شناسه خبر : 21009 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کتاب‌های اقتصادی و مدیریتی که به تازگی منتشر شده‌اند

کتاب‌های بالینی برای مدیران

دکتر ویدا ورهرامی، استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی است. او فارغ‌التحصیل دکترای اقتصاد از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. از تخصص‌های این اقتصاددان جوان می‌توان به اقتصاد نفت و انرژی، اقتصاد کلان و اقتصادسنجی اشاره کرد.

اقتصاد قراردادهای نفت و گاز
نویسنده: ویدا ورهرامی (اقتصاد نفت و انرژی)
دکتر ویدا ورهرامی، استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی است. او فارغ‌التحصیل دکترای اقتصاد از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. از تخصص‌های این اقتصاددان جوان می‌توان به اقتصاد نفت و انرژی، اقتصاد کلان و اقتصادسنجی اشاره کرد.
کتاب «اقتصاد قراردادهای نفت و گاز»، حاصل مطالعات خانم ورهرامی است که به‌گونه‌ای نوشته شده که هم پاسخگوی پرسش‌های علاقه‌مندان به حوزه قراردادهای نفت و گاز باشد و هم منبع مناسبی برای استادانی است که درس اقتصاد نفت و گاز را در مقطع کارشناسی تدریس می‌کنند.
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «پروژه‌های بهره‌برداری از ذخایر گاز، بسیار پرریسک و هزینه‌بر هستند و به منابع مالی زیادی نیاز دارند. از این‌رو تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. تامین مالی منابع مورد نیاز یک پروژه از راه‌های مختلفی مثل استقراض، اخذ وام و یا انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری با شرکت‌های سرمایه‌گذار بین‌المللی صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد انعقاد قراردادها میان کشور دارنده مخزن و شرکت سرمایه‌گذار بهترین روش برای تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های نفتی و گازی باشد که در قالب قراردادهای مختلفی انجام می‌شود. در این کتاب مولف به‌دنبال بیان و بررسی انواع روش‌های تامین مالی پروژه‌های نفتی و گازی و بیان تجربیات سایر کشورها در این راستاست‌... در فصل اول به مروری بر وضعیت صنعت جهانی نفت و گاز، در فصل دوم به معرفی شرکت ملی نفت، در فصل سوم به بررسی فعالیت‌های اکتشاف، حفاری و استخراج، در فصل چهارم به مروری بر انواع قراردادهای نفت و گاز، در فصل پنجم به بررسی توسعه پروژه‌های نفت و گاز، در فصل ششم چالش‌های تولید نفت و گاز و در فصل هفتم به مروری بر رژیم‌های مالی پرداخته و در انتها مطالب ارائه‌شده جمع‌بندی خواهد شد.»

اشرافیت، سلطنت، دموکراسی: داستان حماقت و تباهیِ اخلاقی و اقتصادی
نوشته: هانس هرمان هوپ -‌ ترجمه: سلیمان عبدی (اقتصاد سیاسی)
سلیمان عبدی، پژوهشگر اقتصادی و اجتماعی ایرانی است که در زمینه آثار اقتصادی و اجتماعی لیبرتارین به مطالعه و ترجمه می‌پردازد. او همچنین سابقه دیدار با نویسنده این کتاب، یعنی هانس هرمان هوپ، را در شهر استانبول ترکیه دارد. عبدی و تعدادی از دوستان و همفکرانش موسس بنیادی تحت عنوان «بنیاد کازیوه» هستند که به پژوهش در زمینه آثار لیبرتارین و ترویج افکار این گروه فکری می‌پردازد.
در مقدمه مترجم بر این کتاب می‌خوانیم: «تاملی در دولت دموکراتیک مدرن، ما را بر آن می‌دارد تا در ماهیت آن اندیشه کنیم و از خود بپرسیم که چه چیزی حق فرمانفرمایی به دولت و حاکمان و دست‌‌اندر‌کاران یک دولت می‌دهد؟ قانون چیست و منشأ قوانین کدامند؟ مسیر ترقی در دموکراسی چگونه طی خواهد شد؟ چه کسانی باید تصمیم بگیرند؟ پیامدهای اخلاقی دموکراسی چه خواهد بود؟ از منظر هانس هرمان هوپ، تفکر و تعمق در همه این پرسش‌ها گویای یک گذار معکوس است. برخلاف آنچه ادعا می‌شود، راهی که به ظاهر به ‌سوی آزادی به تصویر کشیده‌اند، قهقرایی است که آزادی را به قربانگاه می‌برد‌... هانس هرمان هوپ در این چند نوشتار، که می‌توان آن را چکیده‌ای از کتاب دموکراسی تلقی کرد، سعی دارد گزارشی نظری از تاریخ دموکراسی و پیامدهای ناگوار آن ارائه دهد و البته همچنان که به‌درستی اشاره کرده است، در پس ادله دولت‌گرایانه روشنفکران نه منطق و دانش، بلکه نیتی آگاهانه و شوم علیه آزادی نهفته است و احساسات برابری‌خواهانه را دستمایه این نبرد ویرانگر علیه آزادی کرده است و از این‌روی، همچنان که در نوشتار پیش‌روی اشاره شده، روشنفکر‌ستیزی علاوه بر دانش به شجاعت نیازمند است. امید است این نوشتار آغازی برای پایان دموکراسی، دست کم، در اندیشه ما باشد.»

نقشه‌های شیطانی: طرحی برای رهایی از کار کردن برای دیگران و ایجاد کسب‌وکار برای خود
نوشته: هیو مک‌لیود -‌ ترجمه: سارا فرجی (کارآفرینی و کسب‌وکار)
سارا فرجی سینماگر ایرانی است که تحصیلات آکادمیک او در حوزه کارگردانی است. او علاوه ‌بر مترجمی، سابقه تدریس بازیگری و کارگردانی در دانشکده تربیت معلم شهید رجایی را در کارنامه خود دارد و نزدیک به دو دهه نیز از سابقه همکاری‌اش در حوزه سینما و هنر با مطبوعات می‌گذرد. خانم فرجی، سابقه نگارش فیلمنامه‌های متعدد و کارگردانی و بازیگری در تعدادی فیلم کوتاه و نمایش را در کارنامه خود دارد.
در پشت جلد این کتاب آمده است: «آدم همیشه به یک نقشه شیطانی نیاز دارد. به یک برنامه‌ریزی دیوانه‌وار که سازگاری و مدارا سرش نشود. برنامه‌ای که وادارش کند به‌جای دلخوش کردن به هرچیز ساده و دم‌دستی، با هر سختی که شده برود سراغ کاری که دوست دارد. همان کاری که با انجامش احساس افتخار کند. این یعنی هر آدمی برای نجات از روزمرگی، برای خلاصی از سروکله‌ زدن با مدیرهای بداخلاق و بالاخره برای رهایی از انجام کارهای کسالت‌بار و نفرت‌انگیز نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و خاص دارد‌‌ که من نامش را نقشه شیطانی گذاشته‌ام. نکته اینجاست که زندگی کوتاه است و باید از این فرصت کوتاه برای رسیدن به بهترین نتیجه استفاده کرد.»

زنان و رشد اقتصادی: بررسی رابطه تبعیض جنسیتی با رشد اقتصادی در کشورهای فقیر
نوشته: سپیده کاوه (اقتصاد کلان)
سپیده کاوه، دانشجوی دکترای اقتصاد در دانشگاه تربیت مدرس است. رشد اقتصادی اگر نگوییم مهم‌ترین مساله‌ اقتصاد کلان است، قطعاً یکی از مهم‌ترین‌هاست. خانم کاوه در کتاب زنان و رشد اقتصادی به بررسی ابعاد اقتصاد کلان مساله‌ تبعیض جنسیتی پرداخته و سعی می‌کند زوایای گوناگون این مساله‌ را از دل مطالعات اقتصاددانان گوناگون بیرون بکشد. آنچه بر غنای این اثر می‌افزاید و نظریه‌های مطرح‌شده در آن را به بوته آزمایش وارد می‌کند، تحلیل مبتنی بر روش اقتصادسنجی موجود در آن است که در مورد تاثیر تبعیض جنسیتی بر رشد اقتصادی است. این کتاب می‌تواند برای محققان و دانشجویان رشته‌های اقتصاد و علوم اجتماعی مفید باشد.
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «دستیابی به رشد اقتصادی و افزایش سطح زندگی و رفاه عمومی همواره جزو اهدافی است که دولت‌های مختلف جهان به دنبال نیل به آن هستند و شناسایی عواملی که رسیدن به این اهداف را تسهیل می‌­کند، در مطالعات اقتصادی نقش بسزایی دارد. این کتاب می‌تواند منبع مناسبی برای آشنایی با تاریخچه الگوهای رشد، آشنایی با مدل‌های مختلف رشد و مطالعه سیر تحول و تغییرات مدل‌ها از ابتدا تا اکنون باشد. آشنایی با نحوه اثرگذاری پارامترهای مرتبط با جنسیت بر روی رشد اقتصادی نیز از طریق این کتاب امکان‌پذیر است. سوال بحث‌برانگیزی که سبب اختلاف‌نظر اقتصاددانان است و در این کتاب به آن پرداخته شده این است که «آیا نابرابری جنسیتی سبب کاهش رشد و توسعه اقتصادی می‌شود؟» و اینکه «آیا مساله جنسیت عامل مهمی در اقتصاد کلان و اثرگذار بر رشد و توسعه کشورهاست»؟»

راهبرد کسب‌وکار: واکاوی الگوهای تدوین و پیاده‌سازی راهبرد
‌نوشته: برایان تریسی
ترجمه: صالح سپهری‌فر (مدیریت کسب‌وکار)

مدیریت فروش: تشریح فعالیت‌های کلیدی سرپرست تیم فروش
نوشته: برایان تریسی
ترجمه: صالح سپهری‌فر
صالح سپهری‌فر، از جمله مترجمان صاحب‌سبک کتاب‌های مدیریتی است که همکاری طولانی‌مدتی با انتشارات دنیای اقتصاد دارد. ترجمه‌های او روان و کتاب‌های انتخابی‌اش نیز جذاب و کاربردی هستند.
دو کتاب «راهبرد کسب‌وکار‌...» و «مدیریت فروش‌...» از جمله کتاب‌های جدید منتشر‌شده با ترجمه او از انتشارات دنیای اقتصاد است.
در پیشگفتار مترجم بر کتاب «راهبرد کسب‌وکار‌...» می‌خوانیم: «امروزه شاید اهمیت راهبرد در کسب‌­وکار بر کسی پوشیده نباشد. راهبرد، که همان برنامه عملی برای اجرای اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت یک مجموعه است، این امکان را به مدیران می­‌دهد تا روند نیل به اهداف از پیش تعیین‌شده را بررسی کرده و البته در صورت تغییر شرایط، تغییراتی در آن ایجاد کنند. کتابی که پیش رو دارید، مفاهیم پایه و بنیادین مرتبط با راهبرد و شیوه­‌های تدوین و اجرای آن را به زبانی ساده توضیح می­‌دهد و نمونه­‌هایی از تجربیات نویسنده را نیز در اختیار خواننده قرار می‌­دهد.»
همچنین در پیشگفتار مترجم درباره کتاب مدیریت فروش نیز این‌گونه آمده است: «مدیریت فروش، یکی از ارکان هر کسب‌وکاری به‌شمار می‌رود. مدیر فروش یک مجموعه، وظایفی کلیدی را برعهده دارد که موفقیت در اجرای آنها، خود را در قالب افزایش آمار و درآمد فروش نشان می‌دهد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها