شناسه خبر : 5550 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روند کاهش سرعت رشد اقتصادی روسیه پایان خواهد یافت

پیش به سوی گریز؟

روند نزولی سرعت رشد اقتصادی روسیه احتمالاً برای نخستین بار در طول هفت فصل اخیر، پس از رکود شدید سال ۲۰۰۹ متوقف خواهد شد.

روند نزولی سرعت رشد اقتصادی روسیه احتمالاً برای نخستین بار در طول هفت فصل اخیر، پس از رکود شدید سال 2009 متوقف خواهد شد. بر اساس میانگین ارزیابی 19 اقتصاددان شرکت‌کننده در پیمایش بلومبرگ، تولید ناخالص داخلی، پس از افزایش 2/1 درصدی در سه ماه پیش، در سه‌ماهه سوم سال 4/1 درصد نسبت به سه‌ماهه نخست سال افزایش داشته است. وزارت اقتصاد روسیه پیشرفت 2/1 درصدی را پیش‌بینی کرده است. اداره آمار فدرال در مسکو آمار را به طور رسمی در روز سه‌شنبه 12 نوامبر منتشر کرد.
الگوی رشد سرمایه‌گذاری‌محور که پس از انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به سمت رئیس‌‌جمهوری فدراتیو روسیه در سال گذشته توسط او ارائه شده است، با آسیب‌رسانی تقاضای داخلی ضعیف‌تر به شرکت‌هایی از جمله OAO AvtoVaz، هنوز صورت خارجی نیافته است. یک بهبود اقتصادی آرام در سه‌ماهه گذشته تصمیم بانک مرکزی را برای تمرکز بر مهار تورم پس از یک افزایش نامنتظره در بهای کالاهای مصرفی در ماه پیش تقویت کرد. آرتم آرخیپوف، کارشناس مسائل اقتصادی روسیه در ZAO UniCredit Bank در مسکو، در گفت‌وگویی ای‌میلی با بلومبرگ در دهم نوامبر گفت: «من انتظار هیچ تسریع چشمگیری در نرخ رشد را ندارم، زیرا همه داده‌ها برای یک‌چهارم سوم سال، ضعیف بوده‌اند. من نسبت به شانس تغییر در نرخ‌های امسال بدبین هستم. تورم ماه اکتبر یک شگفتی غیره‌منتظره بود.» چشم‌اندازهای ضعیف‌تر برای رشد روسیه میل به سهام‌های کشور را کاهش داده است. امسال شاخص RTS پنجاه سهام 2/6 درصد کاهش یافته است؛ این رقم را باید با افزایش 24درصدی شاخص Standard & poors500 مقایسه کرد.

بانک مرکزی نرخ‌های بهره را در هفته گذشته، به علت افزایش
3/6 درصدی بهای کالاهای مصرفی در ماه اکتبر در مقایسه با یک سال پیش از آن، تغییر نداد. سیاستگذاران به هدایت رئیس بانک مرکزی، الویرا نابیولینا، پیش‌بینی خود را مبنی بر کاهش نرخ تورم به پنج درصد تا پایان سال، به شش درصد تغییر دادند. آنان هشدار دادند که گام‌های رشد اقتصادی در میان‌مدت آرام باقی خواهد ماند. انجمن کسب‌وکارهای اروپایی در روسیه در بیانیه‌ای ای‌میلی اعلام کرد فروش جدید خودروهای سبک در ماه اکتبر پس از هشت ماه کاهش پیدا کرد و به میزان هشت درصد نسبت به سال قبل پایین آمده است. بنابر گزارش AvtoVAZ، بزرگ‌ترین تولیدکننده اتومبیل در روسیه، کاهش فروش این گروه خودروسازی به 25 درصد رسیده است. وزیر اقتصاد این کشور، آلکسی اولیوکایف دو هفته پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران در مسکو گفت: «روسیه که میانگین رشد اقتصادی‌اش در طول دوره نخست ریاست‌جمهوری پوتین از سال 2000 تا 2008 هفت درصد بود، شاهد کاهش سهم خود از تولید ناخالص داخلی جهان خواهد بود، چرا که سرعت گسترش اقتصاد کشور کمتر از میانگین جهانی است.» او افزود: «دولت هم‌اکنون تا سال 2030 نرخ رشد سالانه 5/2 درصد را در نظر دارد؛ در مقایسه با 4/3 تا 5/3 درصد رشد جهانی.»
بر اساس فرمان‌هایی که ساعت‌ها پس از سخنرانی تحلیف‌اش در هفتم می 2012 منتشر شد، اهداف پوتین برای رشد اقتصادی عبارتند از: افزایش سرمایه‌گذاری تا میزان 25 درصد از کل تولید ناخالص داخلی در آغاز سال 2015 و افزایش مولدی کار به میزان 50 درصد نسبت به سال 2011 تا آغاز سال 2018.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها