شناسه خبر : 18801 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار طلا در سال ۹۵ چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت؟

چشم‌انداز طلایی

بازار داخلی طلا و سکه سال‌جاری را با ثبت قیمت‌های قابل توجه آغاز کردند و این در حالی است که سال گذشته بازار طلا و سکه نوسانات خاصی را به ثبت رساند، از سوی دیگر بازار طلا و سکه در شرایط اقتصادی متفاوت وضعیت خاصی برای خود تعریف کرده است.

امیرحسین لواسانی

بازار داخلی طلا و سکه سال‌جاری را با ثبت قیمت‌های قابل توجه آغاز کردند و این در حالی است که سال گذشته بازار طلا و سکه نوسانات خاصی را به ثبت رساند، از سوی دیگر بازار طلا و سکه در شرایط اقتصادی متفاوت وضعیت خاصی برای خود تعریف کرده است.
در بررسی‌های به دست آمده دامنه نوسان در بازار سکه به حدود 160 هزار تومان می‌رسد و در سال گذشته سکه تمام‌بهار آزادی چند باری رفت و برگشت ارزشی به بیش از یک میلیون تومان را داشته است.
در روزهای اولیه بازار طلا در سال 1395 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار بیش از یک میلیون تومان به ثبت رسیده و همچنان قیمت‌های سکه تمام‌بهار آزادی بیش از یک میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.
برخی از تحلیلگران بازارهای مالی بر این باورند زمانی که مرز روانی قیمت در یک بازار شکسته شود و به مدت چند روز، بالاتر از مرز روانی معامله‌ای صورت بگیرد، برگشت به کمتر از ارزش روانی غیرممکن است.
در بازارهای مالی دستیابی به چشم‌انداز آن بازار طی یک مدت خاصی بسیار مهم بوده و افراد با توجه به چشم‌انداز، چگونگی سرمایه‌گذاری خود را برنامه‌ریزی می‌کنند، در سال‌جاری فعالان و سرمایه‌گذاران بازار طلا و سکه به دنبال آن هستند تا چشم‌انداز بازار را به دست بیاورند که کار بسیار سختی بوده زیرا در دو سال اخیر شرایط بازار با تغییرات لحظه‌ای وضعیت جدیدی را انتخاب می‌کنند.
برخی افراد بر این باورند قیمت‌های به ثبت رسیده در اول سال‌جاری نشان از آن دارد که بازار طلا و سکه تا پایان سال‌جاری معاملات با نرخی بالاتر از مرز روانی صورت می‌گیرد اما نمی‌توان بر این باور اعتقاد کامل داشت زیرا همان‌طور که گفته شد ارزش طلا و سکه در بازار داخلی بر مبنای ارزش اونس جهانی و نرخ دلار تعیین می‌شود که با تغییر هر کدام از این مولفه‌ها ارزش طلا و سکه راه جدیدی در قیمت‌گذاری برای خود انتخاب می‌کند.
در بررسی‌های به دست آمده هر زمان که ناآرامی در سطح بین‌المللی افزایش یابد، ارزش اونس جهانی روند صعودی به خود بگیرد و با توجه به وضعیت منطقه خاورمیانه که ترکش‌های آن به اروپا رسیده است نمی‌توان آینده با‌ثباتی را برای اونس جهانی و در نهایت قیمت طلا در بازار داخلی متصور بود.
همچنین وضعیت بازار ارز به ویژه دلار در راستای بررسی چشم‌انداز بازار طلا حائز اهمیت است که در رابطه با بازار دلار آزاد پیش‌بینی‌های متفاوتی ارائه می‌شود، برخی از کارشناسان بر این باورند که دلار در آینده نزدیک تا حدودی کاهش یابد زیرا سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ایران رونق خواهد گرفت که آثار این موضوع در زمستان سال‌جاری نمایان خواهد شد. اما پیش‌بینی دیگر بر این پایه استوار است که ارزش دلار به واسطه کاهش قیمت نفت و کاهش اندک تورم روند صعودی به خود خواهد گرفت، در این صورت ارزش دلار در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفته و در نهایت ارزش طلا و سکه در بازار داخلی قیمت‌های بیشتری را به ثبت می‌رساند.
حال با این تفاسیر به‌طور قطع نمی‌توان چشم‌اندازی برای بازار طلا و سکه در سال‌جاری پیش‌بینی کرد اما با بررسی برخی از عوامل همچون کاهش نرخ سود سپرده بانکی، شرایط اقتصادی کشورهای هند، چین و آمریکا و ... به یک جمع‌بندی نسبی برای سال‌جاری دست یافت.
اما در مجموع سوال اساسی در بازار طلای جهانی مبنی بر آن است که آیا روند بازار طلا در سال‌جاری همچون سال‌های گذشته است؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها