شناسه خبر : 17396 لینک کوتاه

رهبر شورشیان سودان حاضر به گفت‌وگو است

آمادگی ماکار برای مذاکره

ریک ماکار، ‌ در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اظهار کرد که در گفت‌وگوهای صلح شرکت خواهد کرد.

ریک ماکار،‌ در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اظهار کرد که در گفت‌وگوهای صلح شرکت خواهد کرد. او در همین گفت‌وگو اعلام کرد نیروهای او شهر کلیدی بور را تصرف کرده‌اند. ماکار پیشتر خواسته بود 11 بازداشتی متهم به شرکت در کودتا،‌ پیش از آغاز مذاکرات آزاد شوند. رئیس‌جمهور اوگاندا شورشیان را تهدید کرد که اگر شرکت در مذاکرات صلح را نپذیرند،‌ ارتش کشورش دست به مداخله نظامی خواهد زد. سلوا کی‌یر،‌ رئیس‌جمهور سودان،‌ در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی در روز دوشنبه 30 دسامبر،‌ هرگونه پیشنهاد تقسیم قدرت با ماکار را رد کرد. او گفت: «این افراد شورش کرده‌اند. اگر طالب قدرت‌ هستید،‌ نباید این چنین شورش کنید. باید از روند قانونی پیش بروید.»
ماه پیش بان کی مون نسبت به خشونت‌های سودان جنوبی هشدار داده بود. دبیر کل سازمان ملل متحد قول بررسی موارد نقض حقوق بشر در سودان را داده بود. او از رهبران دو طرف درگیری‌ها خواست برای اختلافات خود راه‌حلی سیاسی بیابند. شورشیانی که گفته می‌شود حامیان معاون سابق رئیس‌جمهوری سودان جنوبی هستند شهرهای اصلی را اشغال کرده‌اند و ده‌ها هزار نفر از موج خشونت‌ها گریخته‌اند. کی‌یر گفته بود به زودی علیه شورشیان وارد عمل می‌شود. او که عضو قبیله دینکا با اکثریت در کشور است، معاون خود، ریک ماکار را در ماه ژوئیه از کار برکنار کرد. ماکار از قبیله نوئر بود. حدود یک ماه پیش رئیس‌جمهوری معاون سابق خود را متهم به تلاش برای کودتا در کشور کرد. اما ماکار این اتهام‌ها را رد کرده است. نگرانی‌ها از این است که رقابت شخصی میان رئیس‌جمهوری و معاون سابقش به یک جنگ داخلی تمام‌عیار میان دو قبیله بدل شود.
بان کی مون گفته بود حملات علیه شهروندان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد باید بلافاصله متوقف شود. دبیر کل سازمان ملل متحد گفت کمیته‌های این سازمان درباره گزارش‌های نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت در سودان جنوبی تحقیق خواهد کرد. به گفته او «کسانی که در رده‌های بالا در این زمینه مسوول باشند شخصاً با تبعات اقدامات خود روبه‌رو خواهند شد؛ حتی اگر ادعا کنند که اطلاعی از رخ دادن این جرائم نداشته‌اند.» آقای بان کی مون وعده داده که حضور نیروهای سازمان ملل متحد را در سودان جنوبی بیشتر خواهد کرد. هفته گذشته دو نیروی حافظ صلح هندی در حمله شورشیان به مقر سازمان ملل متحد در سودان جنوبی کشته شدند. درگیری‌ها هفته پیش پس از آن در پایتخت آغاز شد که رئیس‌جمهوری مدعی شد یک کودتا علیه خود را خنثی کرده است. از آن زمان خشونت‌ها در کل کشور منتشر شده‌اند و شورشیان دو شهر بزرگ بور و بنتیو را تسخیر کرده‌اند. گفته می‌شود بین 500 تا هزار نفر در درگیری‌ها کشته شده‌اند. نزدیک به ۴۰ هزار غیرنظامی در مجتمع‌های مربوط به سازمان ملل متحد پناه گرفته‌اند. رئیس‌جمهوری سودان جنوبی به پارلمان کشور گفته بود حاضر است با آقای ماکار مذاکره کند اما تاکید کرده که این مذاکره باید بدون پیش‌شرطی از سوی معاون سابق رئیس‌جمهوری باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها