شناسه خبر : 16213 لینک کوتاه

جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت

رئیس ناجا: اعتراف‌گیری با زور ممنوع است

اهدای گرمکن ورزشی به بانوان والیبال‌دوست کوبایی توسط ضرغامی

این روزها فضای مجازی فارسی‌زبان پر شده است از لطیفه‌ها و طنزهای کاربران اینترنتی درباره پخش متفاوت تصویر نسوان فرنگی از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران.

حمیده حق‌پرست
این روزها فضای مجازی فارسی‌زبان پر شده است از لطیفه‌ها و طنزهای کاربران اینترنتی درباره پخش متفاوت تصویر نسوان فرنگی از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. ماجرا نیز از پخش تصادفی تصویر «شکیرا» از خوانندگان مشهور غربی با پوششی متفاوت از پوشش زنانی که در سیمای ایران اجازه پخش می‌یابند، در مسابقه فوتبال میان تیم‌های ملی اسپانیا و ایتالیا آغاز شد. هنوز بحث درباره این ماجرا ادامه داشت که پخش مسابقات لیگ جهانی والیبال آن هم به صورت زنده موجب شد تا تصاویر بیشتری از زیر تیغ سانسور کارگردانان شبکه سه سیما خارج شود. توالی این دو رویداد در شبکه‌های اجتماعی به صورت شوخی و جدی مورد توجه قرار گرفت. برخی این اتفاقات را نوعی تغییر در شیوه سانسور در سیما ارزیابی کردند و بسیاری نیز این تصادفات را مایه طنزهای خود قرار دادند. حتماً شما نیز در هفته گذشته به این شوخی‌ها برخورده باشید. شوخی‌هایی از قبیل: «برای مسابقه بعد چی‌ بپوشم؟ متن پیامک شکیرا به ضرغامی» و... با همه این احوال این رویدادها از چشم تیزبین برخی از نمایندگان و چهره‌های اصولگرا دور نماند و موجب شد تا به صور گوناگون نارضایتی خود را از پخش این تصاویر به اطلاع رئیس صدا و سیما برسانند. همین امر هم سبب شد رئیس صدا و سیما نیز بخش اعظم نخستین سخنرانی رسمی خود را به حواشی پخش تصاویر تماشاگران مسابقات ورزشی اختصاص دهد. عزت‌الله ضرغامی در اواسط هفته در همایش «ارتقای کیفیت، آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی» با اشاره به اینکه والیبال ایران پیش از این سابقه چنین حضوری را نداشته است، تاکید کرد: «همین عدم حضور در بازی‌های اروپایی باعث شد ما هم با نحوه پخش این مسابقات کمتر آشنایی داشته باشیم. به هر حال تماشاچیان با فرهنگ‌ها و پوشش‌های مختلف در سالن حضور داشتند که این وضعیت به دلیل گرمای هوا، در سالن مسابقات در کوبا وخیم‌تر هم می‌شود.» او احتمالاً به شوخی اعلام کرد: «به هر حال ما تصمیم گرفتیم با همکاران فرهنگی خود در کوبا وارد مذاکره شویم تا بتوانیم لباس گرمکن و شلوار بر تن تماشاگران مسابقه والیبال ایران و کوبا کنیم تا دیگر دچار این مشکلات نشویم ... نحوه حضور تماشاچیان والیبال با فوتبال تفاوت دارد. در بازی والیبال فاصله تماشاچیان با زمین بازی کم است و به همین دلیل دوربین‌ها تصاویر بیشتری از تماشاچیان را نشان می‌دهند.»
به گزارش مهر ضرغامی درباره اعتراض تند علی مطهری نماینده مجلس به این اتفاق هم توضیح داد:‌ علی مطهری با اینکه از طرفداران فوتبال است و از ما گله دارد که چرا بازی‌ها را بیشتر از این پخش نمی‌کنیم، گویا همان قدر هم بازی‌های والیبال را دنبال می‌کند. اعتراض وی به طور تلفنی هم از سوی ایشان به من منتقل شد که به همین دلیل از او دعوت کردم در دفتر من فیلم مسابقات را با دور بسیار کند بررسی کنیم. در تصاویر اسلوموشن مشاهده شد که خانمی با لباس آستین کوتاه در میان جمعیت وجود دارد که این تصویر پس از نمایش عادی با دور عادی اصلاً مشاهده نمی‌شد و من به آقای مطهری گفتم شما واقعاً چگونه این خانم را دیدید... البته حجت‌الاسلام اژه‌ای هم در این باره با من صحبت کردند و جالب اینجا بود که ایشان زمان پخش بازی اصلاً متوجه این صحنه‌ها نشده بود... اتاق پخش با هفت ثانیه تاخیر تصاویر را پخش می‌کند و حداقل سه نفر صحنه‌ها را نظارت می‌کنند. من برای نحوه پخش بازی دوم ایتالیا و ایران از اتاق پخش تشکر کردم و گفتم کار شما از پخش مناظره‌های انتخاباتی سخت‌تر بود. وی درباره بازی ایتالیا و اسپانیا هم گفت: «درباره پخش تصویر جنجال‌برانگیز یک خانم در جریان مسابقه فوتبال اسپانیا و ایتالیا از تلویزیون که حاشیه‌هایی به همراه داشت مساله این بود که تصویر این خانم که همسر یکی از بازیکنان بود چندین بار نمایش داده شده بود که ما این صحنه‌ها را حذف کردیم ولی در یک صحنه تصویربردار خارجی با سرعت این خانم را نشان داد که نتوانستیم برای حذف آن کاری انجام دهیم...در این جور مواقع دیگر نمی‌توان کاری انجام داد و تنها راهش این است که ما بازی را اصلاً نشان ندهیم. البته از لحاظ شرعی ما نباید این صحنه‌ها را نشان دهیم و از این بابت هم ناراحت هستیم که نمی‌توانیم نشان دهیم که حتی این تعداد از ایرانیان با این نوع پوشش هم طرفدار ما هستند... من روز گذشته با علما و روحانیون درباره موضوعی صحبت داشتم و این مساله را نیز مطرح کردم که ما اگر بخواهیم مر قانون شرع را رعایت کنیم باید مسابقه روز شنبه ایران و کوبا را نشان ندهیم چون به دلیل گرم بودن هوا در کوبا وضعیت تصویرها بدتر هم خواهد شد. حالا اگر ما بازی را نشان ندهیم این تماشاگران به سراغ ماهواره‌ها خواهند رفت که این بزرگان گفتند بهترین کار این است که حتماً بازی با کنترل تلویزیون پخش شود.»

اعتراف‌گیری با زور ممنوع است
«اعتراف‌گیری با زور ممنوع است» هر چند که این جمله به سبب تاکیدات قانون اساسی و شرع مبین از بدیهیات به نظر می‌رسد، اما بیان آن توسط فردی مانند رئیس ناجا برای همه شهروندان به ویژه حقوقدانان کشور مایه خرسندی و آرامش به شمار می‌رود. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی کشور در روزهای میانی هفته گذشته در همایش سراسری روسای پلیس آگاهی کشور با بیان این جمله تصریح کرد: «در برخورد با مجرم نیز باید حقوق شهروندی رعایت شود. پس از حادثه کهریزک این موضوع آسیب‌شناسی شد و سه سال است که تحت نظرگاه‌های پلیس با دستورالعملی جدید کنترل می‌شوند. نمره بازداشتگاه‌ها امروز در پلیس آگاهی از 80 عبور کرده است...وقتی به برخی از استان‌ها می‌رویم، می‌گویند مجوز بازداشتگاه را نداریم که به آنها می‌گویم چه کسی به شما گفته است مجرم را در بازداشتگاه بدون مجوز نگه دارید و باید این افراد به زندان منتقل شوند. ما ولع داشتن بازداشتگاه نداریم و به مسوولان استانی گفته‌ام که اگر بازداشتگاه‌ها استاندارد هستند مجوز بگیرند. سازمان زندان‌ها نیز نباید استانداردهایی را که مد نظرش است و در هیچ زندانی اجرا نمی‌شود برای ما ملاک قرار دهد. در مورد بازداشتگاه‌های زنان نیز مشکلات را احصا کرده‌ایم. به عنوان مثال مامور بدرقه باید زن باشد و ماموری که از طریق مانیتور بازداشتگاه زنان را رصد می‌کند نباید مرد باشد، این موارد را در استخدام‌ها باید مد نظر داشته باشیم... این باور در برخی از ماموران پلیس آگاهی نهادینه شده است که باید با استفاده از زور و خشونت اعتراف بگیرند، باید بگویم که روش‌های خشن دیرتر به مقصد می‌رسند و ممکن است فرد زیر فشار اعتراف کند. امروز پیچیده‌ترین جرائم از طریق اقدامات فنی کشف می‌شود...» فرمانده ناجا در بخش دیگری از اظهارات خود به جشن‌های پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اشاره و تاکید کرد: «مرز بحران و آرامش شکستن یک شیشه یا سر است. در جشن‌های خرداد امسال عده‌ای شعار هنجارشکن می‌دادند اما مردم خودشان از دادن شعارهای هنجار‌شکن جلوگیری می‌کردند. اگر ما با آنها همکاری نمی‌کردیم یا یک دسته از ماموران ما به سمت آنها حمله می‌کردند با شکستن یک شیشه بحران ایجاد می‌شد، باید بدانیم فهم مردم ما بسیار بالاست.»

در سازمان میراث فرهنگی چه خبر است!؟
این روزها اخبار عجیبی درباره سازمان میراث فرهنگی به گوش می‌رسد. سازمانی که در این هشت سال زیر نظر مستقیم اسفندیار رحیم‌مشایی، حمید بقایی و محمدشریف ملک‌زاده اداره شده است. حال در پایان دولت دهم قرار است این سازمان حاکمیتی در اقدامی عجیب به بخش خصوصی واگذار شود. در این زمینه هفته گذشته پژمانفر رئیس کارگروه گردشگری مجلس به خبرنگاران گفت: «مطلبی که با عنوان واگذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به بخش خصوصی توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام شده، نگرانی‌های بسیاری را در پی دارد...مقامات این سازمان در صحبت‌های خود اذعان داشته‌اند که این واگذاری تا نهم تیرماه سال جاری به طور کامل صورت می‌گیرد... بنده به صراحت اعلام می‌کنم که این تصمیم عجولانه و خلق‌الساعه تبعات و پیامدهای ناگواری در پی دارد!» تهران امروز در گزارشی در این باره نوشت: «در دولت‌های نهم و دهم، سیاست‌های عجیب و غریب و خلق‌الساعه کم نبودند. اما این یکی حقیقتاً نوبر است. شاید آقایان با توسل به اصل ‌44 قانون اساسی و لزوم واگذاری امور به بخش خصوصی بخواهند این تصمیم دیرهنگام و سوال‌برانگیز خود را توجیه کنند. اما باید پرسید، چطور کاری را که طی هشت سال قادر به انجامش نبودید، اکنون 10 روزه می‌خواهید انجام دهید؟ به نظر می‌رسد برخی جریان‌ها که طی سال‌های گذشته به سبب حمایت نامحدود احمدی‌نژاد از آنها، تا توانسته ترکتازی کرده‌اند، اکنون که با کارت قرمز ملت روبه‌رو شده و در انتخابات اقبالی ندیده‌اند، بر آنند تا در آخرین نفس‌ها، اسباب قدرت و شوکت خود را در سال‌های پیش‌رو - که برای آنان روزگار سختی خواهد بود- فراهم آورند.» پژمانفر نیز بر این مهم تاکید کرده و می‌گوید: «به نظر می‌رسد با این واگذاری قرار است بخشی از اختیارات دولت به دست جریانی چون انحراف بیفتد که این مساله جای نگرانی و تبعات منفی ناگواری دارد.» تهران امروز در بخش دیگری از گزارش خود تاکید می‌کند: «... بی‌تردید باید قوه قضائیه به عنوان مدعی‌العموم از تمام آنها که بیت‌المال را ملک مطلق خویش و رفقایشان پنداشتند، حساب بکشد تا این رسم‌نوشته دیگر تکرار نشود...فقط عجالتاً بگوییم برخی مقامات این سازمان همان کسانی هستند که مدعی‌اند، حکم ایشان را امام زمان (عج) داده و جناب احمدی‌نژاد فقط آن را تنفیذ کرده‌اند. خدا را شکر که نمردیم و چه چیزها که در این دولت ندیدیم!»

نگرانی‌ها از موج جدید اعتیاد تزریقی
در هفته‌های اخیر رسانه‌ها آمار نگران‌کننده‌ای از وضعیت اعتیاد در کشور منتشر کرده‌اند. به طور نمونه در روزهای پایانی هفته گذشته مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد بازگشت دوباره موج اعتیاد تزریقی به کشور و افزایش آسیب‌های ناشی از اعتیاد تزریقی هشدار داد. در همین حال فیروزه جعفری رئیس اداره درمان اعتیاد وزارت بهداشت، علت نگرانی‌ها از افزایش اعتیاد تزریقی در جامعه را افزایش عرضه و مصرف هروئین بین معتادان عنوان کرد. به گزارش خراسان، وی تاکید کرد: «آماری که هر سه ماه یک بار از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تجمیع و به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال می‌شود، از شیوع دوباره اعتیاد تزریقی در کشور حکایت دارد. این در حالی است که از ابتدا نیز تعداد معتادان تزریقی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای درگیر معضل اعتیاد بسیار پایین بوده است... در حال حاضر نیز تنها بین 10 تا 20 درصد معتادان، به اعتیاد از نوع تزریقی مبتلا هستند...» جعفری علت اصلی رو‌آوری دوباره معتادان به تزریق مواد مخدر را تغییر نوع مواد مخدر مصرفی بین جامعه معتادان دانست و تاکید می‌کند: «تا پیش از این به دلیل وجود کراک که نوع فشرده هروئین است، معتادان تمایلی به تزریق هروئین نداشتند. اما چندی است هروئین جایگزین کراک شده است و به همین دلیل تزریق این مخدر نیز در بین معتادان افزایش یافته است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها