شناسه خبر : 16356 لینک کوتاه

نگاهی به روابط اقتصادی ایران و ونزوئلا

ماجرا‌های تهران - کاراکاس

روابط تجاری
تا پایان سال ۲۰۰۸، کمک‌های ایران به ونزوئلا شامل ساخت کارخانه مهمات، کارخانه مونتاژ خودرو، کارخانه سیمان و حتی برقراری پرواز مستقیم بین تهران، دمشق و کاراکاس توسط ایران‏ایر بوده‌است. روابط تجاری ایران و ونزوئلا به طور پیوسته افزایش یافته‌است و دو کشور فعالیت‌های اقتصادی مشترکی را در بخش‌های مختلفی از جمله انرژی، کشاورزی، ساخت مسکن، و زیرساخت‌ها آغاز کرده‌اند.
در طول اجلاس سال ۲۰۰۹ جی بیست در لندن نیز تشکیل بانک توسعه مشترک بین ایران و ونزوئلا با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا اعلام شد.

همکاری‌های آکادمیک
طی سال‌های گذشته هیات‏های اعزامی ایران بارها از مراکز تحقیقاتی ونزوئلا، دانشگاه مرکزی کاراکاس، دانشگاه سیمون بولیوار، و موسسه علمی و تحقیقاتی ونزوئلا بازدید کردند و علاوه بر حوزه‌های سیاسی و نظامی، ایران و ونزوئلا متعهد به همکاری آکادمیک با یکدیگر جهت برقراری رشته جدید دانشگاهی در دانشگاه سراسری بولیوارین شدند. این رشته جدید در رابطه با اصول سوسیالیستی و ارتقای مباحث مربوط به «سوسیالیسم قرن‌۲۱» است. دولت ونزوئلا همچنین از طرح‌هایش برای تأسیس دانشگاه تمدن‌ها با همکاری ایران خبر داده است.index:1|width:300|height:|align:left

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها