شناسه خبر : 4725 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اینفوگرافیک

پیشتازی اوراق بهادار

نگاهی به معاملات بازار اوراق بهادار و بازار فیزیکی در بورس کالا طی یک ماه

طی دی‌ماه ۹۵، ارزش معاملات در بازار اوراق بهادار بورس کالا از بازار فیزیکی این بورس پیشی گرفت. طی این ماه، ارزش معاملات در بازار اوراق بهادار بورس کالا از مرز ۱۰۴ هزار میلیارد ریال عبور کرد. در این بازار علاوه بر معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله سکه طلا، اوراق سلف استاندارد بر روی کالاهای مختلفی در بازار ثانویه مورد معامله قرار گرفت و گواهی سپرده کالایی سکه طلا و گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی از جمله ذرت و جو داد و ستد شد.

طی دی‌ماه 95، ارزش معاملات در بازار اوراق بهادار بورس کالا از بازار فیزیکی این بورس پیشی گرفت. طی این ماه، ارزش معاملات در بازار اوراق بهادار بورس کالا از مرز 104 هزار میلیارد ریال عبور کرد. در این بازار علاوه بر معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله سکه طلا، اوراق سلف استاندارد بر روی کالاهای مختلفی در بازار ثانویه مورد معامله قرار گرفت و گواهی سپرده کالایی سکه طلا و گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی از جمله ذرت و جو داد و ستد شد. اوراق مشتقه شامل قراردادهای آتی و اختیار معامله سکه طلا به تنهایی بیش از 100 هزار میلیارد ریال از ارزش معاملات در بازار اوراق بهادار بورس کالا را طی دی‌ماه به خود اختصاص داد. در این مدت بیش از 782 هزار قرارداد آتی سکه در این بورس منعقد شد که رکوردی بی‌سابقه از زمان راه‌اندازی قراردادهای آتی در تیرماه سال 87 محسوب می‌شود. اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی نیز در مجموع با رقمی افزون بر 3500 میلیارد ریال طی دی‌ماه در بورس کالا منتشر شد. از جمله اوراق سلف منتشره می‌توان به اوراق سلف موازی استاندارد سیمان شرکت سیمان سپاهان، اوره پتروشیمی شیراز، تیرآهن 14 شرکت ذوب‌آهن اصفهان، کنسانتره سنگ‌آهن و گندم اشاره کرد.
این در حالی است که ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا طی دی‌ماه به حدود 35 هزار میلیارد ریال رسید. در این بازار بیش از 3 /2 میلیون تن انواع کالا در قالب قراردادهای نقدی، سلف عادی و اعتباری به فروش رفت. گروه فولاد با در اختیار داشتن معاملات 542 هزار تن، رتبه اول بیشترین حجم معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا را طی دی‌ماه به خود اختصاص داد. گروه قیر با معامله 501 هزار تن و گروه وکیوم باتوم با معامله 334 هزار تن در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها