شناسه خبر : 14431 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها

نزول دو پله‌ای توسعه انسانی ایران
نوشت: ایران در تازه‌ترین گزارش سالانه توسعه انسانی سازمان ملل (۲۰۱۴)، دو پله نزول کرد و در بین ۱۸۷ کشور جهان رتبه هفتاد و پنجم را به خود اختصاص داد. البته نزول دو پله‌ای ایران در حالی است که به اعتقاد سازمان ملل، تغییری به لحاظ بهبود یا پسرفت شرایط توسعه انسانی ایران در یک سال گذشته صورت نگرفته بلکه رشد کشورهای دیگر باعث نزول رتبه ایران شده است. گزارش سازمان ملل، شاخص توسعه انسانی کشورها را بر اساس ارقامی از صفر تا یک بررسی می‌کند و ایران در گزارش امسال (همانند پارسال) نمره 749/0 را به دست آورده و در گروه «کشورهای دارای توسعه انسانی بالا» قرار گرفته است.

یک‌چهارم نقدینگی در دست 600 نفر
نوشت: در سال‌های گذشته همواره یک‌چهارم نقدینگی کشور در دست یک عده افراد خاص بوده است. این اظهارات صریح از سوی عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در حالی عنوان شد که او اشاره‌هایی به پشت پرده تسهیلات پرداخت‌شده و افراد استفاده‌کننده از آن نیز داشت. یوسفیان‌ملا توضیح داد: «زمانی که نقدینگی کشور 400 هزار میلیارد تومان بوده است یعنی حدود یک سال پیش، نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات دست 600 نفر از افراد خاص بوده است. این روال در چند سال گذشته همواره وجود داشته است.»

سود استارباکس= 600 هزار پراید
نوشت: میزان سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای استارباکس از مرز چهار میلیارد دلار (معادل 12 هزار میلیارد تومان) در سال عبور کرده است که از بخش مهمی از درآمدها و هزینه‌های سالانه بازارهای ایران بالاتر است. بر این اساس گردش مالی خودروسازان ایرانی 20 هزار میلیارد تومان در سال است که تنها هشت هزار میلیارد از سود استارباکس بیشتر است. همچنین سود استارباکس برابر با قیمت خرید 600 هزار دستگاه خودرو پراید در ایران است. این رقم همچنین به اندازه 400 سال فروش سینماهای ایران است. (متوسط فروش سالانه سینماهای ایران 30 میلیارد تومان است.)

تراکم میلیونرها در سه شهر
نوشت: طبق تحقیقات مجله اسپیرز و شرکت مشاوره ثروت «ولث اینسایت»، تقریباً یک‌سوم از 37 هزار سکنه موناکو یک میلیون دلار یا بیشتر دارایی دارند. با این حساب تراکم میلیونرها در این شهر-کشور 21/29 درصد محاسبه شده است. موناکو کوچک‌ترین کشور جهان از نظر مساحت است و به دلیل نداشتن قوانین مالیات بر درآمد و مالیات‌های اندک برای شرکت‌ها، به عنوان پناهگاه مالیاتی شناخته می‌شود. پس از موناکو، زوریخ دومین تراکم بالای میلیونرها را دارد و 34/27 درصد از جمعیت این شهر میلیونر هستند. دیگر شهر سوئیس، ژنو نیز از نظر تراکم میلیونرها با نرخ 92/17 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها