شناسه خبر : 16360 لینک کوتاه

معاون وزیر راه و شهرسازی از اثر ورود لیزینگ‌ها به بازار مسکن می‌گوید

کمک به گسترش بازار رهن

معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: لیزینگ سبب تحریک و افزایش تقاضای بازار می‌شود. از طرفی خانه‌های سطح میانی را برای خرید آماده می‌کند و هرچند در سطحی محدود اما ایجاد تحرک در بازار را تسهیل می‌کند. وقتی دولت برای تک‌تک بخش‌های مسکن برنامه‌های خاص تعریف می‌کند، قطعاً لیزینگ نیز در همین چارچوب عمل کرده و در صورت اجرای صحیح و به موقع، نیازهای مربوط به بخش خود را تامین می‌کند.

ساره سیدناصری
سرانجام بعد از گذشت بیش از هشت سال از تکلیف قانونی تعیین‌شده برای راه‌اندازی لیزینگ در بازار مسکن، با موافقت شورای پول و اعتبار مجوز ورود لیزینگ‌ها به تامین مالی مسکن صادر شد. البته این مجوز صادرشده تنها برای لیزینگ‌های غیربانکی است. حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است: «یکی از نگرانی‌هایی که بانک مرکزی در این رابطه داشت، ترس از ورود پول‌ بانک‌ها به شرکت‌های لیزینگ بود. از آنجا که وزارت راه و شهرسازی نیز این نگرانی را داشته در نتیجه این تصمیم مناسب را گرفته است. بنابراین این محدودیت را در لیزینگ‌ها ایجاد کرده تا منابع باارزش بانک‌ها در جهت این لیزینگ‌ها حرکت نکند و تسهیلاتی که در راستای سیاست‌های تولید است تنها به این‌سو نرود.» او ضمن بیان اینکه ورود شرکت‌های لیزینگ به بازار مسکن حلال همه مشکلات نیست بلکه تنها به گسترش بازار رهن کمک خواهند کرد می‌گوید: « از نظر من ورود لیزینگ‌ها به بازار مسکن تنها می‌تواند ابزارهای متنوع‌تری را در اختیار منابع بانکی قرار دهد، بنابراین به‌طور حتم بخشی از متقاضیان مسکن می‌توانند از آن استفاده کنند و هدف اصلی هم از معرفی این ابزار جدید همین بوده است و قرار نبوده تمام قفل‌های مسکن به وسیله آن باز شود.»

بعد از مدت‌ها بحث و بررسی درباره ورود لیزینگ‌ها به بازار مسکن، آن‌طور که رئیس انجمن لیزینگ اعلام کرد با موافقت شورای پول و اعتبار مجوز ورود لیزینگ‌ها به تامین مالی مسکن صادر شد. از نظر شما ورود لیزینگ‌ها به بازار مسکن چه تغییری در تامین مالی این بازار ایجاد می‌کند؟
ورود لیزینگ‌ها به بازار مسکن در راستای سیاست‌های مصرفی وزارت راه و شهرسازی و در جهت گسترش بازار رهن صورت گرفته است. در واقع لیزینگ‌ها ابزاری برای خریداری کالا هستند که تاکنون در بازار مسکن وجود نداشت و این ابزار اکنون در اختیار ما قرار گرفته است. به‌طور کلی ورود شرکت‌های لیزینگ به بازار مسکن حلال همه مشکلات نیست بلکه این شرکت‌های لیزینگی تنها به گسترش بازار رهن کمک خواهند کرد.
تسهیلاتی که شرکت‌های لیزینگ ارائه می‌دهند اساساً در مقایسه با صندوق‌ها، تسهیلاتی گران‌قیمت به شمار می‌رود. بنابراین برای پرداخت‌های آن نیز قیمت‌های بالاتری وجود دارد. نرخ تسهیلات لیزینگ حدود 21 درصد و دوره بازپرداخت آن پنج‌ساله است و از این‌رو برای اقشار متوسط رو به بالا کاربرد بیشتری دارد.

یعنی در کنار تسهیلات اوراق رهنی، لیزینگ هم ابزاری دیگر برای تامین مالی بخش مسکن به شمار می‌رود؟
بله، دقیقاً همین‌طور است. همان‌گونه که بارها گفته‌ام اولین چالش بخش مسکن، بحث نظام تامین مالی است. اوراق رهنی که تحت عنوان MBS در دنیا شناخته می‌شود روشی است که از طریق آن بانک، چندین هزار میلیارد تومان تسهیلاتی را که تحت عنوان وام به متقاضیان واگذار کرده و طی مدت‌زمان طولانی و با اقساط ماهانه از سوی مردم به بانک بازمی‌گرداند با این روش، به دارایی امروز خود تبدیل می‌کند و از این طریق قدرت اعطای تسهیلات بیشتری پیدا می‌کند. رهن ثانویه در چالاکی نظام بانکی و کمک برای خروج از رکود مسکن، موثر است. در واقع با فروش اوراق رهن ثانویه مبالغی که قرار بود به صورت اقساط ظرف چند سال به بانک بازپرداخت شود، با درصدی کمتر اما نقداً در اختیار بانک قرار می‌گیرد. در واقع لیزینگ‌ها ابزاری جدیدتر برای تامین مالی بخش مسکن به شمار می‌آیند. سیاست کلان ما گسترش بازار رهن و ابزارهای متداولی است که در تمام بازارهای جهان وجود دارد و اکنون لیزینگ‌ها نیز به آن افزوده شده است.
در واقع لیزینگ سبب تحریک و افزایش تقاضای بازار می‌شود. از طرفی خانه‌های سطح میانی را برای خرید آماده می‌کند و هرچند در سطحی محدود اما ایجاد تحرک در بازار را تسهیل می‌کند. وقتی دولت برای تک‌تک بخش‌های مسکن برنامه‌های خاص تعریف می‌کند، قطعاً لیزینگ نیز در همین چارچوب عمل کرده و در صورت اجرای صحیح و به موقع، نیازهای مربوط به بخش خود را تامین می‌کند.
لیزینگ سبب تحریک و افزایش تقاضای بازار می‌شود. از طرفی خانه‌های سطح میانی را برای خرید آماده می‌کند و هرچند در سطحی محدود اما ایجاد تحرک در بازار را تسهیل می‌کند. وقتی دولت برای تک‌تک بخش‌های مسکن برنامه‌های خاص تعریف می‌کند، قطعاً لیزینگ نیز در همین چارچوب عمل کرده و در صورت اجرای صحیح و به موقع، نیازهای مربوط به بخش خود را تامین می‌کند.

در سال‌های گذشته هم در خصوص لیزینگ‌ها تجربه‌ای داشتیم که متوقف شد. آیا تجربه تلخ گذشته باعث شده که تنها به لیزینگ‌های غیربانکی اجازه ورود داده شود؟
یکی از نگرانی‌هایی که بانک مرکزی در این رابطه داشت، ترس از ورود پول‌ بانک‌ها به شرکت‌های لیزینگ بود. از آنجا که وزارت راه و شهرسازی نیز این نگرانی را داشته در نتیجه این تصمیم مناسب را گرفته است. بنابراین این محدودیت را در لیزینگ‌ها ایجاد کرده تا منابع باارزش بانک‌ها در جهت این لیزینگ‌ها حرکت نکند و تسهیلاتی که در راستای سیاست‌های تولید است تنها به این‌سو نرود. به نظر می‌رسد که این تصمیمی درست بوده است. شاید در ظاهر محدودیتی بزرگ به نظر برسد اما از مشکلات گذشته جلوگیری خواهد کرد.

با توجه به اینکه گفته شده تا سقف 70 درصد از قیمت کارشناسی‌شده مسکن را لیزینگ‌ها می‌توانند تسهیلات بدهند، آیا با توجه به قیمت مسکن لیزینگ‌ها از بازار مسکن استقبال خواهند کرد؟
از نظر من این تنها می‌تواند ابزارهای متنوع‌تری را در اختیار منابع بانکی قرار دهد، بنابراین به‌طور حتم بخشی از متقاضیان مسکن می‌توانند از آن استفاده کنند و هدف اصلی هم از معرفی این ابزار جدید همین بوده است و قرار نبوده تمام قفل‌های مسکن به وسیله آن باز شود. به هر حال تمام ابزارهای تامین مالی در کنار یکدیگر می‌توانند به بخش مسکن کمک کنند و هر کدام به تنهایی اثری ناچیز بر بخش خاصی از مسکن می‌گذارند.

بنابراین در این دوره نگرانی‌ای که در گذشته در خصوص اثر لیزینگ‌ها بر روی قیمت مسکن وجود داشت، وجود ندارد؟
ماهیت بازار مسکن نشان می‌دهد این تسهیلات و چیزی که وزارت راه و شهرسازی در جهت گسترش تسهیلات از آن پشتیبانی می‌کند افزایش قیمت را در این مقطع ایجاد نخواهد کرد. از نظر من هیچ نوع از این افزایش تسهیلات و کاهش نرخ‌هایی که در این مقطع از بازار مسکن قرار دارد، نگرانی ایجاد نمی‌کند و باعث افزایش شتاب‌آلود قیمت‌ها نخواهد شد.

با این اوصاف ورود لیزینگ‌ها به بازار مسکن شرایطی را در این بازار اعمال خواهد کرد تا در کنار مقوله‌هایی که تاکنون در نظر گرفته شده است، وضعیت برای خانه‌ خریدن مناسب‌تر شود؟
بله، این ابزار برای گروهی می‌تواند کمک‌کننده باشد. همان‌گونه که گفتم نرخ سود بالا و همچنین دوره بازپرداخت نسبتاً پایین این تسهیلات سبب می‌شود تا این تسهیلات برای اقشار متوسط رو به بالا مناسب‌تر باشد و این ابزار در کنار سایر ابزارها می‌تواند کمک‌کننده بخش مسکن باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها