارائه داده و رنو چند محصول ارائه داده است. در بازارهای مشترک خارج اروپا وضعیت رقابت چگونه بوده است. ما به خودمان اعتماد داریم. همان‌گونه که در جهان با پژو رقابت کردیم در ایران هم رقابت می‌کنیم. ما از باز شدن بازار ایران استقبال می‌کنیم، رقابتی شدن بازار به ما انگیزه می‌دهد.

در مورد ورود فولکس‌واگن چطور؟
مانند پژو ما با فولکس‌واگن هم رقابت می‌کنیم. نکته مهم این است که ارزان‌ترین خودروهای فولکس‌واگن هم در ایران گران تمام می‌شوند حتی خودروهای برند اشکودا هم در ارزان‌ترین مدل‌ها از نظر قیمت و کیفیت قادر به رقابت با محصولات رنو نیستند. چرا که ارزان‌ترین مدل‌های اشکودا در کلاس‌های مشابه از محصولات رنو گران‌تر تمام می‌شوند.
در هر حال شما به بازارهای جهانی نگاه کنید. در بازار الجزایر رنو 32 درصد بازار و در مراکش 38 درصد بازار را در اختیار دارد.

چه خودروسازانی را رقیب اصلی خود در ایران می‌بینید؟
ما برخی از خودروسازان ژاپنی و کره‌ای را اصلی‌ترین رقبای خود در بازار ایران می‌بینیم، دلیل این امر هم تنوع در تولیدات این شرکت‌ها و قیمت‌های مناسب این شرکت‌ها برای بازار ایران است. اما من فکر می‌کنم با توجه به تنوع تولیدات رنو و قیمت مناسب‌تر، ما می‌توانیم اصلی‌ترین شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران باشیم.

دراین پرونده بخوانید ...

  • چتر رنو

    به بهانه همکاری جداگانه رنو با ایران‌خودرو و سایپا

    چتر رنو

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها