شناسه خبر : 19975 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی هفته گذشته قرائت شد

جنجال تامین اجتماعی

گزارش هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در مجلس آماده و قرائت شد تا بخشی از عملکرد این سازمان جنجالی از سال ۸۷ تا سال ۹۲ زیر بازرسی مجلس برود و پرده از تخلفات مالی گسترده و فساد اداری در زیر‌مجموعه‌های مختلف تامین اجتماعی برداشته شود

مسعود یوسفی
هفته گذشته، گزارش هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در مجلس آماده و قرائت شد تا بخشی از عملکرد این سازمان جنجالی از سال 87 تا سال 92 زیر بازرسی مجلس برود و پرده از تخلفات مالی گسترده و فساد اداری در زیر‌مجموعه‌های مختلف تامین اجتماعی برداشته شود. در گزارش هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، سه نکته بسیار مهم وجود دارد. نخست، ارتباط ویژه بابک زنجانی با سعید مرتضوی و خرید 138 شرکت زیر‌مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) از این سازمان که خود داستان مفصلی دارد. دوم دریافت هدیه از سوی 37 نماینده مجلس که گرچه نامی از این نمایندگان در گزارش برده نشده اما می‌تواند زمینه‌ساز جنجال‌های بعدی در این مورد باشد. دست آخر پاداش‌ها و دستمزد‌ها یا هدیه‌هایی که با مبالغ کلان به برخی از افراد و نهادها پرداخت شده است؛ از معاون اول وقت رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی. بر مبنای اطلاعات این گزارش، نام محمدرضا رحیمی (معاون اول رئیس‌جمهور سابق)، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی (معاون وقت اجتماعی رئیس‌جمهور) و اسد‌الله عباسی (سرپرست وقت وزارت تعاون) و مدیران روزنامه آرمان و خبرگزاری‌های ایرنا و موج در فهرست دریافت‌کنندگان هدیه است.

معامله با بابک زنجانی
در گزارش مجلس آمده است که تفاهمنامه جنجالی میان این سازمان و شرکت هلدینگ «سورینت قشم» متعلق به بابک زنجانی (میلیاردری که به تازگی نام او مطرح شده است) مبنی بر انتقال سهام تامین اجتماعی در ۱۳۸ شرکت ایرانی زیر‌مجموعه «شستا» در ازای دریافت مبلغی بیش از چهار میلیارد یورو (معادل ریالی 17 هزار میلیارد تومان) دارای «اشکالات عدیده حقوقی» بوده و قوانین در آن رعایت نشده است.
هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در این مورد گزارش داده که «انعقاد این تفاهمنامه به مصوبه هیات امنا نیاز داشته که چنین مصوبه‌ای وجود ندارد. همچنین با توجه به اینکه حکم انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان توسط دیوان عدالت اداری غیرقانونی اعلام شده بود، او در هنگام امضای تفاهمنامه اختیار قانونی نداشته است. مدیرعامل شرکت شستا (صاحب سهام مورد معامله) هم فاقد اختیارات قانونی برای امضای تفاهمنامه بوده است.» علاوه بر این، در گزارش مجلس آمده است که «حواله ارزی واریز شده به ارزش بیش از چهار میلیارد یورو به حساب سازمان تامین اجتماعی در بانک مسکن، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی قابلیت انتقال بین‌المللی نداشته است.» هیات تحقیق و تفحص مجلس گزارش داده که «سازمان تامین اجتماعی قرار بوده شرکت‌های زیان‌ده خود را بفروشد، در حالی که تعدادی از شرکت‌های مورد تفاهم، از جمله پتروشیمی آبادان و پتروشیمی امیرکبیر سودآور بوده‌اند.» در گزارش مجلس نام شرکت‌های بزرگی چون «هواپیمایی جمهوری اسلامی، هما، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، مس شهید باهنر کرمان، کشتیرانی جمهوری اسلامی و هتل‌های هما» در فهرست شرکت‌هایی است که قرار بود سهام سازمان تامین اجتماعی در آنها به شرکت سورینت منتقل شود.
داستان فروش این شرکت‌ها به آقای زنجانی نیز بسیار جالب توجه است. بنا بر اطلاعاتی که این گزارش فاش کرده، 138 شرکت وابسته به «شستا» به مبلغ چهار میلیارد یورو به شرکت «سورینت قشم» فروخته می‌شود؛ اما بابک زنجانی، پولی بابت این قرارداد پرداخت نکرده است. با این همه، سازمان تامین اجتماعی، پنج برگ چک به مبلغ 17 هزار میلیارد تومان در اختیار بابک زنجانی قرار می‌دهد تا به عنوان «ضمانت خرید این شرکت‌ها» استفاده شود. موضوعی که تعجب نمایندگان هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی را به دنبال داشته است؛ چون علی‌القاعده این بابک زنجانی است که باید «تعهدی» برای بازپرداخت پول شرکت‌های واگذار شده بدهد نه سازمان تامین اجتماعی. اما چه کسی بابک زنجانی را به سعید مرتضوی «وصل» کرده و او از سوی چه مقامی، حمایت شده است؟ نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال به «تجارت فردا» می‌گوید: «ما هم همین سوال را از آقای مرتضوی داشتیم. ایشان به ما گفت: دولت.» قاضی‌پور در پاسخ به این سوال که «منظور از دولت کیست و آیا منظور مرتضوی، معاون اول رئیس‌جمهور، محمدرضا رحیمی بوده است؟»، می‌گوید: «آقای رحیمی هم جزو دولت است.» اما علیرضا محجوب دیگر عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در این باره، از ردپای برخی دیگر از اعضای کابینه در پرونده بابک زنجانی خبر می‌دهد. گرچه او می‌گوید: «هر آنچه لازم بود، در مورد آقای زنجانی در گزارش قید شده و مهم این نیست که چه کسی ایشان را به مرتضوی معرفی کرده است.»

پاداش‌ها و هدایا
بخش دیگری از گزارش تحقیق و تفحص مجلس ایران از سازمان تامین اجتماعی به موضوع پاداش‌ها و هدیه‌هایی اختصاص یافته که این سازمان پرداخته است.
در این گزارش آمده است که هیات امنای سازمان در روز ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ (حدود یک هفته پس از مراسم تحلیف حسن روحانی) پیشنهاد هیات‌مدیره را در مورد پرداخت بیش از شش میلیارد تومان پاداش به مدیران تصویب کرده است.
هیات امنا همچنین استخدام ۵۰۰ نفر را در سازمان به تصویب رسانده که تعداد قابل توجهی از آنها از زادگاه وزیر وقت تعاون (گیلان) و مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی (یزد) بوده‌اند. همچنین ۱۰۰ نفر از استخدام‌شدگان به توصیه ۶۶ نماینده مجلس استخدام شده‌اند.
هیات تحقیق و تفحص مجلس می‌گوید محمدرضا رحیمی، معاون اول وقت رئیس‌جمهور ۵۰ میلیون تومان، اسدالله عباسی سرپرست وقت وزارت تعاون ۱۵۰ میلیون تومان و عبدالرضا شیخ‌الاسلامی معاون وقت اجتماعی رئیس‌جمهور ۱۰۰ میلیون تومان کارت هدیه از سازمان تامین اجتماعی گرفته‌اند. (در جدول ضمیمه این گزارش، برخی از هدایای پرداختی از سوی سازمان به افراد مختلف قید شده است.)

حیف و میل اموال
موضوع دیگری که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی آمده، به ریخت و پاش در برگزاری مراسم بزرگداشت شصتمین سالگرد تاسیس سازمان و ضیافت‌های شام و افطار مربوط است. به گفته هیات تحقیق و تفحص، شبکه سوم سیما مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و ۹ روزنامه ایرانی بیش از ۸۰ میلیون تومان بابت آنچه «انعکاس مطلوب مراسم شصتمین سالگرد تاسیس سازمان تامین اجتماعی» خوانده شده از این سازمان پول دریافت کرده‌اند. البته نام روزنامه‌های مورد اشاره در گزارش مجلس نیامده است. ضمن اینکه بیش از 106 میلیون تومان به هتل هما بابت برگزاری مراسم افطاری پرداخت شده است.

پرداختی به نمایندگان
اما آنچه از دیدگاه ناظران در گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی عجیب و بهت‌آور بوده، «سکوت مجلس» در قبال نام نمایندگانی است که از مرتضوی هدیه دریافت کرده‌اند. این گزارش عنوان کرده که 133 میلیون و 500 هزار تومان به 37 نماینده مجلس به صورت «کارت هدیه» پرداخت شده است که سند آن مربوط به اردیبهشت‌ماه سال جاری است. هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی نام این نمایندگان را از سازمان درخواست کرده اما مسوولان امور مالی این سازمان از دادن اسامی خودداری کرده و گفته‌اند «اسامی نمایندگان دریافت‌کننده هدیه فقط در اختیار رئیس سازمان است». در مذاکره حضوری با مرتضوی، وی اعلام کرده که «فقط در صورتی نام این نمایندگان را در اختیار هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی قرار می‌دهد که هویت آنها فاش نشود.» اما هیات این شرط را نپذیرفته و دست آخر نام این افراد در گزارش تحقیق و تفحص ذکر نشده است. سایت «تابناک» ‌نامه پرداخت این هدایا را که به صورت «دستی» نوشته‌ شده، منتشر کرده است. در این نامه، یک «کد» جایگزین نام نماینده شده است و میزان دریافتی آنها در مقابل «کد» مربوطه آمده است. مبلغ هدیه نیز از 500 هزار تومان تا پنج میلیون تومان متغیر است. نادر قاضی‌پور عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در این باره به «تجارت فردا» می‌گوید: «آقای مرتضوی هرگز حاضر نشد اسامی نمایندگان را افشا کند و به همین دلیل هیات مجبور شد هویت این نمایندگان را مسکوت بگذارد.» اما در روز قرائت این گزارش، در راهروهای مجلس «حدس»‌هایی از دریافت‌کنندگان این هدایا در جمع مجلسیان شنیده می‌شد. برخی نمایندگان به «تجارت فردا» عنوان می‌کردند که نام این نمایندگان را باید علی‌القاعده از میان کسانی پیگیری کرد که در میان امضا‌کنندگان نامه حمایت از مرتضوی در سال گذشته بودند.

درخواست هیات
هیات تحقیق و تفحص مجلس در پایان گزارش خود خواهان احیای هیات نظارت بر سازمان تامین اجتماعی (متشکل از نماینده دولت، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان)، استقرار دیوان محاسبات در سازمان، گزارش شش ماه یک بار «دستگاه‌های نظارتی» در مورد عملکرد سازمان و تعقیب قانونی کسانی شده که نام آنها در گزارش آمده است. ضمن اینکه محمدحسین ابوترابی، نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی اداره مجلس را به عهده دارد خواستار تعقیب قضایی متخلفین این سازمان شد.
index:1|width:600|height:258|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها