شناسه خبر : 6478 لینک کوتاه

آیا اقتصاد الجزایر از این توفان به سلامت عبور می‌کند؟

اقتصاد زیر یوغ تروریست‌ها

شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با حمله به پایگاه گاز آمناس در اوایل این ماه، قلب اقتصاد الجزایر را هدف قرار دادند.

نویسنده : محمد آرزکی‌هیمور
ترجمه: عباس ‌شهرابی‌فراهانی
index:2|width:|height:40|align:left
شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با حمله به پایگاه گاز آمناس در اوایل این ماه، قلب اقتصاد الجزایر را هدف قرار دادند. بخش‌های نفت و گاز 70 درصد بودجه ملی را تشکیل می‌دهند. پایگاه آمناس شش تا هفت درصد از ذخایر گاز و سه درصد از ذخایر نفت الجزایر را در‌بر می‌گیرد. محمد سعید وزیر ارتباطات الجزایر گفت «هدف شبه‌نظامیان تخریب اقتصاد الجزایر بوده چرا که این اقتصاد متکی بر 98 درصد صادرات هیدروکربن است. آمناس مرکز مهمی در این زمینه است.‌» حمله زمانی به وقوع پیوست که دولت پیش‌بینی می‌کرد تولید هیدروکربن افزایش یابد. تولید این مواد از سال 2007 تاکنون رو به افول بوده است. در سال 2012، الجزایر که خود را یک ابرقدرت منطقه‌ای می‌داند، به مازاد تجاری 27 میلیارد‌دلاری رسید. بر اساس آمار رسمی، این مازاد تا حد زیادی بر بخش نفت و گاز متکی بوده است. حملات پیاپی به این بخش‌ها تاثیری مخرب بر اقتصاد خواهد داشت. حتی در طول جنگ داخلی در سال 1992 هم صنعت نفت و گاز این قدر مورد هجوم واقع نشد. در آن سال انتخاباتی که انتظار می‌رفت جبهه رستگاری اسلامی برنده آن باشد توسط نظامیان ابطال شد. در آن درگیری‌ها شمال الجزایر بیشتر تحت تاثیر تنش‌ها قرار داشت. شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پرواز به شهرهای شمالی از جمله الجزیره پایتخت کشور و اوران دومین شهر بزرگ آن را ممنوع کرده بودند.

امنیت شکست‌خورده
این بار شبه‌نظامیان تحت رهبری مختار بلمختار، پایگاه آمناس را در شرق دور تحت کنترل درآوردند، کارکنان خارجی را گروگان گرفتند و کشتند. از آنجایی که پایگاه آمناس داخل یک منطقه نظامی قرار دارد، همیشه تصور می‌شد ارتش با تیم نظارتی قدرتمندی که در آن منطقه دارد، به خوبی از آن محافظت می‌کند. پس از اینکه فرانسه در سال گذشته از فضای هوایی الجزایر برای حمله به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا که می‌خواستند کنترل شمال مالی را در اختیار بگیرند، استفاده کرد، الجزایر نیروهای امنیتی بیشتری نیز از مالی، نیجر، لیبی، تونس و موریتانی برای پایگاه آمناس استخدام کرد. با وجود این، مهاجمان توانستند وارد پایگاه شوند و پیش از آنکه نیروهای ویژه الجزایری بتوانند کنترل تسهیلات را مجدداً به دست آورند، ده‌ها کارگر را به قتل برسانند. هم‌اکنون دولت امنیت پایگاه‌های اقتصادی حیاتی در صحرای آفریقا را افزایش داده است.

عقب نشستن سرمایه‌گذاران خارجی؟
با وجود این شوک بزرگ، مسوولان مطمئن هستند اقتصاد الجزایر قادر خواهد بود از این توفان به سلامت عبور کند. برخی اشاره می‌کنند شرکت‌های خارجی در دوران جنگ داخلی، با وجود کشته شدن ده‌ها هزار نفر، در الجزایر باقی ماندند. وزیر انرژی، یوسف یوسفی می‌گوید «مقامات الجزایری تضمین‌هایی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه شرکت‌ها و کارکنان خارجی الجزایر را ترک نمی‌کنند.» پایگاه آمناس، یک پایگاه مشترک میان شرکت نفتی دولتی سوناتراک، بریتیش پترولیوم انگلستان و استات اویل نروژ از سال 2006 فعال بوده و ظرفیت تولیدی معادل با 9 هزار میلیارد لیتر در سال را دارد. عبدالحمید زرگوئین، رئیس شرکت سوناتراک گفت «ذخایر آزمایش‌شده هیدروکربن، 2/12 میلیارد بشکه نفت خام و 5/4 هزار تریلیون لیتر گاز طبیعی تخمین زده می‌شود.» رئیس پیشین سوناتراک، عبدالمجید عطار در مصاحبه با روزنامه لو سوار گفت اگر بریتیش پترولیوم و استات اویل سرمایه‌هایشان را از آمناس بیرون آورند، با ضررهای مالی زیادی مواجه می‌شود. یک چیز قطعی است آن هم اینکه دولت الجزایر نیروهای امنیتی‌اش را در صحرای آفریقا تقویت می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها