شناسه خبر : 15947 لینک کوتاه

به بهانه ساخت آسمانخراش ۱۲۱ طبقه در تهران

خراشی به آسمان

پایتخت، شهری با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت هر روز با یک نوع درخواست ساخت و ساز رو‌به‌رو می‌شود، یک بار ساخت آپارتمانی بیش از تعداد طبقات مجاز و بار دیگر پیشنهاد ساخت آسمانخراشی تا ۱۲۱ طبقه به گوش می‌رسد. انگار مهندسان و سرمایه‌گذاران برای ساخت و ساز بلندترین برج تهران در میدان مسابقه‌اند و باید هر چه سریع‌تر برنده ساخت بلندترین سازه شهر شوند.

نگار میرکریمی
آجرها دانه به دانه روی هم گذاشته می‌شوند و ساختمان‌ها را هر روز یک متر بلندتر می‌کنند تا بلکه دستی به آسمان برسانند. هر روز نفس شهر تنگ‌تر می‌شود، اما مسوولان می‌گویند شهرمان مدرن شده است!
پایتخت، شهری با بیش از 12 میلیون نفر جمعیت هر روز با یک نوع درخواست ساخت و ساز رو‌به‌رو می‌شود، یک بار ساخت آپارتمانی بیش از تعداد طبقات مجاز و بار دیگر پیشنهاد ساخت آسمانخراشی تا 121 طبقه به گوش می‌رسد. انگار مهندسان و سرمایه‌گذاران برای ساخت و ساز بلندترین برج تهران در میدان مسابقه‌اند و باید هر چه سریع‌تر برنده ساخت بلندترین سازه شهر شوند.
حالا چندسالی می‌شود که طراحی آسمانخراش‌ها یک به یک خراشی به آسمان شهر انداخته و هر یک با قد علم کردنش حداقل یک طبقه به تهران افزوده است و این رویه نیز هر روز جانی بیشتر می‌گیرد. در این میان درخواستی دیگر برای تهران آمده است، بنیاد مستضعفان گفته است می‌خواهد آسمانخراش 121 طبقه‌ای در تهران بسازد. به گفته منوچهر خواجه‌دلویی، معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان در حال حاضر 11 منطقه تهران در حال بررسی برای ساخت آسمانخراش تهران است. او گفته است که سال‌هاست بنیاد مستضعفان در حوزه ساختمان فعالیت دارد و تصمیم بنیاد بر این است که در بخش بلندمرتبه‌سازی نسبت به طراحی و ساخت آسمانخراش‌ها اقدام شود که یک دانشگاه برای دست‌اندرکاران و دانشگاهیان این بخش خواهد بود. خواجه‌دلویی گفته است تلاش می‌شود در این پروژه از نیروهای متخصص ایرانی داخل و خارج کشور برای طراحی و ساخت آسمانخراش استفاده شود. به نظر می‌رسد ساخت این آسمانخراش به نوبه خود به پای برج میلاد برسد. معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان گفته است در فاز اول روی مکان‌یابی ساخت آسمانخراش‌ها متناسب با ضوابط شهرسازی و طرح جامع کار می‌شود، همچنین محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان درباره ساخت آسمانخراش 121 طبقه در تهران گفته است که این بنیاد سال‌های زیادی است مشغول ساخت و ساز و ارتقای کیفیت صنعت ساختمان کشور است. به همین منظور در نظر دارد با استفاده از فناوری‌های نوین و ارتقای شیوه‌های مدیریت در تامین منابع مالی، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌ها به عنوان رسالتی که تعریف شده است؛ فعالیت کند. به گفته او، بلندمرتبه‌سازی و انبوه‌سازی با الهام از فرهنگ بومی کشور در دستور کار قرار گرفته است و این کنفرانس و دعوت از استاد آستانه هم به همین دلیل برگزار شده و امید است که شروعی جدید در این بخش باشد و استفاده از مهندسان ایرانی در داخل و خارج کشور در دستور کار است.
این در حالی است که برخی کارشناسان شهری و مهندسان مشاور بارها نسبت به ساخت و ساز ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران هشدارهایی داده بودند که فعلاً تهران ظرفیت ساخت و ساز جدید ندارد اما ظاهراً تصمیم بنیاد مستضعفان جدی است. حال به نظر می‌رسد باید پیش از این شهرداری و نظام مهندسی با یکدیگر همراه شوند تا در ابتدا مکان مناسب و پس از آن معبربندی مناسب تعبیه شود و بعد از آن به فکر ساخت‌ آسمانخراش بود. در این باره اما خواجه‌دلویی گفته است اوایل سال آینده نقطه قطعی -ساخت آسمانخراش- و مطالعات نهایی جمع‌بندی می‌شود که در حال حاضر 11 نقطه در تهران که در طرح جامع امکان ساخت‌های 100 طبقه به بالا در آنها وجود دارد، در حال بررسی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها