شناسه خبر : 2860 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پپه‌های سیلیکون ولی و هنجارشکنان امروز

انتقام پپه‌ها

با آغاز سال نو مارک زوکربرگ جهان را از تصمیم خود در سال ۲۰۱۶ برای دویدن ۳۶۵ مایل در سالِ پیش رو آگاه کرد و انبوه فالوئرهای خود در فیس‌بوک را برای انجام همان کار به چالش فراخواند. آقای زوکربرگ به هدف خود رسید، و اکنون برای چالش بعدی خود یعنی مسابقات سه‌گانه سخت تلاش می‌کند.

ترجمه: الهام شیرمحمدی

با آغاز سال نو مارک زوکربرگ جهان را از تصمیم خود در سال 2016 برای دویدن 365 مایل در سالِ پیش رو آگاه کرد و انبوه فالوئرهای خود در فیس‌بوک را برای انجام همان کار به چالش فراخواند. آقای زوکربرگ به هدف خود رسید، و اکنون برای چالش بعدی خود یعنی مسابقات سه‌گانه سخت تلاش می‌کند. این هفته او از دوچرخه‌اش افتاد و بازویش شکست اما با تمام توان خود پیش می‌رود.
آن روزهایی که بی‌خیالان تی‌شرت‌های بی‌قواره می‌پوشیدند تا ثابت کنند به ظاهر خود اهمیتی نمی‌دهند گذشته است. اکنون آنها تاپ‌های چسبانی می‌پوشند که برای نشان دادن بازوها و تنه طراحی شده است. تیم کوک، مدیر شرکت اپل، ساعت 5 صبح روی تردمیل می‌رود. جک دورسی، رئیس شرکت توئیتر، طرفدار اسکات زدن، شنا رفتن و دو است. برایان چِسکی، یکی از موسسان شرکت Airbnb، روزگاری بدنساز بود. جِف بِزوس و آلون ماسک هر دو سینه‌ای عضلانی و جذاب دارند.
چرا وقتی چند میلیارد دلار برای خرج کردن دارید باید خود را به ورزش‌های عادی و تکرارشونده‌ای چون دو، دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری محدود کنید؟ لری ایلیسون، رئیس شرکت اوراکل قایق کایاک خود را می‌راند و تا استاندارد معقولی تنیس بازی می‌کند (او از تماشای تورنمنت Indian Wells که مالک آن است الهام می‌گیرد). سِرجی برین، یکی از موسسان گوگل، بدن خود را در ورزش‌های گوناگون مانند چتربازی، اسکیت، هاکی، فریزبی و بندبازی در ارتفاع بالا به چالش می‌کشد. آقای برین را می‌توان در هر وضعیت شگفت‌آوری دید: مثلاً در حال راه رفتن روی دست پیرامون دفتر خود، یا در مکان‌های غیرقابل پیش‌بینی، مانند کلاس‌های بندبازی در سیرک‌های محلی.
رژیم‌های ورزشی سخت با رژیم‌های غذایی عجیب همراه است. آقای زوکربرگ به مدت یک سال چالش خوردن گوشتی که خود آن را قصابی کرده باشد انجام داد، که با توجه به اینکه او در سانفرانسیسکو زندگی و در هفته 60 ساعت کار می‌کند، نتیجه می‌گیریم که او گیاهخواری کرده است. آقای دورسی از رژیم غذایی Paleo (بدون گلوتن، شکر یا الکل) پیروی می‌کند. وسواس در امر سلامت تنها به معدودی افراد متعصب محدود نمی‌شود. شرکت‌های فناوری از کارمندان خود انتظار دارند تا از امکانات رفاهی از قبیل دیوار سنگ‌نوردی حداکثر استفاده را ببرند. حتی شرکت‌های تازه‌کار که در مضیقه مالی هستند حداقل میز تنیس دارند. در خیابان‌های سانفرانسیسکو و در راستای خانه‌ها سالن‌های ورزشی قرار گرفته که ورزش‌هایی به نام SoulCycle، و نیز تمرین CrossFit و رقص زومبا را آموزش می‌دهند، و رستوران‌هایی هستند که غذای بدون گلوتن و طبیعی ارائه می‌دهند.
در عمل، بی‌خیالان قدیم تلاش می‌کنند تا تناسب‌اندام را به کلی دگرگون کنند درست همان‌طور که تلاش دارند همه چیز را از نو راه بیندازند. آنها از این موضوع سخن می‌گویند که چگونه تناسب‌اندام رمزی است که باید هک شود، و بدن خود را با باندهای تناسب‌اندام و دیگر وسایل اندازه‌گیری می‌آرایند. آنها در پیرامون خود گجت‌های عجیب و غریب‌تر از پیش مانند تک (نوعی چرخه‌های خودتعادلی دوچرخه که دارای هاوردبرد است و به جای دو چرخ، یک چرخ دارد) و دوچرخه‌های آبی دارند. الکس دبلوف، مدیر شرکت Virvool (پلت‌فورم تبلیغات ویدئویی)، برای به حداکثر رساندن نتیجه تمرینات ورزشی خود از نوعی ماسک اکسیژن فیلتری استفاده می‌کند.
مورد دیگری که به همین اندازه قابل پیش‌بینی است این است که آنها همچنین تلاش می‌کنند تا کسب‌وکار تناسب‌اندام را کاملاً دگرگون کنند. دیک کوستولو، یکی از روسای پیشین شرکت توئیتر، پلت‌فورم نرم‌افزاری ساخته که برای کمک به ورزش همگانی مردم و تشویق آنها به داشتن تناسب‌اندام طراحی شده است. آزمایشگاه‌های Zepp به گلف‌بازان و بازیکنان بیسبال کمک می‌کند تا با گردآوری داده‌های مربوط به ضربات خود با استفاده از حسگرهای سه‌بعدی آنها را بهبود ببخشند. اپلیکشن Strava مخصوص تلفن همراه به دوچرخه‌سواران و دوندگان امکان رقابت با یکدیگر را می‌دهد حتی اگر هزاران مایل از یکدیگر دور باشند.
دو دلیل وجود دارد که چرا غول‌های فناوری نگران زندگی سالم هستند. یکی از این دلایل این است که نخبگان آمریکا ضرب‌المثل «عقل سالم در بدن سالم است» را بار دیگر کشف کرده‌اند. تناسب‌اندام ذهن شما را باز و انرژی شما را تقویت می‌کند (اگرچه رشد بهره‌وری آمریکا در روزهایی که ناهار مفصل و شام استیک می‌خورند بسیار بیشتر است) و کالیفرنیا همیشه در مرکز فرهنگ تناسب‌اندام آمریکا بوده است: موج‌سواران سن‌دیه‌گو و بدنسازان ساحل ونیس را مشاهده کنید. اگر جاه‌طلب‌ترین آمریکایی‌ها در میان افرادی که به تناسب‌اندام وسواس دارند در 50 ایالت قرار گیرند به زودی تمام مردم به تناسب‌اندام حساس خواهند شد.
یک توضیح بسیار فریبنده نیز وجود دارد: انتقام پپه‌ها. دانش‌آموزان دبیرستان در آمریکا همیشه به دو گروه «هنجارشکن» و «پپه» تقسیم شده‌اند. پپه‌ها در کارهای علمی برتر و در امور اجتماعی تنبل هستند. اما هنجارشکنان در تمام کارهایی که نوجوانان به آنها اهمیت می‌دهند برتری دارند مانند راه یافتن به تیم فوتبال، پیروزی در مسابقات دو و جذب کردن دختران. در مراحل اولیه انقلاب فناوری پپه‌ها با کسب پول بیشتر نسبت به هنجارشکنان (که همیشه در آرزوی کسب پول بودند) از آنها انتقام گرفتند. اکنون آنها دارند بیشتر پیش می‌روند و ثابت می‌کنند می‌توانند هنجارشکنان را در بازی خودشان شکست دهند. ورزشکاران هرگز در ریاضیات یا کسب درآمد به پای پپه‌ها نمی‌رسند (و در حقیقت بسیاری از آنها با گذر زمان چاق و پیر می‌شوند)، اما پپه‌های سابق بدنی ورزیده و هوشی عالی دارند، به خصوص زمانی که توانایی مالی برای به خدمت گرفتن مربیان ورزشی و متخصصان تغدیه خصوصی را داشته باشند.

تغییر ذهن با لباس ورزشی
اما آنها هر چه سخت‌تر ورزش می‌کنند نمی‌توانند خاطرات دوران دبیرستان را از بین ببرند. کریس اندرسون، مدیر شرکت 3D Robotics (سازنده هواپیمای بدون سرنشین)، و سردبیر پیشین نشریه Wired می‌گوید که پپه‌های آلفای آینده نه‌تنها گذشته را جبران می‌کنند بلکه فرآیند این جبران را نیز سرعت می‌دهند. ورزش تخته بادی به موج‌سواری با کایت و سپس به تخته پروازی تبدیل می‌شود. اسکیت‌سواری به تخته چرخشی و پس از آن به سواری با تک‌چرخ الکتریکی می‌انجامد. تک‌چرخ سواری به راه رفتن روی سیم می‌رسد که این ورزش به طناب‌بازی هنری و این نیز به چتربازی منجر می‌شود. چتربازی به ورزش پرواز هواپیما، و این ورزش به پرواز جت‌های جنگنده، و این نیز به پرواز سفینه فضایی می‌انجامد. جنون تناسب‌اندام در سیلیکون‌ولی راهی بس طولانی در پیش دارد اما اشتیاق مسبب آن ابدی است. میلیاردرهای فناوری به کمک دستگاه‌های قدرتمند، تمرینات ورزشی و رژیم‌های غذایی علمی بدن خود را روی فرم نگه می‌دارند. آنها ممکن است خود را به فضای خارج از جو پرتاب کنند. حتی ممکن است راز جوانی همیشگی را کشف کنند. اما هر چند معلق ماندن در فضای بیرون جو تاثیر خوبی روی بدن آنها می‌گذارد، نیروی زندگی‌شان مانند فردی 20ساله می‌شود، و رقم حساب‌های بانکی‌شان از میلیارد به تریلیارد می‌رسد، آنها همچنان در عمق وجودشان همان پپه‌های ترسو، خرخوان و بدبخت هستند که ظاهر یک هنجارشکن با بدنی عضلانی را به خود گرفته‌اند.
منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها