شناسه خبر : 15582 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بانک‌های ایرانی در عرصه اجتماعی و فرهنگی مسوولیت‌پذیر می‌شوند

وجهه خوب اجتماعی به مثابه سرمایه

خیلی وقت است فعالان فرهنگی و هنری از فضای عمومی هنر و فرهنگ سرخورده و ناامید هستند، دلایل متعددی در این سرخوردگی موثر است.

حسن همایون

خیلی وقت است فعالان فرهنگی و هنری از فضای عمومی هنر و فرهنگ سرخورده و ناامید هستند، دلایل متعددی در این سرخوردگی موثر است. بی‌شک کسادی و رکود حاکم بر فضای فرهنگ و عرضه و فروش محصولات فرهنگی اعم از فیلم، موسیقی، کتاب، نمایش و... از دلایل موثر در این سرخوردگی و رکود است. اگر انتظار اقتصادی فعالان این عرصه از قبل کارهای هنری و خلاقانه برآورده می‌شد، بی‌شک شاهد رونق و تحرک بیشتر در این عرصه بودیم.

ضرورت و اهمیت مسوولیت‌پذیری اجتماعی‌-‌‌فرهنگی بانک‌ها
تا مدت‌های مدید بانک‌ها در ایران، بر افزایش سود سرمایه‌شان فکر می‌کردند و در بهترین حالت برای جذب مشتری بیشتر و افزایش سرمایه‌شان در فضای رقابتی ایجاد‌شده پس از فعالیت بانک‌های خصوصی در ایران، به ارتقای کمی و کیفی خدمات‌رسانی بانکی به مشتریان‌شان مشغول بودند یا آنکه سعی می‌کردند با ارائه سود سپرده بیشتر، به سپرده‌گذاران اعتبارات و منابع مالی بیشتری را جذب کنند. در کنار آن فعالیت‌های صرفاً اقتصادی هم برای معرفی برنامه‌ها و مزیت‌هایشان در رسانه‌های متعدد چاپی و دیداری و شنیداری تبلیغ می‌کردند و تا سال‌های سال بر در همین پاشنه می‌چرخید. اما با گذر زمان و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی و افزایش انتظار شهروندان و افکار عمومی در زمینه مسوولیت‌پذیری بانک‌ها به عنوان نهادهای مالی سرمایه‌دار، در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی روز‌به‌روز بیشتر شد. از طرفی متاثر از تحولاتی که در نظام بانکداری جهان پدید آمده بود و از سویی روش‌های تازه تبلیغات و کسب اعتبار و پرستیژ همه دست به دست هم داد تا بانک‌های ایرانی اعم از دولتی یا خصوصی هم در رویه سابق فعالیت‌هایشان تجدید نظر و سعی کنند درصدی از آن منابع و اعتباراتی را که از مشتریان و شهروندان و به‌طور عموم از جامعه کسب می‌کنند، در قالب فعالیت‌های عام‌المنفعه در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی به جامعه بازگردانند. متاثر از این تغییرات برخی بانک‌های ایرانی به صرافت آن افتادند بخشی از اعتبارات حوزه تبلیغات‌شان را به این دست اقدام‌های عام‌المنفعه اختصاص بدهند. به واقع این اقدام در راستای تبلیغات برای بانک‌هاست با این تفاوت که مسوولیت‌پذیری این نهادها در این حوزه‌ها به افزایش اعتماد مشتری‌ها به آنها و کسب پرستیژ بیشتر و افزایش جایگاه و پایگاه معنوی آنها کمک می‌کند. از طرفی نفعی هم به جامعه می‌رسد و از رهگذر این اقدام هم بانک‌ها و هم جامعه نفع می‌برند و گامی عملی در راستای حل و فصل برخی بحران‌ها و چالش‌ها برداشته می‌شود.

فعالیت‌های عام‌المنفعه بانک‌های ایرانی
بنیاد ملت وابسته به بانک ملت از نخستین نهادهایی است که با این ماموریت فعالیتش را از چند سال پیش آغاز کرده است و تاکنون طرح‌های مختلفی را در حوزه اجتماعی و فرهنگی به انجام رسانده است. اجرای طرح «ملت کتابخوان» برای ترویج کتابخوانی از جمله برنامه‌های این نهاد در حوزه فرهنگ است. بر اساس این طرح، بانک ملت در اجرای برنامه‌های کتابخوانی با نهادهای فرهنگی مانند وزارت ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه‌های عمومی همکاری می‌کند. این موسسه همچنین در حوزه مسائل زیست‌محیطی هم با سازمان محیط زیست همکاری دارد و در حمایت از گونه‌های جانوری در حال انقراض اعتباراتی را تخصیص داده است. پس از راه‌اندازی بنیاد ملت دیگر بانک‌ها و موسسه‌های مالی هم گام‌هایی را در این زمینه برداشتند و ترغیب شدند در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مسوولانه عمل کنند.
در فضایی بنیاد ملت در حمایت از ترویج کتابخوانی گام‌هایی را برداشته است که وضعیت چاپ و نشر کتاب از دیگر حوزه‌های فرهنگ و هنر وخیم‌تر است. در روزگاری که متاثر از کتاب نخواندن ایرانی‌ها عملاً شمارگان کتاب‌های حوزه علوم انسانی و هنر و ادبیات به 500 نسخه رسیده است. در چنین فضایی حضور نهادهای مالی و اقتصادی مانند بانک‌ها و کمپانی‌های مالی و بازرگانی در عرصه فرهنگ و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند به عنوان یک مولفه مهم و اثرگذار به رونق و تحرک بیشتر در این عرصه کمک کند. همان‌طور که خبر تبدیل شدن کتابفروشی به شعبی از بی‌شمار شعب بانک‌ها، سبب نگرانی و اندوه فعالان فرهنگی می‌شود، ورود بانک‌ها و موسسات مالی و بازرگانی در ترویج و گسترش کتابخوانی و حمایت از صنعت چاپ و نشر کتاب می‌تواند مایه امیدواری و انگیزه بیشتر فعالان این عرصه شود. شاید حضور یک یا چند بانک و نهاد مالی و بازرگانی در این عرصه و مسوولیت‌پذیری آنها در اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در افزایش سرانه مطالعه و ترویج کتابخوانی تاثیرات بزرگ و چشمگیری در بدو امر نداشته باشد؛ اما توجه مدیران موسسه‌های مالی و اقتصادی به این عرصه و تخصیص اعتبار و ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی در این حوزه‌ها می‌تواند در میان فعالان فرهنگی ایجاد انگیزه کند. سابقه مسوولیت‌پذیری بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی به چند دهه قبل در دنیای غرب باز‌می‌گردد. همان‌طور که نظام بانکداری و آموزه‌های این فعالیت اقتصادی از دنیای غرب وارد ایران شده است؛ مسوولیت‌پذیری این نهادها در قبال چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی و فرهنگی و زیست‌محیطی هم از همان‌جا وارد ایران شده است و مورد توجه برخی از نهادهای مالی و اقتصادی و بانک‌ها قرار گرفته است. در ادامه این گزارش اقدام‌ها و فعالیت‌های عام‌المنفعه برخی بانک‌های غربی در عرصه اجتماعی و فرهنگی را مرور می‌کنیم.

مسوولیت‌پذیری اجتماعی بانک‌ها در جهان
همان‌طور که پیشتر گفته شد، مسوولیت‌پذیری بانک‌های ایرانی در حوزه مسائل اجتماعی از کشورهای غربی به ایران راه پیدا کرد و در ادامه این گزارش مروری بر برخی فعالیت‌های عام‌المنفعه بانک‌ها در دیگر کشورها خواهیم داشت.

بانک TD کانادا و ترویج کتابخوانی
بر اساس گزارش‌ها این بانک یک پلت‌فورم آنلاین شبکه داوطلبی TD برای مرتبط ساختن داوطلبان به فرصت‌های محلی ایجاد کرده است. کارکنان می‌توانند در این شبکه آنلاین پروفایل ساخته، مهارت‌های خود را مشخص سازند، فعالیت‌های مناسب برای خود را بیابند، ساعت‌های داوطلبی‌اش را دنبال کنند و درخواست کمک مالی برای خیریه کنند. به ازای هر 40‌ساعتی که این افراد در کار داوطلبانه شرکت می‌کنند، می‌توانند درخواست 500 دلار کمک از طرف شرکت کنند که از طرف آنها به خیریه پرداخت شود. اولویت‌های بانک TD در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه عبارتند از: آموزش و سواد مالی، محیط زیست، فرصت‌سازی برای کودکان و جوانان. همچنین اجرای برنامه کتابخوانی از دیگر فعالیت‌های این نهاد مالی است. این بانک والدین مهاجر کودکان خود را می‌آورد تا داستان‌هایی به زبان‌های مختلف برای آنها خوانده شود. از دیگر برنامه‌های این موسسه توزیع رایگان کتاب است. این برنامه بزرگ‌ترین برنامه توزیع کتاب رایگان در میان کودکان مدرسه‌ای در کاناداست. هر‌ساله دانش‌آموزان اول دبستانی در کانادا یک کتاب داستان در هفته کتاب کودک در کانادا دریافت می‌کنند. همچنین بنیاد دوستداران محیط زیست TD به عنوان بخشی از طرح احیای جنگل‌های TD، طرح‌های حفظ انرژی، برنامه‌های یادگیری در مورد محیط زیست برای کودکان در 937 پروژه درختکاری با سرمایه‌گذاری 4 /4 میلیارد‌دلاری انجام داده است. همچنین فرصت‌سازی برای جوانان، از دیگر فعالیت‌های عام‌المنفعه این بانک کانادایی است.

بانک ERNSTE صربستان و حفاظت از محیط زیست
بانک ERNSTE صربستان در زمینه حفاظت از محیط زیست و کمک به جوامع محلی برنامه‌های داوطلبانه‌ای را برای کارکنانش ترتیب می‌دهد. این برنامه‌ها به شکل برنامه‌های گروهی (کمپین‌های داوطلبی منطقه‌ای) یا برنامه‌های فردی (ایجاد فرصت مشارکت در برنامه‌های اجتماعی برای کارکنان) انجام می‌شود. برگزاری سه کمپین داوطلبی در سال، گردش علمی و برگزاری کارگاه برای کودکان مناطق محروم، آموزش به شهروندان در زمینه مدیریت مالی و کمک به دانش‌آموزان در مسابقه کارآفرینی مدارس راهنمایی از دیگر فعالیت‌های عام‌المنفعه این بانک است.

دویچه بانک و کمک به محرومان
دویچه‌بانک که در کشورهای مختلف شعب متعددی دارد در زمینه مسوولیت اجتماعی شرکتی و داوطلبی کارکنان بسیار فعال بوده و برنامه‌های مختلفی در کشورهای مختلف برگزار می‌کند. تهیه بسته‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان، از جمله این برنامه‌هاست. در این برنامه 500 بسته تحصیلی (حاوی یک کیف، دفترچه، دفتر نقاشی و جامدادی) برای دانش‌آموزان مناطق محروم در هند توسط کارمندان داوطلب بانک تهیه و توزیع می‌شود. این بانک در کشورهای دیگر جهان نیز فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ای را برای بهبود شرایط زندگی محرومان انجام می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها