شناسه خبر : 14548 لینک کوتاه

هفته ای که گذشت

به گزارش تلگراف، ژاندارک جدید فرانسه عهد کرد که واحد پولی فرانک را بازگرداند و اتحادیه اروپا را در هم بشکند.

احیای فروش خودرو در آمریکا
جمعه 28 ژوئن/7 تیر: به گزارش رویترز، فروش خودرو در آمریکا در ماه ژوئن به دوران پیش از رکود بازگشت. مبادله‌کنندگان خودرو در آمریکا روزهای شادی را سپری می‌کنند زیرا فروش خودرو به رقم آن در سال 2007 یعنی به پیش از بحرانی که جنرال‌موتورز و کرایسلر را ورشکسته کرد، بازگشته است. انتظار می‌رود صنعت خودروسازی آمریکا در ماه ژوئن هشت درصد رشد داشته باشد و به قدرتمندترین ماه خود از زمان پیش از رکود اقتصادی تاکنون برسد. در ماه می، فروش خودرو در آمریکا بیش از حد انتظار رشد داشت زیرا کارگران
ساخت و ساز و حفاری‌های نفتی کامیون‌های پیکاپ کافی را به منظور انجام دادن بهینه کارشان از خودرو‌فروشان خریداری کردند. خودروسازان پیش‌بینی می‌کنند روند افزایش فروش تا پایان سال ادامه یابد. بیشتر تحلیلگران فروشی بین 5/15 تا 7/15 میلیون دلار را در ماه ژوئن پیش‌بینی می‌کردند. ارزش واقعی کل فروش‌ها هنوز اعلام نشده است.


هشت کشته و 600 زخمی در مصر
شنبه 29 ژوئن/8 تیر: اعتراضات در مصر به درگیری‌های شدید انجامیده است. به گزارش وزارت بهداشت و درمان مصر به نقل از بلومبرگ، در این درگیری‌ها از تاریخ 26 ژوئن تاکنون، حداقل هشت نفر کشته و بیش از 600 نفر زخمی شده‌اند. با آغاز درگیری میان معترضان و طرفداران مرسی، خشونت در شهرهایی چون اسکندریه گسترش یافته است. صدها هزار مصری قصد دارند برای استعفای مرسی راهپیمایی بزرگی را سازماندهی کنند. این بزرگ‌ترین چالشی است که دولت اسلامگرای مصر از سال گذشته تاکنون با آن روبه‌رو شده است. سربازان و نیروهای نظامی در قاهره و دیگر شهرها در حالت آماده‌باش قرار دارند. جنبش تمرد در کمپین خود توانسته است 22 میلیون امضا برای برگزاری زودتر از موعد انتخابات گردآوری کند. این رقم از هدف 15 میلیون جنبش و همچنین از شمار آرای مرسی در سال گذشته فراتر رفته است. ارتش آمریکا به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به شهروندان آمریکایی ساکن مصر، نیروهای دریایی خود را در دریاهای جنوب اروپا در حالت آماده‌باش قرار داده است.


تهدیدهای ژاندارک جدید
یکشنبه 30 ژوئن/9 تیر: به گزارش تلگراف، ژاندارک جدید فرانسه عهد کرد که واحد پولی فرانک را بازگرداند و اتحادیه اروپا را در هم بشکند. مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه اعلام کرد اگر در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری رای بیاورد قصد دارد نظم موجود اروپا را در هم بکوبد و جریان نابودی اتحادیه پولی را پیش ببرد. لوپن پس از این که حزبش هفته گذشته در یک انتخابات فرعی با کسب 46 درصد آرا شکست سختی را به حزب حاکم سوسیالیست وارد کرد، با اطمینان بالا گفت: «ما را نمی‌توان فریب داد.» او در مصاحبه با دیلی‌تلگراف در دفتر مرکزی جبهه ملی فرانسه اظهار کرد: «هنگامی که فرانسه اتحادیه را ترک کند، یورو از بین می‌رود. آنها می‌خواهند چه کار کنند؟ تانک‌هایشان را بفرستند؟» این اولین باری است که جبهه ملی فرانسه هم‌سطح با دو حزب حاکم در فرانسه پس از جنگ جهانی دوم، سوسیالیست‌ها و گُلیست‌ها، رای جمع می‌کند.


استعفای وزیر دارایی پرتغال
دوشنبه 1 جولای/10 تیر: وزیر دارایی پرتغال استعفا داد. به گزارش تلگراف، ویتور گاسپار، معمار برنامه بسته نجات 78 میلیارد یورویی پرتغال، از سمت خود استعفا داد. طبق اطلاعیه دفتر ریاست‌جمهوری، وزیر خزانه‌داری این کشور جایگزین او خواهد شد. ویتور گاسپار به طور گسترده‌ای از سوی پرتغالی‌ها به خاطر سیاست‌های ریاضتی شدید که منجر به ویرانی اقتصاد کشور در دو سال اخیر شده است، مقصر شناخته می‌شود. جایگزین او وزیر خزانه‌داری کنونی، ماریا لوئیس دو آلبرکوئرکو خواهد بود. استعفای گاسپار اندکی پیش از بازبینی بعدی برنامه نجات پرتغال توسط تامین‌کنندگان مالی آن، اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، که قرار بود در 15 جولای آغاز شود، انجام شد. پرتغال در سال 2013 وارد سومین سال رکود اقتصادی خود شد. بیکاری در این کشور بسیار بالاست و بزرگ‌ترین افزایش مالیاتی در تاریخ معاصر پرتغال قصد دارد با هدف قرار دادن درآمدهای رو به رشد، کسری بودجه کشور را جبران کند.


عربستان و انرژی‌های تجدیدپذیر
سه‌شنبه 2 جولای/11 تیر: به گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی برنامه‌ای را به منظور ارزیابی ظرفیت‌های خود برای تولید انرژی‌های قابل تجدید آغاز کرد. این برنامه بخشی از اقدام این کشور به منظور کسب 109 میلیارد دلار هزینه ساخت صنعت خورشیدی است که بخش اعظمی از نفت این کشور را برای صادرات باقی می‌گذارد. طبق گزارش آژانس خبری رسمی عربستان سعودی، شهرک ملک‌عبدالله که برای انرژی اتمی و قابل تجدید بنا شده است و مسوول تجهیز راهبردهای صنعتی کشور است، حداقل 70 ایستگاه را در سراسر کشور به منظور سنجش توانایی تولید برق از انرژی خورشیدی، باد، زمین و منابع باطله احداث و راه‌اندازی خواهد کرد. پادشاهی عربستان سعودی قصد دارد سرمایه‌ای معادل 109 میلیارد دلار برای ایجاد صنعت خورشیدی که یک‌سوم برق کشور را تولید خواهد کرد، از سرمایه‌گذاران جذب کند.


افزایش بهای نفت و بحران سیاسی مصر
چهارشنبه 3 جولای/12 تیر: با تشدید بحران سیاسی در مصر، بهای هر بشکه نفت خام برای اولین بار پس از 9 ماه، از مرز 100 دلار گذاشت و ارزش سهام‌های دور تا دور دنیا کاهش پیدا کرد. ارزش دلار استرالیا و وون کره جنوبی سقوط کرد، در حالی که عواید اوراق قرضه پرتغال به بالاترین میزان خود در این سال رسید. نفت خام تگزاس غربی با 7/1 درصد افزایش به 33/101 دلار برای هر بشکه رسید. شاخص Stoxx Europe 600 8/0 درصد و شاخص Standard & Poor's 500 4/0 درصد کاهش داشته‌اند. بهای وون کره جنوبی و دلار استرالیا حداقل 9/0 درصد کاهش پیدا کرد. به گزارش تلویزیون دولتی نیل‌نیوز، دیشب پس از اولتیماتوم محمد مرسی برای بازگرداندن نظم، 16 نفر در خیابان‌های مصر کشته شدند. مصر کنترل کانال سوئز و خط لوله سوئز- مدیترانه را که روزانه 24/2 میلیون بشکه از آن عبور می‌کند در اختیار دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها