شناسه خبر : 14338 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هفته ای که گذشت

سرانجام دولت ونزوئلا برای مقابله با فشار شایعات و گمانه‌زنی‌ها در مورد وضعیت سلامت جسمانی هوگو چاوس، چند عکس از رئیس‌جمهور این کشور منتشر کرد

عکس‌های چاوس
جمعه 27 بهمن/15 فوریه: سرانجام دولت ونزوئلا برای مقابله با فشار شایعات و گمانه‌زنی‌ها در مورد وضعیت سلامت جسمانی هوگو چاوس، چند عکس از رئیس‌جمهور این کشور منتشر کرد که او را با چهره‌ای خندان و در روی تخت بیمارستان نشان می‌دهد. عدم انتشار هیچ عکس یا فیلمی از رئیس‌جمهور ونزوئلا که در کوبا تحت عمل جراحی قرار گرفته بود باعث شد شایعاتی در مورد وضعیت سلامتی و حتی مرگ او نیز منتشر شود. اما در نهایت پس از دو ماه و نیم دولت هوگو چاوس برای مقابله با شایعات عکس او را در کنار دو دخترش روسا و ماریا منتشر کرد. چاوس خندان در این عکس، روزنامه گرانما نشریه حزب کمونیست کوبا را در دست دارد. وزیر اطلاعات ونزوئلا نیز اعلام کرد چاوس هم چنان از عفونت ریه رنج می‌برد و در حال حاضر قادر به صحبت نیست. رئیس‌جمهور ونزوئلا با کمک یک لوله و دستگاه تنفس می‌کند و گفته می‌شود سرانجام به کشور خودش منتقل شده است.

آخرین دیدار پاپ
شنبه 28 بهمن/16 فوریه: پاپ بندیک شانزدهم در آخرین دیدار رسمی خود با مقامات دولتی پذیرای ماریو مونتی نخست‌وزیر ایتالیا بود. این دیدار در حالی صورت گرفت که یک هفته به انتخابات ملی ایتالیا و 12 روز به خداحافظی پاپ مانده بود. شاید در ماه مارس هیچ کدام از این دو دیگر بر سر منصب خود نباشند. پاپ بندیکت شانزدهم که قطعاً نخواهد بود. او در 600 سال گذشته اولین پاپی است که از مقامش استعفا داده است. بندیکت شانزدهم که به دلیل ناتوانی فیزیکی و بیماری جسمی از مقام خود استعفا داده در روز 28 فوریه رسماً از مقام خود کنار خواهد رفت. انتخابات ملی در ایتالیا نیز در روزهای 24 و 25 فوریه برگزار خواهد شد. سخنگوی واتیکان اعلام کرده پاپ در این دیدار ماریو مونتی را به عنوان نخست‌وزیر کنونی ایتالیا ملاقات خواهد کرد نه نامزد انتخابات. پاپ بندیکت شانزدهم 28 فوریه با هلیکوپتر واتیکان را به مقصد سکونتگاه تابستانی خود در شهر کوچک کاستل گاندولفو در حاشیه دریاچه آلبانو ترک خواهد کرد.


پروژه 148 میلیون‌دلاری عربستان
یکشنبه 29 بهمن/17 فوریه: عربستان سعودی در سال جاری میلادی به طور کل 554 میلیون ریال معادل 148 میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های تولید آب آشامیدنی و طرح‌های بهداشتی در استان باحه هزینه خواهد کرد. بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و بزرگ‌ترین اقتصاد دنیای عرب در سال 2013 حدود 4/6 میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی و بهداشت هزینه کرده است. عربستان هم‌اکنون در حال ساخت نیروگاه‌های برق است تا بتواند به تقاضای فزاینده برق پاسخ دهد. این کشور همچنین برای تولید آب آشامیدنی کارخانجات نمک‌زدایی از آب تاسیس می‌کند تا به این ترتیب از وابستگی کشور به صادرات نفت نیز بکاهد. شرکت ملی آب عربستان که یک نهاد دولتی است برنامه دارد طی 10 سال آینده برای ایجاد کارخانجات نمک‌زدایی جدید و به‌روز کردن کارخانجات فعلی حدود 66 میلیون دلار هزینه کند.

رشد خیره‌کننده تایلند
دوشنبه 30 بهمن/18 فوریه: اقتصاد تایلند به سرعت رو به جلو در حرکت است. برابر گزارش‌های دولت تایلند رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه آخر سال نسبت به مدت مشابه سال قبل 9/18 درصد رشد داشته است. شاید خیره‌کننده بودن این ارقام ریشه در بدشانسی تایلند داشته باشد. در اواخر سال 2011 تایلند گرفتار سیل ویران‌کننده‌ای شد که تولید را سرکوب و مصرف را فلج کرد. با این همه این آمار نشان می‌دهد روند بهبودی اقتصاد تایلند قوی‌تر از پیش‌بینی‌هاست. اقتصاددانان حداکثر نرخ رشد سه‌ماهه برای تایلند را 15 درصد در نظر گرفته بودند. نرخ رشد سه‌ماهه آخر سال 2012 در تایلند نسبت به سه‌ماهه قبل از آن 6/3 درصد بوده است. بنا بر این آمار رشد اقتصادی تایلند در طول سال 2012 حدود 4/6 درصد محاسبه شده است. تایلند هاب صنعتی منطقه به ویژه در تولید خودرو و وسایل الکترونیکی به حساب می‌آید.

افت فروش خودرو در اروپا
سه‌شنبه اول اسفند/19 فوریه: افت فروش خودرو در اروپا رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند. بر اساس اعلام اتحادیه خودروسازان اروپا سقوط 5/8‌درصدی فروش خودرو در ژانویه 2013 این ماه را به کم‌فروش‌ترین ژانویه از سال 1990 تاکنون تبدیل کرده است. ثبت خودرو‌های جدید در این ماه تنها 918 هزار و 280 دستگاه بوده است. شرکت فورد که ظرفیت تولید خود در اروپا را با تعطیل کردن دو کارخانه در بریتانیا و یک کارخانه در بلژیک شدیداً کاهش داده، 26 درصد افت فروش خودرو تازه در بازار داشته است. عرضه خودروهای تولیدی فورد به بازار اروپا در این ماه 61 هزار و 544 دستگاه بوده است. پس از این شرکت آمریکایی، کمپانی‌های پژو و تویوتا نیز هر کدام 16 درصد افت فروش داشتند. اغلب خودروسازها در بازارهای محلی خود نیز با 3 تا 5 درصد افت در سال 2013 مواجه خواهند بود.

قهرمان پارالمپیکی که قاتل شد
چهارشنبه دوم اسفند/20 فوریه: شاید دادگاه اسکار پیستوریس قهرمان 26ساله پارالمپیک بیش از دوروزی که برای آن تعیین شده طول بکشد. پیستوریس در دادگاه اعلام کرد نیمه‌شب با صدایی از خواب پریده و فکر کرده کسی وارد خانه‌اش شده است. به همین دلیل به سمت مهاجم شلیک کرده است. او بعد از شلیک فهمیده که دوستش ریوا استینکمپ را به قتل رسانده است. وقوع این قتل در شب ولنتاین که در دنیا به ویژه آمریکا و اروپا به روز عشاق معروف است آن هم توسط یک قهرمان ورزشی جنجال‌های زیادی به پا کرده است. تیم وکلای پیستوریس با اعلام اینکه او بدون آگاهی از هویت فرد به سمت او شلیک کرده در پی تخفیف دادن حکم نهایی دادگاه هستند. با این همه پلیس مدعی است شاهدانی وجود دارند که صدای داد و فریاد این دو نفر را قبل از شلیک شنیده‌اند. به همین دلیل انتظار می‌رود دادگاه او بیش از آنچه انتظار می‌رفت به درازا بکشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها