شناسه خبر : 3386 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اسب‌های ایرانی چقدر قیمت دارند؟

یورتمه در بازار

می‌گوید در کتیبه‌های تخت‌جمشید هم نشانه‌هایی از اسب اصیل ایرانی وجود دارد. می‌گوید همین نژاد اسب ایرانی را خیلی‌ها قدیمی‌ترین نژاد این حیوان در دنیا می‌دانند.

ابراهیم علیزاده

«اَبرَش، بالاد، بوز، توسن، جُرده، چرمه، خنگ، سمند، شولک، نَوَند، یَکران و باره» اینها همه واژه‌هایی فارسی برای حیوانی به نام اسب است. حیوانی که در طول تاریخ ایران جایگاه خاصی نزد مردم این سرزمین داشته است؛ شاید نقشی مانند شتر در تاریخ و ادبیات عرب. توجهی به معنای این واژه‌ها هم نشان می‌دهد که این حیوان آنقدر اهمیت داشته که برای هر کدام از گونه‌های آن نامی را برگزیده بودند. به اسبی که در پوستش لکه‌هایی به غیر از رنگ اصلی‌اش وجود داشت اَبرَش می‌گفتند، اسب تندرو را بالاد می‌نامیدند، اسم اسب کبودرنگ را بوز گذاشته بودند و به اسب‌های سرکش توسن می‌گفتند. همچنین اسب اخته را جُرده، اسب سپید را به دو نام چرمه و خنگ، اسب زرد را سمند، اسب تیزرفتار را شولک، اسب تندرو را نَوَند، اسب بانژاد و نجیب را یَکران می‌گفتند. علاوه بر اینها، برای اسب از عبارت باره هم استفاده می‌کردند. اما از این همه واژه شاید امروز تنها یک عبارت باقی مانده و آن هم اسب است. موضوعی که شاید مصداقی بر کمرنگ شدن نقش این حیوان در زندگی ایرانیان دارد و آنها دیگر اصلاً اسامی دیگر این حیوان را به یاد نمی‌آورند. با وجود این، آخرین آمار اعلام‌شده از سوی کیومرث عظیمی، مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان اسب کشور نشان می‌دهد 220 هزار راس اسب در کشور وجود دارد که از این تعداد 9 هزار راس در شهرهای بزرگ کشور و 211 هزار راس آن در شهرستان‌ها، روستاها و عشایر وجود دارند.

اسب اصیلی که رو به انقراض است
می‌گوید در کتیبه‌های تخت‌جمشید هم نشانه‌هایی از اسب اصیل ایرانی وجود دارد. می‌گوید همین نژاد اسب ایرانی را خیلی‌ها قدیمی‌ترین نژاد این حیوان در دنیا می‌دانند. مازیار جمشیدخانی، از قهرمانان سوارکاری ایران ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی از این اسبچه کاسپین یا خزر تنها 200 راس در کشور باقی مانده و به دلیل نبود بازار مناسب کسی میل به تکثیر این نژاد اسب ایرانی در کشور ندارد. این نژاد اسب مورد اشاره جمشیدخانی، اسب‌هایی است که با وجود قد کمتر از ۱۲۰ سانتیمتر، به دلیل ویژگی‌هایی مانند داشتن تناسب‌اندامی مانند اسب‌های بزرگ، کمر کشیده و بدن باریک و سم بسیار سفت و بیضی‌شکلی که احتیاج به نعل‌بندی ندارد از زمره اسب‌های متفاوت و خاص محسوب می‌شود. قیمت این اسب‌ها هم معمولاً نسبت به دیگر اسب‌های ایرانی کمی ارزان‌تر است و برای سوارکاری نوجوانان و کالسکه کاربرد دارد. در کنار این، حتی برای پرش نیز از این اسب استفاده می‌کنند و همین کاربردهای این نژاد اسب ایرانی بوده که باعث شد نیم‌قرن پیش، از این نژاد به انگلستان ببرند. حال که این اسب‌ها در ایران رو به انقراض هستند منابع خبری آمار داده‌اند که کشور انگلیس بیشترین راس از این نژاد اسب را در اختیار دارد. علاوه بر این، اکنون این اسبچه در کشورهای نیوزیلند و حتی ژاپن و فرانسه نیز وجود دارد و این کشورها توانسته‌اند انجمن بین‌المللی اسب خزر را ثبت کنند.

اسب‌هایی به بهای 200 میلیون
اما به جز اسبچه کاسپین یا خزر، اسب‌های دیگر ایرانی وضعیت بهتری دارند. از جمله این اسب‌ها می‌توان به اسب‌های اصیل ایرانی یا همان عرب اشاره کرد. اسب‌هایی که قد آنها بین 145 تا 155 سانتیمتر و مهم‌ترین مشخصه آنها بالا بودن دم آنها حتی در هنگام حرکت است. سر کوچک و برجسته، گردن بلند و کمانی، کمر کوتاه، کپل بالا و افقی و پاهای محکم، پوست نازک، مشخص بودن رگ‌های آن به خصوص در سر و صاف بودن پیشانی از جمله ویژگی‌های این اسب‌هاست. آن‌طور که در برخی منابع آمده، از هفت گونه اسب اصیل عرب در دنیا اسب‌های پرشین عرب (ترکیب نژاد ایرانی و عرب) از زیبایی بیشتری برخوردار است و به همین دلیل از این اسب‌ها در مسابقات زیبایی هم استفاده می‌شود. علاوه بر این، در مسابقات پرش و درساژ نیز از این اسب‌ها بهره می‌برند. قیمت اسب‌های اصیل ایرانی یا عرب از هفت میلیون تومان شروع می‌شود و تا 200 میلیون تومان هم می‌رسد. در بازار اسب‌های ایرانی اخیراً از این نژاد اسب، اسبی پنج‌ساله با نام آتیلا در استان آذربایجان غربی با قیمت هفت میلیون تومان، اسبی پنج‌ساله با نام کولاک در استان اصفهان با قیمت 20 میلیون تومان، اسبی سه‌ساله با نام مروارید در استان اصفهان با قیمت 40 میلیون تومان، اسبی شش‌ساله با نام غزاله در استان یزد با قیمت 166 میلیون تومان و اسبی 13‌ساله با نام خونیا در استان یزد با قیمت 200 میلیون تومان عرضه شده است.

اسب‌های استقامت
اسب ترکمن، نژاد دیگری از اسب‌های کشور است. اسب‌هایی که بیشتر به عنوان اسب‌های استقامت شناخته می‌شوند. قد آنها به 148 تا 155 سانتیمتر می‌رسد و با گوش‌های بلند و متحرک، دمی باریک، مفاصل قوی، سم‌های محکم با زاویه مناسب ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. رنگ این اسب‌ها بیشتر خاکستری‌ است و بدنی کشیده و لاغر دارند. تاکنون نژادهای شناخته‌شده از اسب ترکمن چند نژاد یموت، آخال تکه، چناران (مخلوط از تلاقی اسب ترکمن و عرب) و گوگلان است. گشتی در بازار اسب‌های ایرانی نشان می‌دهد که این نژاد اسب ایرانی با قیمت‌های سه میلیون و 800 تا 30 میلیون تومان عرضه می‌شوند. در بازار اسب‌های ایرانی اخیراً از این نژاد اسب، اسبی شش‌ساله با نام مارال در استان البرز با نرخ سه میلیون و 800 هزار تومان، اسبی دو‌ساله با نام ستاره در استان مازندران با نرخ 12 میلیون تومان، اسبی پنج‌ساله با نام مالنا در استان تهران با نرخ 18 میلیون تومان و اسبی هفت‌ساله با نام طوفان در استان اصفهان با چند مقام قهرمانی با نرخ 30 میلیون تومان عرضه شده است. در مورد این اسب‌ها نیز اخیراً فعالان این صنعت گلایه کرده بودند که با ممنوعیت صادرات آنها تعداد اسب‌های این‌گونه کاهش خواهد یافت.

اسب‌های چوگان
اسب کرد، نژادی دیگر از اسب‌های ایرانی است. از ویژگی‌های این اسب‌ها می‌توان به قد متوسط در حدود 140 تا 150 سانتیمتر، بدنی کوتاه و عضلانی و مقاوم، گوش‌ها اندکی عقب، سرسنگین، چشم‌ها عقب با حالتی خشمگین، دست و پاهای کوتاه با سم‌های سخت و محکم اشاره کرد. این اسب‌های استقامت نسبت به دیگر نژادها کم‌خوراک هستند و در هنگام دویدن دم خود را بالا نگه می‌دارند. در ورزش چوگان نیز از این اسب‌ها بهره می‌برند. گشتی در بازار اسب‌های ایرانی نشان می‌دهد این نژاد اسب ایرانی با قیمت‌های سه میلیون تا 30 میلیون تومان عرضه می‌شوند. در بازار اسب‌های ایرانی اخیراً از این نژاد اسب، اسبی 10‌ماهه با نام نگین در قزوین با نرخ سه میلیون تومان، اسبی سه‌ساله با نام کرال در تبریز با نرخ چهار میلیون و 500 هزار تومان، اسبی پنج‌ساله با نام گلنار در استان همدان با نرخ 20 میلیون تومان، اسبی 17‌ساله با نام بهاره در استان کرمانشاه با نرخ 30 میلیون تومان و اسبی سه‌ساله با نام ملاله در استان البرز با نرخ 30 میلیون تومان عرضه شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها