شناسه خبر : 17606 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاه نمایندگان به سوابق عباس آخوندی

وزیر تخصصی و حاشیه‌های غیر تخصصی

عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت راه و شهرسازی است. ابتدای هفته پیش نامش در کنار چهار وزیر دیگر در روی خط قرمز تندروها قرار داشت. تخریبی تقریباً هدف‌دار که تنها چند ساعت پس از معرفی اسامی کابینه آقای روحانی، آغاز شد.

عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت راه و شهرسازی است. ابتدای هفته پیش نامش در کنار چهار وزیر دیگر در روی خط قرمز تندروها قرار داشت. تخریبی تقریباً هدف‌دار که تنها چند ساعت پس از معرفی اسامی کابینه آقای روحانی، آغاز شد. اولین خبری که روی خروجی برخی سایت‌های نزدیک به اصولگرایان تندرو رفت: عباس آخوندی، نماینده میر‌حسین موسوی در دیدار با رهبری به ذکر برخی سخنان شبهه‌دار پرداخته است. او تهدید شد که در روز رای‌گیری این سخنان برایش دردسرساز خواهد شد»
خبری که در سایت‌ها دیده می‌شد و برآورد اینکه چقدر نمایندگان مجلس به آن وقعی می‌نهند به چند روز وقت نیاز داشت. در دیدارهایی که طی هفته گذشته عباس آخوندی با نمایندگان طیف‌های مختلف مجلس داشت با طرح مباحث تخصصی و ارائه برنامه‌اش در حوزه راه و مسکن، به گفته خودش توانسته بخش زیادی از اصولگرایان را با خود همراه کند.
مدافعان آخوندی تجارب او در بخش مسکن و شهرسازی را بسیار غنی می‌دانند و معتقدند او توانست در دولت هاشمی با توجه به رکود بالای بازار، بخش مسکن را به خوبی مدیریت کند. برنامه‌های ضدتورمی او در بخش مسکن در آن دوران و طرح‌های منطقه‌ای برای بخش‌های مختلف کشور که این بار هم از محورهای اصلی برنامه ارائه‌شده‌اش است، از نقاط مثبت مدیریت آخوندی عنوان می‌شود. او از سال 72 تا 76 وزیر مسکن دولت هاشمی بوده و همچنین دوره‌ای هم رئیس بنیاد مسکن. اما همین موارد سبب شده انتقادات به عباس آخوندی دو بعد سیاسی و تخصصی را دربر ‌گیرد. در بخش تخصصی برخی معتقدند او آشنایی کافی با موضوع راه ندارد و همین امر از توانایی‌های این وزیر پیشنهادی خواهد کاست. علی‌اکبر آقایی می‌گوید: آخوندی در بخش راه کار نکرده است، صرفاً فقط مسکن بوده است که جای سوال است که موفق بوده یا نبوده؟ البته به قول مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران، به دلیل ادغام هر دو وزارتخانه، هر فرد دیگری هم پیشنهاد شود یا تجارب مسکن دارد یا تجربه بخش راه و ادغام این دو بخش کاملاً غیر‌ممکن است. به گفته لاهوتی، آخوندی در دیدارهایش با اعضای کمیسیون عمران مجلس قول داده از معاونان قوی در بخش راه استفاده کند، تا بتواند این مشکل را برطرف سازد. قادرمرزی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس هم معتقد است آخوندی به دلیل داشتن برنامه طرح کالبدی ملی ایران، برای تقسیم کشور به 10 بخش بسیار عالی است. تخصصش مسکن است و لازم نیست در حوزه راه هم تخصص داشته باشد. به گفته حسین طلا دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس، آخوندی برنامه قوی را در بخش راه ارائه داده است و اگر مسائل حاشیه‌ای سیاسی برای او دردسرساز نشود بر اساس طرح ارائه‌شده در بخش مسکن و راه می‌تواند به خوبی نظر مساعد نمایندگان را جلب کند.
مسائل حاشیه‌ای آخوندی، همان طرح مباحثی است که ابتدا در برخی رسانه‌های جبهه پایداری (نزدیکان به آیت‌الله مصباح‌یزدی) مطرح شد. اول بار هفته‌نامه 9دی با مدیریت حمید رسایی از شاگردان آیت‌الله مصباح متنی را منتشر کرد که به استناد آن مدعی شده بود رهبری از آخوندی راضی نیستند. تقریباً ادبیات همان سایت‌های اصولگرا در بین گروهی از طیف پایداری‌های اصولگرا دهن به دهن می‌شد؛ هفته‌نامه 9دی به عنوان آغازگر این موج نوشته بود: می‌گفتند در روز جلسه نمایندگان موسوی با رهبری این ادبیات رد و بدل شده است‌: آقای «آخوندی» که باجناق آقای «ناطق‌نوری» و نماینده ستاد «موسوی» در «هیات نظارت شورای نگهبان» بودند، دست خود را بالا بردند. داشتند شروع به صحبت می‌کردند که آقا فرمودند: خودتان را معرفی کنید؟ با تعجب گفتند که «آخوندی» هستم، عضو ستاد «موسوی». آقا فرمودند: «بله مواضع‌تان را اخیراً در روزنامه‌ها دیده‌ام.» آقای «آخوندی» گفتند آقا بنده در انتخابات سال 76 وقتی آمار آرا تا حدودی مشخص شد، نشستم و بیانیه‌ای را آماده کردم و به آقای «ناطق» گفتم: انتخابات را به آقای خاتمی تبریک بگوییم. آقا این را می‌دانیم که در یک جامعه مترقی بایست کسی که شکست می‌خورد، شکست را بپذیرد. همچنین می‌دانیم که هر چقدر آرای این انتخابات که در داخل صندوق‌ها ریخته‌شده و بازشماری شود، باز تغییری به وجود نمی‌آید و قبول داریم که مردم این آرا را در صندوق‌ها ریخته‌اند. اما اعتراض ما به این است که با بداخلاقی کاری کرده‌اند که مردم به اشتباه افتادند. کلیت بحث این بود که چرا «احمدی‌نژاد» طوری عرصه را طراحی کرد که رای به «موسوی» معادل رای به «هاشمی» شد و افکار عمومی را طوری هدایت کرد که گویی هرکس به موسوی رای بدهد، انگار به هاشمی رای داده است و‌...؛ این یعنی تقلب در انتخابات؛ آقای دکتر «زارعی» که با آقای «آخوندی» در «شورای نگهبان» به عنوان نمایندگان کاندیداها حضور داشت، با عصبانیت زیر لب می‌گفت: پس چه کسی بود که دائم بدون اینکه نتیجه‌ای معلوم شده باشد، از همان لحظات اولیه انتخابات با بیرون تماس می‌گرفت و دائم آمارهای دروغ به بیرون می‌داد که تعداد آراء فلان مقدار شده است (هفته‌نامه 9 دی‌، شماره1، جعفر فرجی).
حال اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به تجارت فردا می‌گوید: «کار‌ی ندارم آخوندی برنامه‌های اجرایی‌اش خوب است یا نه؛ اول از همه باید بگوید که چرا تاکنون تقلب 88 را تکذیب نکرده و نگفته که اصلاً تقلبی نشده است. من از ایشان یک سوال دارم. بیایند در روز رای اعتماد بگویند در سال 88 تقلب نشده و آقای موسوی اشتباه کردند. من خودم اولین نفر به ایشان رای می‌دهم.»
حرفی که محمد‌حسن آصفری نماینده دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی هم آن را تکرار می‌کند: «در روز رای‌گیری آقای آخوندی باید از اتفاقات 88 تبری جوید.»
البته این مواضع طرفداران زیادی در بین اصولگرایان ندارد. اگر مواضع نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی را بررسی کنیم، تقریباً همگی با آقای آخوندی همراهی کرده و معتقدند شاید او بتواند برخی سیاست‌های اشتباه دولت قبل از جمله مسکن مهر را مدیریت کند و بار تورمی روی بخش مسکن را بردارد. به گفته آرامی عضو کمیسیون عمران مجلس آخوندی کار کرده و تجربه وزارت دارد و با فردی که اولین تجربه وزارتش را در دولت احمدی‌نژاد طی کرد، تفاوت‌های اساسی دارد و به استناد همین تجربه معتقد است که او برای این سمت بسیار مفید است. اما سید‌مهدی هاشمی که در دولت احمدی‌نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود و از مدافعان نیکزاد به حساب می‌آید با اذعان به اینکه آقای آخوندی توانمندی خوبی در بخش مدیریتی دارد، به تجارت فردا می‌گوید: «اما مواضع سیاسی‌شان شبهه‌دار شده، باید بیاید و روشن کند، تصمیم‌گیری در مورد ایشان در روز رای‌گیری، و بعد از شنیدن برخی مواضع‌شان روشن می‌شود.» کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اما با تاکید بر اینکه اکثریت بدنه اصولگرا دنبال مسائل سیاسی نیست و برایش تجارب مدیریتی آقای آخوندی اهمیت دارد، می‌گوید خوش‌بین است که بتوانند موضوعات حاشیه‌ای را مدیریت کنند تا در روز رای‌گیری آنچه از آقای آخوندی سوال می‌شود مربوط به حوزه مسکن و راه و دور از مسائل حاشیه‌ای باشد.
به هر حال عباس آخوندی وزیری است که در کارنامه خود عضویت در شورای امنیت کشور تا برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری که منجر به پیروزی آقای خاتمی شد را دارد و رد کردنش به خاطر عدم تجربه و عدم توانایی یا برنامه ضعیف، تقریباً غیر‌ممکن است و چهره‌های شاخص اصولگرا معتقدند شاید با کمی حاشیه، اما در نهایت از سد مجلس گذر خواهد کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها