شناسه خبر : 2998 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سهامداران عصبانی تالار حافظ را به هم ریختند

روایت‌های تازه از ماجرای بابک زنجانی

هفته گذشته، هفته‌ای پرخبر و پر‌حاشیه در فضای اقتصادی ایران بود؛ از تغییرات قیمتی همچون رشد طلای جهانی که به بازگشت دوباره قیمت سکه بهار آزادی به بالاتر از یک میلیون تومان انجامید، تا تداوم نزول شاخص بورس که در آخرین روز کاری هفته منجر به تجمع اعتراضی سهامداران شد و برگزاری چند کنفرانس اقتصادی مهم که محل اظهارنظرهای جنجالی مسوولان بلندپایه کشور بود.

هفته گذشته، هفته‌ای پرخبر و پر‌حاشیه در فضای اقتصادی ایران بود؛ از تغییرات قیمتی همچون رشد طلای جهانی که به بازگشت دوباره قیمت سکه بهار آزادی به بالاتر از یک میلیون تومان انجامید، تا تداوم نزول شاخص بورس که در آخرین روز کاری هفته منجر به تجمع اعتراضی سهامداران شد و برگزاری چند کنفرانس اقتصادی مهم که محل اظهارنظرهای جنجالی مسوولان بلندپایه کشور بود. علاوه بر اینها، ماجراهای افت قیمت نفت و تاثیر آن بر بودجه سال آینده نیز همچنان در صفحات اقتصادی مطبوعات بازتاب یافت.
در اولین روز هفته، نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با حضور مقامات ارشد اقتصادی از جمله معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و وزیر کشاورزی برگزار شد؛ اما آنچه از این جلسه بیش از همه در مطبوعات بازتاب پیدا کرد، صحبت‌های اسحاق جهانگیری در خصوص پرونده بابک زنجانی بود که تیتر نخست شمار زیادی از روزنامه‌های یکشنبه (از جمله شرق، اعتماد، فرهیختگان، ابتکار و آفتاب یزد) را به خود اختصاص داد. index:1|width:250|height:334|align:left «شرق» تیتر اول خود را به این جمله معاون اول رئیس‌جمهور اختصاص داد: «قرار نیست سرمان کلاه برود» و نوشت: پس از آنکه رئیس‌جمهور در خلال سفر به بوشهر به سرمایه‌گذاران کشور، این امیدواری را داد که «دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی به هیچ قیمتی عقب‌نشینی نخواهد کرد» معاون اول رئیس‌جمهور هم تاکید کرده که عزم دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی جدی است؛ عزمی که اسحاق جهانگیری درباره آن خطاب به افرادی که به گفته او «می‌خواهند به اسم فساد آدرس اشتباه به دولت بدهند تا از جاهایی که باید غافل شود» تاکید کرده است: «قرار نیست کلاه سر ما برود و باید دست‌های پشت‌پرده فسادهای اقتصادی رو شوند.»
بر اساس گزارش این روزنامه، جهانگیری بدون اشاره مستقیم به نام «بابک زنجانی» با اشاره به موضوع کاهش بهای نفت و با بیان اینکه «این موضوع در این مقطع می‌تواند دردسرساز باشد»، گفته است: «نمی‌دانم یک‌جوانی از کجا وارد سیستم ایران شد و هم‌اکنون دو میلیارد و۷۰۰ میلیون دلار پول مملکت در اختیار ایشان قرار گرفته است. اگر این پول به کشور بازگردانده نشود این موضوع برای کشور مایه روسیاهی خواهد شد. مردم منتظرند که ما اعلام کنیم این پول چه وقت به کشور بازمی‌گردد.» او در ادامه عنوان کرده: «سوال ما این است که با این پول چقدر می‌شود به سفر رفت یا به عیش ‌و نوش پرداخت؟ این پول حتماً در جایی هست و باید مشخص شود که کجاست.»
جهانگیری البته حرف‌های دیگری هم زد که با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. او گفت: «من شنیده‌ام که وقتی این شخص به بانک می‌رفت رئیس‌کل بانک مرکزی از جلسه بیرون می‌آمد تا با او صحبت کند، همچنین وزرا به ملاقات او می‌رفتند.» موضوعی که بلافاصله توسط محمود بهمنی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی تکذیب شد: «این اظهارات کذب محض است و تعجب می‌کنم که معاون اول رئیس‌جمهور این مطالب را مطرح می‌کند. من بارها عرض کرده‌ام که اصلاً فروش نفت ارتباطی به بانک مرکزی ندارد و این بانک نیز هیچ مراوده و ارتباطی با بابک زنجانی نداشته است.»

جدال لفظی در جشن پتروشیمی
جشن پنجاهمین سال تاسیس شرکت ملی پتروشیمی هم یکی از مراسم پرحاشیه هفته گذشته بود. جشنی که شاهد جدال لفظی وزیر نفت و معاونش (مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی) شد. آن‌گونه که سایت خبری «اقتصادنیوز» گزارش داد «در این مراسم که ابتدا مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی سخنرانی کرد، صحبت‌هایی در خصوص تحریم و مسائلی از این دست بیان شد که عباس شعری‌مقدم همه آنها را عاملی برای عقب‌ماندگی این صنعت دانست. این صحبت‌های او درست همان ابتدای سخنرانی وزیر نفت با واکنش روبه‌رو شد. تا جایی که بیژن زنگنه به او اعلام کرد آنچه این صنعت را عقب‌مانده نگاه داشته، تحریم نبوده بلکه بی‌تدبیری مدیران گذشته بوده است.»
بر اساس این گزارش، «بخش دیگری از صحبت‌های شعری‌مقدم که با واکنش وزیر نفت روبه‌رو شد، آمار تولید و صادرات در بخش پتروشیمی بود. وزیر نفت صراحتاً در این رابطه، مدیرعامل شرکت پتروشیمی را خطاب قرار داد و گفت: من بارها گفته‌ام، اما انگار کسی به حرف من گوش نمی‌دهد. بارها گفته‌ام که آمار تولید یا ظرفیت‌های پتروشیمی را به صورت وزنی و بر حسب تن اعلام نکنند، بلکه ارزش این تولیدات یا صادرات را اعلام کنند.»

تلخی شکر در کام دولت
این تنها جدال لفظی دولتی‌ها با یکدیگر در هفته قبل نبود. بحث بر سر واردات شکر نیز طی این هفته باعث علنی شدن اختلاف‌نظر دو وزیر کابینه حسن روحانی شد. روزنامه «خراسان» با تیتر «جنجال شکری بالا گرفت» در این باره نوشت: «در حالی که وزیر صنعت دو روز پیش اعلام کرده بود که واردات شکر آزاد است، وزیر کشاورزی گفته است در نامه‌ای در فروردین‌ماه خواهان ممنوعیت ثبت سفارش شکر شده‌ام.»
به نوشته این روزنامه «محمود حجتی گفت: بر اساس بررسی‌هایی که ما انجام دادیم امسال بیش از 600 هزار تن شکر از نیشکر و 700 هزار تن از چغندرقند تولید خواهیم داشت. امسال کارخانجات چهار میلیون و 400 هزار تن چغندرقند از کشاورزان خریده‌اند و بیش از 600 هزار تن شکر نیز از سال گذشته وجود دارد که با این وضع دیدیم اگر شکر وارد هم نشود هیچ مشکلی نداریم. این در حالی است که محمدرضا نعمت‌زاده اخیراً گفته بود واردات شکر آزاد است و نمی‌تواند نباشد؛ چرا که تولید داخل همیشه در سال‌های گذشته از انقلاب تاکنون از نیاز داخلی کمتر بوده و ما همیشه واردات داشته‌ایم.»

روزهای پرحاشیه بورس
اما شاید مهم‌ترین حاشیه هفته گذشته را بورس و سهامداران آن رقم زدند. تداوم افت شاخص بورس تهران که در هفته قبل هم نزدیک به هزار واحد نزول را تجربه کرد، مورد اعتراض گروه‌هایی از سهامداران واقع شد. به گزارش سایت «اقتصادنیوز»، «سهامداران بورس که از منفی شدن شاخص و ضررهای پی درپی به ستوه آمده بودند، پس از لغو قرار تجمعی که ظهر سه‌شنبه گذاشته بودند، سرانجام صبح چهارشنبه نظم تالار حافظ را به هم ریختند. پس از این هیاهو، مدیرعامل شرکت بورس به همراه چند تن از معاونانش به میان سهامداران رفت تا ضمن شنیدن صدای آنها راه‌حلی برای این موضوعات بیابند. مهم‌ترین خواسته سهامداران استعفای حسن قالیباف‌اصل بود، اما او و معاونانش مهم‌ترین مشکل را وضعیت کلان اقتصادی کشور دانستند.»
بر پایه گزارش این سایت خبری، «در ادامه این جلسه قالیباف‌اصل اعلام کرد که از 15 دی‌ماه سال گذشته تا به حال در بازار سهام شاهد ریزش 20 تا 30‌درصدی ارزش برخی سهام بوده‌ایم، اما سهامداران به این جمله او اعتراض شدیدی کردند و گفتند: ارزش برخی سهام تا یک‌سوم هم کاهش داشته و این آمار اشتباه و دروغ است. اما او گفت: تمام حرف‌های من درست است و کسی حق ندارد به من بگوید دروغگو.»
«اقتصادنیوز» همچنین خبر داد که پس از تجمع چهارشنبه «رئیس‌جمهور در جریان این اتفاقات قرار گرفته و دستورات لازم برای پیگیری این موضوع را صادر کرده است».

سراب اقامت به شرط خرید ملک
فارغ از تحولات داغ هفته قبل، یکی از گزارش‌های خواندنی این هفته در روزنامه «شهروند» منتشر شد که با تیتر «ایرانی‌های پشیمان، پرچمدار فروش آپارتمان‌های ترکیه و دوبی» آورده بود: «تنها با روزی ۲۰ هزار تومان صاحب یک آپارتمان لوکس در دوبی شوید و علاوه بر آن اقامت بگیرید.» این عبارت تبلیغی یکی از دفاتر فروش املاک دوبی در شیراز است اما آیا همه چیز به همین سادگی است؟ کافی است کمی درباره قوانین مهاجرپذیری کشورهای مختلف مطالعه کنید تا متوجه شوید خرید ملک آسان‌ترین راهکار به شمار نمی‌آید.
به نوشته این روزنامه، «موضوع خرید ملک به بهای اقامت، در واقع تنها یک ترفند اقتصادی برای جذب سرمایه‌های خارجی به شمار می‌آید. اگر به مقررات مشترک کشورها برای خرید ملک در خاک‌شان دقت کنیم به راحتی این موضوع را متوجه می‌شویم... در قبرس مشتریان خارجی غیرمقیم، تنها به شرطی می‌توانند خانه بخرند که تعهد بدهند قصد اشتغال و کار در این جزیره را ندارند. آنها همچنین باید متعهد شوند که بیشتر از شش ماه در سال از قبرس خارج نمی‌شوند و مدت اقامت‌شان در کشور ثانویه بیشتر از یک تا سه ماه طول نمی‌کشد. در ترکیه نیز تنها به شرط خرید یک خانه کوچک نمی‌توانید مجوز اقامت بگیرید... شرایط اقامت در امارات و دوبی نیز مشابه قوانین ترکیه است. در مقطعی کلاهبرداری خرید ملک به بهای گرفتن اقامت در دوبی آنقدر شیوع پیدا کرد که سرکنسولگری ایران در دوبی بیانیه‌ای رسمی برای شهروندان ایرانی منتشر کرد و نسبت به این موضوع هشدار داد.»

انعکاس میزگرد دولت‌آبادی-بهکیش
علاوه بر اینها، میزگرد شماره 116 «تجارت فردا» با حضور محمود دولت‌آبادی و محمدمهدی بهکیش همچنان در مطبوعات انعکاس یافت. روزنامه «دنیای اقتصاد» در سرمقاله سه‌شنبه گذشته خود به قلم «محمدمهدی مجاهدی» نوشت: «هفته گذشته گفت‌وگویی درخشان در هفته‌نامه «تجارت فردا» میان محمود دولت‌آبادی و محمدمهدی بهکیش منتشر شد که در ژانر مبادلات روشنفکری در این سامان، اگر نگویم بی‌نظیر، قطعاً نادر و کم‌نظیر است.»
سرمقاله‌نویس «دنیای اقتصاد» در توضیح این دیدگاه خود دلایلی را به این شرح عنوان می‌کند: «اولاً، غبار «فقر فرهنگی‌گری» فضای این گفت‌وگو را تیره نکرده است؛ ثانیاً، گفت‌وگویی همزمان نقادانه و همدلانه است؛ ثالثاً، هیچ یک از دو سوی گفت‌وگو پشت برج ‌و باروهای این یا آن دیسیپلین یا کیش شخصیت سنگر نگرفته است و برای رساندن صدای خود به دیگری فریاد نمی‌کشد و بالاخره، از همه مهم‌تر، هر دو سوی گفت‌وگو می‌کوشند از چارچوب‌های سفت‌وسخت ایدئولوژیک فاصله بگیرند، بر گسل‌های تحمیلی میان روشنفکری، دانشوری و مدیریت اقتصادی پل بزنند و دیدگاه‌های خود را از خلال گفت‌وگویی افق‌گشایانه، به مخاطبانی متنوع عرضه کنند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها