شناسه خبر : 6016 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به بهانه سالروز احداثنخستین آسمانخراش جهان

یک‌قدمی آسمان

حدود ۱۳۰ سال پیش اولین آسمانخراش جهان در شیکاگو احداثشد. ساختمانی با ارتفاع ۴۲ متر و ۱۰ طبقه که در زمان خود نزدیک‌ترین سازه‌ای بود که می‌توانست به آسمان نزدیک باشد.

نگار میرکریمی

حدود 130 سال پیش اولین آسمانخراش جهان در شیکاگو احداث شد. ساختمانی با ارتفاع 42 متر و 10 طبقه که در زمان خود نزدیک‌ترین سازه‌ای بود که می‌توانست به آسمان نزدیک باشد.
از آن زمان به بعد تعداد سازه‌های بلندمرتبه در دیگر کشورها افزایش یافت تا جایی که امروزه آسمانخراش‌هایی با صدها طبقه به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، انگار هر یک می‌خواهد با سبکی خاص، دانش هندسی‌اش را ثابت کند که می‌تواند در دل آسمان نفوذ کند.
شاید در حال حاضر ایران نتوانسته باشد با سازه‌های بلند در جهان رقابت کند، اما مناره‌ها و سازه‌هایی دارد که روزی اولین و بلندترین سازه‌های معماری جهان بوده‌اند.
کشوری که طی صدها سال گذشته با کمترین امکانات اما مهندسی قابل قبول مناره‌ها و برج‌های زیادی را در تاریخ به خود اختصاص داده است. از جمله آنها می‌توان به برج آتش‌نشانی، برج کاشمر، برج اخنجان، برج پیر علمدار، برج چهل‌دختران، برج طغرل، برج علاءالدین و مناره‌هایی همچون مناره خسروگرد، مناره شمس تبریزی و مناره گسگر اشاره کرد.
با گذشت سال‌ها و افزایش تعداد ساخت و سازها، انگار گسترده شدن شهرها از ارتفاع گرفتن آنها بیشتر اهمیت یافت به گونه‌ای که تهران با تعداد انگشت‌شماری سازه بلندمرتبه در زمره پایتخت‌ها قرار گرفت.
طی 30 سال پهنه تهران در بعد عرضی بیشتر شد و به جز چند سازه بلندمرتبه و ساخت چند شهرک تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه کم بود. اما از حدود 25 سال گذشته تاکنون روند رشد ساختمان‌های بلندمرتبه شدت گرفت تا جایی که امروز تعداد برج‌های مسکونی در شمال شهر بیداد می‌کند و این رویه به شرقی‌ترین و غربی‌ترین مناطق تهران هم کشیده شده است.
اما تهران، پایتخت کشوری که تعداد آسمانخراش‌هایش به تعداد انگشتان دست می‌رسد و می‌خواهد با ساخت برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه مسکونی سری میان سرها بلند کند، هنوز نتوانسته به جز یک یا دو برج، آسمانخراشی دلربا بسازد تا معماری با قدمت صدهاساله خود را به رخ بکشد. بلکه تنها توانسته ساختمان‌هایی با ارتفاع 20طبقه را در زمره سازه‌های خود قرار دهد. این در حالی است که با وجود این تعداد ساخت‌وساز در مناطق شمالی شهر، هنوز هم بلندترین برج مسکونی دارای سه بال و با متراژ حداقل 200 متری برای هر واحد، برج تهران است.
برجی که ساخت آن طی سه سال انجام شد، با سه بال و 56 طبقه در شاهراه اتوبان‌های تهران یعنی حدفاصل بزرگراه‌های حکیم غرب، شیخ بهایی و کردستان قرار گرفته است و هنوز نتوانسته برجی با این عظمت را در رقابت با خود ببیند.
ارتفاع این برج بین‌المللی ۱۶۲ متر با ۵۶ طبقه است. زیربنای این برج 220 هزار مترمربع بوده که شامل ۵۷۲ واحد مسکونی و ۴۳ آپارتمان سوئیت، ۱۷۲ آپارتمان دوخوابه، ۳۱۳ آپارتمان سه‌خوابه، ۱۶ آپارتمان چهارخوابه، ۱۱ آپارتمان پنت هاوس تریبلکس و ۱۷ واحد تجاری در همکف است.
با اینکه این برج در حدود 19 سال پیش ساخته شده است اما هنوز هم بلندترین ساختمان مسکونی شهر و نیز ایران است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها